• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elhusbilen nära förestående?

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vem köper den o vad kostar den ?
Du får gå in via länken där står ett pris. Dyrt tycker jag men det skulle inte förvåna om det nånstans fanns köpare till en sån bil också. Det blir väl samma resa med priset på elhusbilar som det är med prisutvecklingen på vanliga elbilar. Dvs dom finns numera i många olika prissegment. Den som lever får se.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Nu är det säkert svårt att både ge en beräknad räckvidd och ett riktigt pris på en konceptbil som inte finns i produktion men det är ju faktiskt trevligt att man gör ett försök.
Men man får ju hoppas på att priset inte går samma väg som på Tesla 3 eftersom jag då tror att den då blir en smula för dyr för dom flesta. Tesla 3 utlovades för $34,850 men säljs för $42,900. Varför? Jo, enligt Tesla Club: "Trots att det står $34,850 med stolta svarta siffror på beställningsknappen finns det även där en liten stjärna efter siffrorna: *Priset inkluderar potentiella incitament och bränslebesparingar. Riktiga priset hittar du nere till vänster, $42,900."
42.900 dollar är idag 411.250:- sek men priset i Sverige är (med reservation för ev. prisförändringar) enligt Tesla Club 650.200:-.
OM prisskillnaden mellan USA och Sverige blir densamma på en eventuell husbil skulle det utlovade konceptpriset bli ca $288,000 vilket idag är lika med 2.760.000:-. Om vi hamnar någonstans i närheten av det priset så tror jag inte att det blir speciellt många sålda, tyvärr.
Sen har vi den utlovade räckvidden, 80 mil är riktigt bra men tyvärr stämmer sällan siffrorna. Låt oss ändå anta att det är 80 riktiga mil, hur långt vågar man då åka då med tanke på den den infrastruktur vi har i Sverige på elnätet? 60 mil? Lite marginaler vill jag ha i varje fall. Vi har haft uppe tidigare att en "vanlig" Tesla kommer ungefär en mil när den har laddats i en timme på ett normalt uttag med en 10-amp propp (= normalt eluttag i en villa), hur långt kommer en sån här bjässe på en timmes laddning? Alltså måste infrastrukturen byggas ut för att säkerställa driften annars ska du stå minst 80-100 timmar innan du kan åka vidare när du har tomma batterier(eller troligen mer ändå). Jo, jag vet att det finns att antal snabbladdningsstationer redan idag men var och hur många har jag ingen aning om. Någon camping som erbjuder mer än 16-amp har jag inte hittat än så snabbladdning tror jag inte att det kan bli tal om under en överskådlig framtid på såna ställen.
Jag har inget emot elbilar men det måste fungera och hittills har jag inte hittat en elbil som fyller mina behov. Det kanske kommer en vacker dag, låt oss hoppas på det.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Jag är helt okunnig på all teknik, idag har många solceller för att kunna fricampa. kan man inte ha solceller på en sådan här bil, eller det kanske krävs mycket mer för att ladda dessa batteri. Bara lite nyfiken
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Solceller ger alldeles för lite. Man kan enkelt tänka att solceller hemma på ditt tak kan täcka energibehovet för en elbil under ett år. D v s kanske 2000 mil med vanlig bil. Blir ett stort tak till en lastbil som drar 5 ggr mer och går 20000 mil. En solcellspark om ca 50 villatak för varje lastbil? Dock tror jag absolut att ellastbilar kommer för lokala transporter väldigt snart. Där får man stor nytta av regenereringsbroms och kommer hinna ladda under natten.

PS Har elbil själv (Tesla 3) och det är min absolut bästa bil hittils. Inga problem att köra långt och väldigt roligt under tiden. Och den kostar faktiskt inte så mycket som ovanstående inlägg vill påskina. Gå in på tesla.com så får du priser.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Solceller ger alldeles för lite. Man kan enkelt tänka att solceller hemma på ditt tak kan täcka energibehovet för en elbil under ett år. D v s kanske 2000 mil med vanlig bil. Blir ett stort tak till en lastbil som drar 5 ggr mer och går 20000 mil. En solcellspark om ca 50 villatak för varje lastbil? Dock tror jag absolut att ellastbilar kommer för lokala transporter väldigt snart. Där får man stor nytta av regenereringsbroms och kommer hinna ladda under natten.

PS Har elbil själv (Tesla 3) och det är min absolut bästa bil hittils. Inga problem att köra långt och väldigt roligt under tiden. Och den kostar faktiskt inte så mycket som ovanstående inlägg vill påskina. Gå in på tesla.com så får du priser.
Hej Oskobe, som jag skrev så reserverar jag mig för prisbilden men räkneexemplet kommer direkt från TeslaClubSwedens hemsida och är ca 6 månader gammalt.
Tesla har sänkt priset på Model 3 - Tesla Club Sweden
Dessutom var priset på Modell 3 inte det intressanta utan det intressanta för mig var jämförelse av prisbilden (den angivna, den verkliga och vad Model 3 (vid det specifika tillfället) kostade i Sverige. Vad den egentligen kostar idag är egentligen ointressant för mig eftersom bilen tyvärr inte skulle passa för mina behov.
Men jag gjorde en liten tankevurpa och missade att först räkna den procentuella skillnaden mellan det utlovade priset och det verkliga försäljningspriset. Om jag försöker räkna igen så blir det så här:
Model 3:
Teslas pris: $34,850
Verkligt säljpris: $42,900
Skillnad i pris ca 22,5% högre
Pris i Sverige 650.200:-
Skillnad mot pris i USA knappt 60% dyrare

Om vi (o)roar oss och gör samma ekvation med konceptbilen blir det ungefär så här:
Utlovat pris: $180,000. Vi ökar det enligt exempel från Model 3, då hamnar vi först på $220,500.
Blir sedan skillnaden mellan USA och Sverige samma, eller åtminstone ungefär samma som för Model 3 så skulle vi hamna på ca 3.384.000:-.
Fortfarande med massor av reservationer för ev. felräkning (räkna gärna själva). Fortfarande med siffror från ett ca 6 månader gammalt inlägg på TeslaClubSweden och fortfarande med tanke på att det handlar om en konceptbil så vi ska nog ta alla siffror med en stor smula salt. Både pris och hur långt batterierna räcker.
Till sist, fortfarande kul att man försöker, tekniken måste gå framåt på något sätt.
P.S. Enligt Teknikens Värld i april kostar en Model 3 mellan 540.000:- till 760.000:- beroende på modell. Long Range modellen kostade då 653.780:- så jag antar att det är den modellen man refererar till på TeslaClub och inte den lite billigare Standard Range som inte är fyrhjulsdriven. Eventuella elbilsbonusar bortser jag ifrån eftersom vi inte har någon som helst aning om det kommer att existera när/om konceptet kommer till Sverige D.S.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Dina uträkningar stämmer säkert. Egentligen är min största synpunkt att om man kör ett antal mil/år så blir inte Teslan så mycket dyrare än en "vanlig" bättre bil och med dagens bränsle-/elpriser så borde det gå att spara in en ökad lastbilskostnad ganska snabbt. Men de måste få till en vettig laddning liknande den som Tesla redan har.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er ikke fråga om OM men NÅR for elhusbil. Leser en https://docfinder.bnpparibas-am.com/api/files/1094E5B9-2FAA-47A3-805D-EF65EAD09A7F fra den franske storbanken BNP Paribas USA så ser en at de anbefaler fok å komme seg vekk fra oljeaksjer da ojeprisen må ned i under $10 pr fat for at bensinbiler kan konkurere med elbiler på el fra sol og vind. For dieselbiler er grensen $19 pr fat. Begge tallene er langt under smertegrensen for oljeindustrien.

Andre informasjoner en finner i denne store rapporten er hvor mye av oljen som virkelig benyttes for fremdrift av bilen og hvor mye som forbuker i transport og raffinering av oljen frem til drivstoff. Selv etter drivstoffet er i bilen så har bensin 20% til fremdrift mot diesel 35% - resten blir varme.
 
Senast ändrad:

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Säg att lastbilen går 20000 mil/ år. På 5 år 100000 mil. säg 3 l/mil. Ger 300000*15= 4 500 000:-. Om det är halva priset att köra på el så har man sparat ganska mycket...
När det gäller framför allt närtransporter så håller jag med dig till 100% men en husbil går ju bara i snitt någonstans mellan 6-900 mil/år (?). Lägger man in hela miljöaspekten med tillverkning, livslängd o.s.v. så tror jag att det är tufft att räkna hem den positivt.
Bara för att det inte ska bli några missförstånd så har jag inget emot elbilar, det är bara det att det idag inte finns någon som täcker mina behov plus att vi måste se till att bygga ut infrastrukturen (mer kabel i marken) för att få det att fungera. Dessutom måste se till att vi kan ladda våra bilar på nätterna vilket, i mina ögon utesluter vind/solkraft som egentligen är ett utmärkt komplement men eftersom solen lyser på dagarna och det ofta är vindstilla på nätterna så behöver vi någon annan kraftkälla om det här ska fungera.

Ja, du missade faktiskt en positiv sak som också talar för elbilen, kraftigt minskade servicekostnader som gör att du sparar ännu mer på sikt. :)
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Hej Oskobe, som jag skrev så reserverar jag mig för prisbilden men räkneexemplet kommer direkt från TeslaClubSwedens hemsida och är ca 6 månader gammalt.
Tesla har sänkt priset på Model 3 - Tesla Club Sweden
Dessutom var priset på Modell 3 inte det intressanta utan det intressanta för mig var jämförelse av prisbilden (den angivna, den verkliga och vad Model 3 (vid det specifika tillfället) kostade i Sverige. Vad den egentligen kostar idag är egentligen ointressant för mig eftersom bilen tyvärr inte skulle passa för mina behov.
Men jag gjorde en liten tankevurpa och missade att först räkna den procentuella skillnaden mellan det utlovade priset och det verkliga försäljningspriset. Om jag försöker räkna igen så blir det så här:
Model 3:
Teslas pris: $34,850
Verkligt säljpris: $42,900
Skillnad i pris ca 22,5% högre
Pris i Sverige 650.200:-
Skillnad mot pris i USA knappt 60% dyrare

Jämförelsen du hänvisar till stämmer inte. Priserna i USA är för en bilmodell som aldrig sålts i sverige. De korrekta siffrorna är 39500 USD mot 540.000 SEK

I den hänvisade artikeln avser 42900 en "Mid range" och 650.000 SEK en "Long range". Basmodellen kostar sedan April 2019 39500 USD resp 540.000 SEK, vilket ger ett påslag på 42% varav en del är moms, en del transport, och en del den i Sverige obligatoriska VSG.

I övrigt är jag högst osäker på om en Tesla Semi är det bästa basfordonet för en husbil för Europa, tippar snarare på Tesla pickup, som presenteras inom en snar framtid. Den, med ett AL-KO chassi kanske?
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Det finns även andra fördelar med batteridriven husbil. Du kan fricampa och köra ac/kaffebryggare mm "nästan" hur mycket du vill. Kylskåpet kan bli kompressordrivet och gasolbehovet därmed minimerat. Undrar om man inte kan skippa gasolpannan och köra med en värmepump - iallafall för de som inte vinterfricampar.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Jämförelsen du hänvisar till stämmer inte. Priserna i USA är för en bilmodell som aldrig sålts i sverige. De korrekta siffrorna är 39500 USD mot 540.000 SEK

I den hänvisade artikeln avser 42900 en "Mid range" och 650.000 SEK en "Long range". Basmodellen kostar sedan April 2019 39500 USD resp 540.000 SEK, vilket ger ett påslag på 42% varav en del är moms, en del transport, och en del den i Sverige obligatoriska VSG.

I övrigt är jag högst osäker på om en Tesla Semi är det bästa basfordonet för en husbil för Europa, tippar snarare på Tesla pickup, som presenteras inom en snar framtid. Den, med ett AL-KO chassi kanske?
Tack för det, rätt ska vara rätt fast det var ju inte på något sätt jag som halkade tycker jag eftersom TeslaOwnersClub stod för sifforna. Men det är alltid bra att förtydliga. Fast jag tror att alla kan vara överens om att $180,000 inte kommer att vara priset i Sverige....
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
EL-husbil nära förestående ?
Jag hoppas vid högre makter att vi förskonas för den enorma negativa miljöpåverkan som detta skulle innebära.
Men man kan ju inte vara säker, kommer just tillbaka från Stockholm där det vimlar av el-sparkcyklar el-rullbrädor vanliga el-cyklar och andra fordon typ rullator alla skall laddas med el, för våra politiker har lurat folk att tro att eldrift är miljövänligt.I Stockholm drivs el fordonen med fossil-el från värtanverket.
Men ok, bygg ut kärnkraften så får vi tillgång till fossilfri el.
BBa
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Det finns även andra fördelar med batteridriven husbil. Du kan fricampa och köra ac/kaffebryggare mm "nästan" hur mycket du vill. Kylskåpet kan bli kompressordrivet och gasolbehovet därmed minimerat. Undrar om man inte kan skippa gasolpannan och köra med en värmepump - iallafall för de som inte vinterfricampar.
Håller med dig men inte bara fördelar, det finns nackdelar också. Jag tror inte jag skulle våga fricampa med en sån bil med tanke på avsaknad av laddning, men det är jag det.
Vet någon förresten vad konceptet väger med batterier och campingutrustning?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
EL-husbil nära förestående ?
Jag hoppas vid högre makter att vi förskonas för den enorma negativa miljöpåverkan som detta skulle innebära.
Men man kan ju inte vara säker, kommer just tillbaka från Stockholm där det vimlar av el-sparkcyklar el-rullbrädor vanliga el-cyklar och andra fordon typ rullator alla skall laddas med el, för våra politiker har lurat folk att tro att eldrift är miljövänligt.I Stockholm drivs el fordonen med fossil-el från värtanverket.
Men ok, bygg ut kärnkraften så får vi tillgång till fossilfri el.
BBa
Vi behöver inte bygga ut kärnkraften för att byta alla befintliga fossilbilar till elbilar. Redan idag finns överskottet och i nära framtid kommer solkraften att ersätta kärnkraften.
Alltfler gör som jag och sätter solpaneler på taket som sommartid ger ett kraftigt överskott som även klarar elförsörjning en bit in på vinterhalvåret.
 
Toppen