• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsfamilj gasade i Frankrike

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jodå, det finns en mängd saker som kan ta död på folk, däribland en mängd gaser. MEN nu handlar det här om sk gasningar i husbilar, som du tydligen tror kan gå till på det sätt som dödade tomatodlare i Skåne, det har aldrig hänt att gas har använts för att söva eller döda folk i en husbil och det går heller inte att använda på det viset. Du behöver nog lugnt och stilla läsa igenom hela tråden med bilagor, då förstår du säkert.
Dina inlägg här tyder på att du inte vill eller kan ta till dig fakta och tydligen har ett intresse av att försöka skrämma upp folk. Det är ju nåt som riktiga nättroll brukar syssla med.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Den här diskussionen blir mer och mer tröttsam. Vi som har varit utsatta för rånförsök kanske är lite mer försiktiga och har skaffat narkos och koldioxidlarm. Troligtvis är risken astronomiskt liten att bli utsatt för någon form av gas men med tanke på allt annat kanske onödigt man har med sig så väger ett larm inte mycket. Så tänker jag..
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Oavsett om man tror på gashistorierna eller ej, så i ren självbevarelse och för ökad säkerhet, skaffa ett larm för gas (gasol) och ett för brand så bör det i vart fall kännas tryggare.

Kompletterar gärna dessutom med ett enkelt passagelarm (Clas Ohlson) som täcker rutor och ytterdörrar, placerat så sovdelen inte påverkas.

De flesta nätter övernattade vi fritt runt om i Europa och kände oss aldrig oroliga, skulle någon sticka in en arm genom ett fönster så tjöt larmet.

Små kostnade för ett tryggare husbilsliv.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Den här diskussionen blir mer och mer tröttsam. Vi som har varit utsatta för rånförsök kanske är lite mer försiktiga och har skaffat narkos och koldioxidlarm. Troligtvis är risken astronomiskt liten att bli utsatt för någon form av gas men med tanke på allt annat kanske onödigt man har med sig så väger ett larm inte mycket. Så tänker jag..

Känner man sig tryggare med ett narkoslarm så tycker jag absolut man ska ha det!

Finns säkerligen många i klubben som har låsbara hjulmuttrar men som avfärdar narkoslarm. Fast varenda fälgtjuv plockar bort låsbara hjulmuttrar lika snabbt som vanliga muttrar.

Själv använder jag ingetdera.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Jag tror inte vi skall vara så säkra på varken det ena eller det andra.

Det finns väl i praktiken endast en gas som kan användas av "amatörer": koldioxid.
En tub för bubbelvatten kostar 20-30 kr på varuhusen. Kolsyreis kan också lätt köpas, men svårare att få in i en husbil.

Koldioxid kan också komma från förbränning av gasol; från värmeaggregat, kylskåp, gasspis. Speciellt om ventilationen stängs.

Effekter fås även av små koncentrationer, se bild.

Hexan (finns i bensin) men blir gas först vid cirka 70 grader, så osannolikt.

Det där borde gå att räkna på...:spinny:
Om volymen i en husbil sätts till 30m3 och man vill blanda in koldioxid från 400ppm till låt oss säga 3000ppm för att folk skall bli dåsiga (bortser i räkneexperimentet från att koldioxiden till största delen lägger sig längs golvet då den sprutas in pga densiteten är större än för luft...) måste man få in 0,78m3 koldioxid i husbilen.
1m3 koldioxid vid atmosfärstryck väger 1980kg. och därmed väger 0,78m3 1544kg. En gaspatron till Sodastream innehåller 425gr koldioxid vilket ger att det skulle gå åt 3630 gaspatroner...? Tänker jag rätt????
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.064
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Koldioxid är något tyngre än syre men i praktiken blir skillnaden nästan noll,det syre du tränger ur ersätts bara av koldioxid.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är inte lätt ens för den yppersta av sakkunskap, dvs medlemmarna i HBK, att avgöra hur mycket av den där gasen som teoretiskt skulle gå åt ( och då måste det väl vara helt tätt så inte gasen rinner ut?). Dom där bovarna måste ju minst vara vara mycket välutbildade kemiingenjörer. Och kunniga på att täta husbilar. Märkligt minsann. Men det är trist att kunskap inte når fram och tas emot. Hellre finns dom som gissar och tror.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Man kan ju räkna på hur mycket kilo det behövs om man vill.

Eller så kan man ju fundera på det här med att om nu co2 används för att söva folk så borde åtminstone hälften av alla söv-attacker rimligtvis resultera i att folket i bilen dör.

För det är ju lite så att det varken är raketforskare eller narkosläkare som utför gasningen, eller att gasen inte har ett stort spann av effekter på en människokropp beroende på en mängd faktorer. En 71-åring med hjärtsvikt lär dö vid långt lägre doser än en frisk 14-åring som vistas i samma bil, eller bilen bredvid för den delen. Då har vi inte ens börjat kolla på hur mycket olika bilar läcker ut ur ventiler, hål i golv och takfläkten.
När avgör tjyvarna när det räcker med gas så dom inte råkar bli mördare i samma svep?
Har dom tur om och om och om igen?
Eller är det helt enkelt väldigt orimligt att folk gasas i sina bilar?

Anti-intellektualism är tamejtusan det största problemet vi har i vår samtid.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Det där borde gå att räkna på...:spinny:
Om volymen i en husbil sätts till 30m3 och man vill blanda in koldioxid från 400ppm till låt oss säga 3000ppm för att folk skall bli dåsiga (bortser i räkneexperimentet från att koldioxiden till största delen lägger sig längs golvet då den sprutas in pga densiteten är större än för luft...) måste man få in 0,78m3 koldioxid i husbilen.
1m3 koldioxid vid atmosfärstryck väger 1980kg. och därmed väger 0,78m3 1544kg. En gaspatron till Sodastream innehåller 425gr koldioxid vilket ger att det skulle gå åt 3630 gaspatroner...? Tänker jag rätt????

Det där gick onekligen lite för fort med en faktor tusen fel….
Med 1;98g/dm3 hamnar man på 3,63 patroner. Hur lång tid tar det att tömma tre kolsyrepatroner och går det verkligen att göra ljudlöst?
Nej jag tror nog fortfarande inte på att det är möjligt…
 

Ann & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2024
När dom gick in i min bil skar dom ett 3 cm snitt i plåten med ett vasst verktyg under låset på förardörren och det hörs ingenting när dom gör detta. Därefter petade dom på armarna till låset så att det blev som att öppna med nyckel. Så det är bar ljudet från centrallåset som hörs.
.Så här har det gått till på mer än en bil.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Enda sättet att få in co2 utan att någon vaknar tror jag är att ha en slang från avgasröret på en bil med motorn igång..
Att använda en dykartub på 10kg fylld med 300bar co2 som leds in via luftintag någonstans skulle väcka alla på grund av ljudet eftersom man vill fylla husbilen så fort som möjligt. Så att räkna på co2-åtgång är meningslöst. Det är alldeles för opraktiskt och vilka företag fyller så mycket co2 utan frågor.

Att fylla en husbil med co2 för att kunna genomföra en snabb genomsökning och plocka med sig stöldgods på kanske 3-4 minuter verkar väldigt opraktiskt. En bil som sedan måste ventileras innan tjuvarna försvinner för att ingen skall avlida.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen