• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för läckage i Dometic toatank

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Kontrollera era toatankar med hjul.
Efter 5 års användning har hjulen nöt hål i hjulhuset så att urin kom in i husbilen. Mycket obehagligt.
Lyckades dock täta till hålet med lim.
Dålig konstruktion av Dometic att detta ska vara möjligt
 

Bilagor

  • IMG_20190726_155741064_HDR.jpg
    IMG_20190726_155741064_HDR.jpg
    3,4 MB · Visningar: 192
  • IMG_20190726_155921193.jpg
    IMG_20190726_155921193.jpg
    3,1 MB · Visningar: 194
  • IMG_20190726_155110604_HDR.jpg
    IMG_20190726_155110604_HDR.jpg
    4,4 MB · Visningar: 201

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Dometics toakassett är ingen höjdare precis. Hjulen har jag aldrig tänkt på men ser nu att det är slitet, bär den alltsomoftast. Däremot läcker den upptill. Någonstans. Inget vidare, det stinker både innanför och utanför trots Sog som jag byter filter i 2 ggr/år.
Detta är 3:e kassetten på mindre än 7 år, nya packningar är dessutom ”skitdyra” jämfört med Thetfords. Kan nämna att vi bor ca 300 nätter/år i bilen.:(
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Finns det sådana med hjul?! Fiffigt! Vår måste man kånka.

Vi har hjul på våra kassetter, "Thetford 400" har inte dragit dom en enda meter, jag tycker hela konstruktionen känns skraltig så jag bär dom. Jag kommer ta med mig bira-vagnen som ingick med ölen från Finlandsbåtarna, den hade jag med i förra husbilen! Ölen drack jag inte men vagnen har jag använt ofta.:)

Liten & lätt, känns tryggt att dra kassetten så istället.
upload_2019-8-2_11-56-1.jpeg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Dometics toakassett är ingen höjdare precis. Hjulen har jag aldrig tänkt på men ser nu att det är slitet, bär den alltsomoftast. Däremot läcker den upptill. Någonstans. Inget vidare, det stinker både innanför och utanför trots Sog som jag byter filter i 2 ggr/år.
Detta är 3:e kassetten på mindre än 7 år, nya packningar är dessutom ”skitdyra” jämfört med Thetfords. Kan nämna att vi bor ca 300 nätter/år i bilen.:(

Till deras försvar måste man väl säga som en försäljningschef hos en husbilstillverkare sade: Det är ett fritidsfordon, inte en permanentbostad..? :)
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Det var ett dåligt argument!:eek:

Var det?

Det var väl en alldeles utmärkt sanning då det innebär att man kan plocka ut lite mer pengar för lite sämre kvalitet.

Dom är trots att kommersiella, inte eldsjälar, företagarna...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tycker egentligen inte att det är så dumt, en normal användning av en genomsnittlig husbil är kanske 50-70nätter/år, då håller förmodligen det mesta i bilen runt 10 år. Man måste ju betänka att de flesta husbilar är byggda för att vara lätta och relativt billiga att köpa, men det betyder också att komponenterna har en begränsad livslängd. Om man vill ha en bil att bo i året runt bör man egentligen välja en bil på en annan nivå, med annan utrustning men också till en helt annan kostnad. Då får man om man väljer rätt, en betydligt hållbarare bil.
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Fast toa, kylskåp, spisar, tankar är likadana på såväl dyra som billigare bilar.
Det är annat som skiljer inredning, materialval, schassie osv.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det beror lite på var man tittar, för mej har en bil som skall användas som nästan åretruntbil inte kassettoa som man måste jaga tömning av varenda dag, utan porslinstoa minst av båttyp med en rejäl fast tank, som räcker minst 10-14 dagar, Det finns också bilar utrustade med rejäl spis med ugn, och ordentlig vatten och gråvattenkapicitet, och naturligtvis välbyggd och robust inredning som håller för dagligt bruk. Bilarna finns men de flesta gräver tyvärr ett (alltför?) djupt hål i plånboken.
Lösningen kan vara att köpa en äldre Concorde, större Carthago, Niesmann, Phönix eller liknande.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Inte heller någon lösning. En bil för en halv mille eller tre millar utan fast tank har ändå samma toakassetter. Inte ska man behöva köpa en bil som är flera nummer för stor? :rolleyes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inte heller någon lösning. En bil för en halv mille eller tre millar utan fast tank har ändå samma toakassetter. Inte ska man behöva köpa en bil som är flera nummer för stor? :rolleyes:

Ja, det finns nog ingen marknad för riktigt små kvalitetsbilar, de flesta vill nog bära pälsen med håren utåt? :) Blingbling säljer bättre än kvalitet.
Här en länk till en typ av bil som säkert kan fungera i många år:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...y=KW&minPowerAsArray=KW&scopeId=MH&usage=USED

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...AsArray=KW&pageNumber=3&scopeId=MH&usage=USED

Den är ungefär lika lång som en halvintegrerad, och betydligt billigare än de flesta sådana?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det var bara exempel på överkomliga bilar som är lämpade att bo mycket i, liknande bilar finns också med fast toatank, men jag hade inte lust att leta fram dom eftersom jag inte behöver någon för närvarande. Om någon vill ha en sådan är det bara att börja leta..? :)
 
Senast ändrad:
Toppen