• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsfamilj gasade i Frankrike

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Skröna , tala om vilken gas. Var köps eller stjäl denna gas. Varför har ingen nånsin gripits
med gas. Hur skall plötsligt Europas gråtjuvar kunna dosera och transportera gas för ett enkelt inbrott i bil. Varför inte gå in och söva någon i en liten guldbutik?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Skröna , tala om vilken gas. Var köps eller stjäl denna gas. Varför har ingen nånsin gripits
med gas. Hur skall plötsligt Europas gråtjuvar kunna dosera och transportera gas för ett enkelt inbrott i bil. Varför inte gå in och söva någon i en liten guldbutik?

Startgas Eter finns på bensinstationer, gammalt använt sövningsmedel på sjukhus.Guldbutiker är mycket bättre skyddade än husbilar med tunna plastdörrar och leksakslås jämfört med dom skyddsanordningar som finns i guldsmedsbutiker..
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Spännande att se den som använder startgas eller eter för att söva personer i en husbil som kanske har gasolkamin och kylskåp igång. Kan nog bli en rejäl smäll. Hur mycket eter behövs för att söva alla i bilen som kanske ligger på olika höjd över golvet och både framtill och baktill. Täpper de till ventilationen? Och tar bort den efter fullbordat dåd? På den tiden eter användes på sjukhus för anestesi så låg etern i ett maskliknande nät med absorberande material framför näsa och mun där etern droppades. Viss skillnad jämfört med att hälla in eter lite på måfå genom öppningar i en husbil.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Gas har säkerligen testats av kriminella som hört att det skulle underlätta vid inbrott. Det är inga narkosläkare som sprutar in startgas och annat utan okunniga ligister. Vi har gasvarnare oavsett vad majoriteten anser om risken för att bli utsatt. Om inte gas förekom varför säljer man då narkosgasvarnare?

Hej!
Gasvarnare säljs för att det ger en inkomst till försäljaren. På nittitalet Jobbade jag för SIDA i Tanzania. Även där gick det historier om hur folk blev gasade och rånade i sina hem. I samtliga fall där det påstås att gas används för att söva personer vid rån rör det sig om skrönor. Men det känns säkert bättre att skylla på gas än att medge att man var för berusad för att vakna och hade glömt att låsa om sig.
BBa
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
leja4
Lite kaxigt att skriva: att i samtliga fall där det påstås att gas används för att söva personer vid rån rör det sig om skrönor! Tror inte alla långtradarchaufförer och drabbade husbilsbesättningar håller med dig.
Det måste väl finnas någon slags utredning, som bekräftar det du påstår, kan du inte ta och förklara för oss som inte tror på ett dyft på det du påstår, så vi också får del av din kunskap? Nu påstår du saker rätt ut i luften och det blir inte värst övertygande.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Zero
Kaxigt eller inte, jag har som sagt hört dessa historier i snart tjugo år först i Afrika och sedan gällande husbilar. .De läkare som jag har hört uttala sig i ämnet har alla sagt att det är i stort sett omöjligt att dosera gas så att en nittio kilos person somnar utan att samtidigt en person (eller djur) med säg halva den vikten avlider. Jag har heller aldrig hört talas om dödsfall i samband med rånförsök där gas används. Om du har andra uppgifter så ser jag fram emot att du delger oss okunniga
BBa
 

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
Samma gamla visa igen. Detta ältande i pressen om gasade husbilsbilister som hitintills inte har kunnat bevisats men som däremot utbildade läkare & sköterskor inom anestesi kategoriskt förnekat som absolut omöjligt. Synd att sådana här amsagor cirkulerar, resultatet blir ju ett skapande av oro hos en del av oss. En oro som förtar lite utav nöjet med husbilsåkandet. Att inbrott däremot sker vet vi alla, det gäller att tänka sig för mer än en gång när man söker nattkvarter.
Vad handlade tråden om från börja ?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Det spelar nog ingen roll vad jag skriver men den här diskussionen har förekommit i många år i klubben och det finns många länkar om drabbade. Vad gäller långtradare berättades att man använde co2 som sprutade in i förarhytten så att föraren blev medvetslös men att dörren sedan lämnades öppen för att föraren skulle kvickna till. Beträffande husbilar har det förekommit olika teorier om vilken gas man använt där men vid något tillfälle konstaterade polisen Hexangas. En medlem i klubben berättade om att hans familj blivit drabbad i frankrike men jag vill minnas att han blev så ifrågasatt att han lämnade klubben.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det spelar nog ingen roll vad jag skriver men den här diskussionen har förekommit i många år i klubben och det finns många länkar om drabbade. Vad gäller långtradare berättades att man använde co2 som sprutade in i förarhytten så att föraren blev medvetslös men att dörren sedan lämnades öppen för att föraren skulle kvickna till. Beträffande husbilar har det förekommit olika teorier om vilken gas man använt där men vid något tillfälle konstaterade polisen Hexangas. En medlem i klubben berättade om att hans familj blivit drabbad i frankrike men jag vill minnas att han blev så ifrågasatt att han lämnade klubben.
”Polisen konstaterade”.....”berättades att”...”många länkar om drabbade”...”olika teorier”...”en medlem i klubben blivit drabbad”.

Bättre kan du! Det här ger mer intryck av hitte-på och det övertygar nog få av oss misstroende. Vet du hur det egentligen går till så vill vi gärna höra en sann historia. Om jag skulle göra på samma sätt som du, så kan jag hänvisa till KVP artikeln ovan, där polisen ofta trodde sig kunna ana försäkringsbedrägeri i samband med sk gasningar. Låter mer troligt i mina öron.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nu är visserligen tjuvar rätt blåsta men att ha med sig en tankbil med gas för att komma åt en surfplatta/dator och en navigator, med lite flax plånboken med kontokort, så korkade är inte ens tjuvarna.;)

Dessutom borde NÅGON vaknat under tiden dom sprutar in gasen och någon/några borde ha dött.

Räcker med en stor kniv/skiftnyckel, knacka på och be om att få kontokorten med koder.
Skillnaden är visserligen stöld mot rån, men det tror jag tjuvarna skiter i.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vägrånare sövde familj med gas
- Genom blodprovstagning av den drabbade familjen har nu Rättsmedicinalverket konstaterat att rånarna använde hexangas, säger Per-Arne Nilsson, polisinspektör i Göteborg.
Spännande med den här polisen som uttalar sig.
Hittade det här från en GP-artikel återgiven i spanienforum.se där samme polis uttalar sig:

PerArne Nilsson vill poängtera att gasattackerna troligen är en myt.
Sedan 1995 har inte ett enda fall av våld i samband med vägrån inträffat.
Inte ett enda fall av påvisad gasanvändning har kunnat upptäckas.
I sju fall han man hittat spårämnen i blodet av hexan men polisens slutsats är ändå att det är låg
sannolikhet för att gas använts.
Vi har aldrig hittat en gasbehållare vid husrannsakan hos förövare.
De förövare som förhörts har sagt; "Varför ska vi använda gas när det är så enkelt att gå in ändå?"
Per Arne Nilsson har pratat med narkosläkare om sannolikheten.
För att söva några inne i husbilen skulle det krävas att 14 kubikmeter fylldes med narkosgas.
Gasflaskorna måste dessutom släpas upp på taket för att gasen ska kunna ledas ner i husbilen.
Vem gör sig så mycket besvär för värdesaker som kan finnas i en husbil ?”

Så där kan det bli om man bara väljer den del av ett citat som passar ens syften. Men hur ska vi ha det nu då? Ska vi tro på polisen i Göteborg, läkare och annan sjukvårdspersonal villa klargör fakta i frågan, som jag ser det i alla fall, eller ska vi tro på hårdvinklade tidningsrubriker och allmänna rykten som berättar en annan story?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Hexan finns i bensin och är mycket brandfarligt.

Klar, färglös, ganska flyktig vätska med en svag bensinliknande lukt. Ångor kan vara tyngre än luft. De kan spridas längs marken och samlas i låga eller trånga områden. Kommer lätt att antändas av värme, gnistor eller låga.Behållare kan explodera om de utsätts för eld.

Orsakar irritation i luftvägarna. Exponering ger depression i centrala nervsystemet. Aspiration kan orsaka svullnad i luftvägar och pneumonit. Inandning av höga koncentrationer kan orsaka narkotiska effekter. Ångor kan orsaka yrsel eller kvävning. Exponering kan orsaka svindel, hallucinationer, trötthet, muskelsvaghet, synstörningar, störningar i nervsystemet, hosta, bröstsmärtor, andningssvårigheter, lungirritation, gastrointestinala störningar och ödem som kan vara dödliga.

Mer information: Hexane
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen