• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sökes: Topplock till Citroën c25 -90 bensinare

Mikael c25

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Malmö
Hej!

Jag har fått en spricka i topplocket som inte går att svetsa. Så nu letar jag ett nytt topplock som inte kostar skjortan. Tips mottages gärna. Har sökt det jag kunnat i Sverige och det enda jag har hittat är en ersättningsmotor för 18 000kr vilket jag tycker är för dyrt.

Kan det gå att hitta i Tyskland?
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag pratade med Ålands bilskrot i annat ärende och fick reda på att det fanns ett par bensinare där, har telefonnumret dit.
 
F

F.d. 22252

Guest
Svenska fungerar lika bra som i Sverige träffade han som ägt skroten på Bahia camping i spanien vi bodde grannar, numera har hans son övertagit den. Jag skulle åkt dit och köpt en dörr och en växellåda men idag fungerar växellådan bättre så det har inte blivit någon Ålandsresa. Det pris han gav mej var mycket billigare än här i den mån det går att hitta något. Kanske de kan skicka topplocket i kartong och du betalar via banken. De har Euro där. Åker du dit har de en liten camping också jag gick med i den klubben och får halva priset på färjan och gratisplats med el på campingen men pga sjukdom inte kommit iväg.
Paavo Löhönen 0738090643
plohonen@hotmail.com
 
F

F.d. 22252

Guest
Roligt att kunna hjälpa till, du får hänvisa till mej, Förmodligen går det att svetsa med sk pulversvetsning men det kräver mer än många verkstäder har i utrustning eller i kunskap. Sen krävs efterbearbetning med fräs och slipning, men det mesta går.
Hans husbil är som en sommarstuga går att fälla ut ena sidan 10m lång. C25 är ju ingen ovanlig bil vi har ju minst en expert som kan det mesta i klubben. I england finns en klubb som har en del instruktionsböcker att ladda hem gratis om man blir medlem vilket är gratis. De heter Talbot där och är högerstyrda. Finns säkert delar där också. Tyvärr så skrotar man ut allt gammalt hemma så det är dåligt med delar, Jag antar att du sökt på skrotarna hemma också, när du väl har ett helt topplock finns det säkert en verkstad som kan renovera ventilsäten och byta ventiler om det behövs. Din bil har ju våta cylinderfoder så där behövs ju nya packningar både uppe och nere förmodligen men det vet du väl om du skruvat isär det.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Undre oringar till foder behöver man inte byta när man lyfter toppen, däremot är det viktigt att man ej rör veven och om man vill göra det så låser man fodren först mot blocket.

Citroen är snarlik Peugoet men den senare är väl den som heter Talbot i England.
 

Mikael c25

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Malmö
Svenska fungerar lika bra som i Sverige träffade han som ägt skroten på Bahia camping i spanien vi bodde grannar, numera har hans son övertagit den. Jag skulle åkt dit och köpt en dörr och en växellåda men idag fungerar växellådan bättre så det har inte blivit någon Ålandsresa. Det pris han gav mej var mycket billigare än här i den mån det går att hitta något. Kanske de kan skicka topplocket i kartong och du betalar via banken. De har Euro där. Åker du dit har de en liten camping också jag gick med i den klubben och får halva priset på färjan och gratisplats med el på campingen men pga sjukdom inte kommit iväg.
Paavo Löhönen 0738090643
plohonen@hotmail.com
Paavo kände inte till något om husbilsdelar, han bor i Finspång och gillar att läsa bibeln . Gissar att det blev fel nummer :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Ber om ursäkt! Det var en av två lappar som låg här hemma den du fick var från en envis människa men snäll andra gången han var här var jag väldigt tydlig att jag varken trodde på bibeln eller gud. Tyckte väl det var väl lite siffror i numret.
Här kommer det rätta Bror Mäklin +358400539453
 
F

F.d. 22252

Guest
Jovisst var det den bilskroten kanske därför det finns gamla bilar kvar, vi har samma problem med de sk. miljötillstånden här. De ska ju komma och undersöka verksamheten en gång om året och det tar de ett antal tusen kr för men det gör dom inte det enda som kommer regelbundet är fakturan. Jag tycker Finspångs kommun är olagliga när de tar betalt för en tjänst de aldrig utför. Sen har de ofta nya hittepå saker som att företagaren ska fixa statistik och sånt till sina utredningar.
Men så är det i en liten kommun där släkten har förtur till poster i kommunföretagen och man klår staten på fejkade miljöbidrag för att anlägga en golfbana sen får skolans byggavd. bygga stugor som sen golfklubben får överta.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nu har jag betalat topplocket från Tyskland (Tack Peter) , allt verkar stämma så nu håller jag tummarna för att det inte blir några otrevliga överraskningar.
Har du koll på om skruvarna till topplocket går att återanvända, mycket vanligt att dom är engångs nämligen.
 

Mikael c25

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Malmö
Ingen aning, den huvudvärken lämnar jag över till min mekaniker . Jag fattar att jag borde lära mig skruva själv men med två småbarn och en hund är det värt att leja bort så mycket som möjligt.
 
Toppen