• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa vägval till Lissabon med svag husbil

F

F.d. 54660

Guest
Hej! Jag undrar om någon här har tips på hur man kan ta sig till Lissabon genom Frankrike med så få stigningar som möjligt?
Vi har en gammal trotjänare som har det jobbigt i backarna. Befinner sig på gränsen Belgien-Frankrike och har undvikit motorvägar hittills från Sverige. (Google Maps vägval) Vilken väg är "snällast? Är det bättre att välja motorvägar kanske? Eller kusten?
 
F

F.d. 54660

Guest
Ok, tack... tänker du överlag eller vid Pyrenéerna? Motorväg eller mindre väg så nära kusten som möjligt? Har du egen erfarenhet av denna sträcka?
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
I Frankrike inga backar, går väl lite uppför innan spanska gränsen. Men mera som normala upp-och ner vägar. Kör du betalvägen är det absolut inga problem, bara vackert. Sen är ju frågan var du kör in i Portugal. Vila Formosa utan backar (betalväg) eller via Badajoz. Båda ganska backfria.
 
F

F.d. 54660

Guest
Tusen tack!
Då ska jag följa ert råd. Har kört bil ner till Malaga för många år sedan men då korsade vi bergen längre österut. Har försökt googla fram info men lyckades inte hitta något vettigt. (Utom husbilsklubben då - vilken tur☺️!
 
F

F.d. 54660

Guest
Men... om man tar kustvägen över gränsen - var rekommenderar du att man svänger söderut? San Sebastian eller längre västerut mot Gijon?
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Inte Gijon om du vill undvika backar, då får du åka ända ut till västra kusten i så fall.
San Sebastian och söder ut och in i Portugal nånstans på ”mitten”, lycka till!
 
F

F.d. 54660

Guest
Ok, så får det bli.Tack så mycket för hjälpen, nu lovar jag att inte tjata på er mer :) Ha de' !
 
Toppen