• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenskada i begagnad husbil, ett långt inlägg

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Det jag dock tycker är helt förkastligt är fukttesten.

Oavsett om husbilen använts lite eller mycket de senaste två åren, borde en fukttest kunnat visa på det ruttna och skadade trät?

Om en fukttest vanligtvis ger så lite verklig fakta, vad ger det då för "garantier" att en bil är okej?

Kan man låta en allvarligt vattenskadad bil torka upp någon månad, sedan fukttesta med blankt papper?

Jag är som ni vet en total nybörjare kring allt vad gäller husbilar och jag kanske har helt fel gällande fukttester. Men det då absolut inget jag personligen kommer lita på i framtiden.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det var ingen liten skada du drabbades av i din husbil. Mardömsläsning!


Vi har i alla fall bestämt oss för att acceptera denna kompensation, vilken är väldigt låg egentligen.
15000 kronor får vi tillbaka av de 170000 vi betalade.

Vi är fullt medvetna om att vi tar en stor risk i och med detta.

Men nu är vi några stycken som bundit upp pengar i denna bil och vi känner oss så överens man kan bli.

Är skadan begränsad till enbart den bakre delen av bilen, då tror vi att 15000 kommer att räcka till den renoveringen.

Är skadan större, då kan det mycket väl röra sig om sådana belopp du nämner ovan.

Vi tror och hoppas på att det inte är mycket värre än vad vi kan se.

En stor anledning till det beslutet är att vi orkar inte bråka om det hela och att vi tror att skadan går att åtgärda.


Om vi säger så här, fortsättning följer med all säkerhet!

Smart, det är lätt för utomstående att tycka att man ska göra upp rättsligt.
Antingen är dom advokater som alltid är dom stora vinnaren på allt tjafs eller så har dom inte gått igenom en rättslig prövning!
Ni kan räkna med att det tar minst 2 år, förmodligen 3 innan det har löst sig via den rättsliga vägen, Tingsrätten, sen Hovrätten och sen begär man prövningstillstånd till Högsta domstolen, som visserligen inte kommer ta upp fallet..

Att ha rätt och få rätt är inte samma sak, tyvärr.
Jag tycker absolut ni gör rätt val.
 

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
Gå och visa skadan för ngn som reparerar fuktskadade husbilar så kommer ni att häpna hur mkt det kostar att åtgärda, det räcker inte att bara lappa över skadan med ny plywood det skall tas bort och bytas i sektioner med allt vad det innebär, ta bort inredning passa in under vägar för att få det exakt i våg så att inte väggarna sätter sig och hela bilen blir skev, räkna med 50-70 tusen minst,för vem vill köpa en bil i andra hand sen som ser ut som om Kalle fixare fuskat ihop
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det jag dock tycker är helt förkastligt är fukttesten.

Oavsett om husbilen använts lite eller mycket de senaste två åren, borde en fukttest kunnat visa på det ruttna och skadade trät?

Om en fukttest vanligtvis ger så lite verklig fakta, vad ger det då för "garantier" att en bil är okej?

Kan man låta en allvarligt vattenskadad bil torka upp någon månad, sedan fukttesta med blankt papper?

Jag är som ni vet en total nybörjare kring allt vad gäller husbilar och jag kanske har helt fel gällande fukttester. Men det då absolut inget jag personligen kommer lita på i framtiden.

Om bilen inte används och står under tak kommer ju fukten att torka ut och då finns det ju ingen fukt att mäta. Fuktmätaren kan bara påvisa befintlig fukt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Gå och visa skadan för ngn som reparerar fuktskadade husbilar så kommer ni att häpna hur mkt det kostar att åtgärda, det räcker inte att bara lappa över skadan med ny plywood det skall tas bort och bytas i sektioner med allt vad det innebär, ta bort inredning passa in under vägar för att få det exakt i våg så att inte väggarna sätter sig och hela bilen blir skev, räkna med 50-70 tusen minst,för vem vill köpa en bil i andra hand sen som ser ut som om Kalle fixare fuskat ihop

Det behöver absolut inte vara så allvarligt. Omöjligt att säga någon kostnad överhuvudtaget innan man kontrollerat skadan ordentligt. Kanske t.o.m räcker gott med 5-10.000:- och mindre om man gör det själv.

Skadan verkar så här långt vara koncentrerad till ett ställe. Kan ju vara så att det läckt relativt lite men under lång tid så det inte märkts. När bilen ställts in varje gång har den lutat så allt vatten stått koncentrerat till ett område, där skadan nu är.

Läckaget kanske förvärrats nyligen så först nu läcker det så mycket så att det blir vatten även ute på golvet. Säljaren kan ju aldrig ha haft det problemet när han använt bilen annars hade han ju minst fixat slangen som läcker även om han tänkt mörka fuktskadan.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det behöver absolut inte vara så allvarligt. Omöjligt att säga någon kostnad överhuvudtaget innan man kontrollerat skadan ordentligt. Kanske t.o.m räcker gott med 5-10.000:- och mindre om man gör det själv.

Skadan verkar så här långt vara koncentrerad till ett ställe. Kan ju vara så att det läckt relativt lite men under lång tid så det inte märkts. När bilen ställts in varje gång har den lutat så allt vatten stått koncentrerat till ett område, där skadan nu är.

Läckaget kanske förvärrats nyligen så först nu läcker det så mycket så att det blir vatten även ute på golvet. Säljaren kan ju aldrig ha haft det problemet när han använt bilen annars hade han ju minst fixat slangen som läcker även om han tänkt mörka fuktskadan.

  • Nu får du nog ursäkta mig.... Men det låter nu mer som om du är säljarens försvarsadvokat :swoon:
 

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
Mitt råd är, visa skadan för ngn som jobbar med det så slipper ni gissa, köpte själv en fuktskadad husbil där skadan gått via höger vägg (läckage från ett fönster som vandrat ner under lång tid och spridit sig i väggen och sen ner i golvet), kostnad för att åtgärda den skadan skulle landa på ca 200000 kr,
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hela den här affären är väldigt beklaglig & jag känner för köparen. Jag gick på samma grej med min första husbil. Säljaren visade upp en godkänd fukttest, bilen såg bra & välvårdad ut & lät bra vid provkörning. Jag & frugan, helt utan erfarenhet & ingen att ta hjälp av trodde på detta & köpte denna. Det var vinter & kallt men när det någon månad senare då det började töa så fick vi en smärre schock, det droppade in överallt & stora fuktfläckar visade sig lite varstans. Köparen (en slipad j...l) hade skrivit in i kontraktet att vi hade undersökt husbilen & godkänt denna så där stod vi med ett vrak. Jag undersökte vad en reparation skulle kosta vilket visade sig bli mera än vad jag betalat vid köpet (110000kr). Det blev att göra det själv. Inte speciellt dyrt men arbetet blev enormt & tog väldigt många timmar i anspråk. Resultatet, ja, vi fick en husbil i nyskick invändigt. Tyvärr är inte alla förstagångsköpare medvetna om att HBK & liknande klubbar finns där man kan få råd & hjälp innan köp.
 
Senast ändrad:

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Tror ditt beslut att förlika med säljaren är rätt val
Att juridiskt bevisa att säljaren visste om felen kan bli mycket svårt

Den som genomfört fukttesten har gjort ett undermåligt jobb. Vet inte hur ansvarsfrågan ser ut här, men motsvarande på en villa hade lett till skadeståndsansvar

Hoppas du nu ser framåt och försöker lösa reparationen så smidigt som möjligt och börja använda din husbil
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det behöver absolut inte vara så allvarligt. Omöjligt att säga någon kostnad överhuvudtaget innan man kontrollerat skadan ordentligt. Kanske t.o.m räcker gott med 5-10.000:- och mindre om man gör det själv.

Skadan verkar så här långt vara koncentrerad till ett ställe. Kan ju vara så att det läckt relativt lite men under lång tid så det inte märkts. När bilen ställts in varje gång har den lutat så allt vatten stått koncentrerat till ett område, där skadan nu är.

Läckaget kanske förvärrats nyligen så först nu läcker det så mycket så att det blir vatten även ute på golvet. Säljaren kan ju aldrig ha haft det problemet när han använt bilen annars hade han ju minst fixat slangen som läcker även om han tänkt mörka fuktskadan.

Min erfarenhet är att en fuktskada tenderar nästan alltid att vara större än man tror. Ju mer man river ut ju mer hittar man. Om säljaren haft detta problemet kan man inte veta, enl. trådskaparen har han ju enbart kört den från vinterförvaring och hem till gården, därefter besiktning och tillbaka till förvaring.enbart kört den från vinterförvaring och hem till gården, därefter besiktning och tillbaka till förvaring.
Sedan så får man ju även ta alla de andra felen i beaktande.
Nej, jag tror nog att säljaren var medveten om felen. Att han inte använt den är högst otroligt. Vem besiktigar en bil under 5 år utan att använda den? Det är ju bortkastade pengar. Kanske har han försökt sälja genom åren utan att lyckas.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
  • Nu får du nog ursäkta mig.... Men det låter nu mer som om du är säljarens försvarsadvokat :swoon:

Nja, jag är bara inte så pigg på att måla F*n på väggen och utgå från det absolut värsta direkt om både skada och säljaren utan att egentligen veta något.
Det finns fler möjligheter och det var dom jag spekulerade i med hjälp av lite logik och positivt tänk.

Känns bra faktiskt :D.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är att en fuktskada tenderar nästan alltid att vara större än man tror. Ju mer man river ut ju mer hittar man. Om säljaren haft detta problemet kan man inte veta, enl. trådskaparen har han ju enbart kört den från vinterförvaring och hem till gården, därefter besiktning och tillbaka till förvaring.enbart kört den från vinterförvaring och hem till gården, därefter besiktning och tillbaka till förvaring.
Sedan så får man ju även ta alla de andra felen i beaktande.
Nej, jag tror nog att säljaren var medveten om felen. Att han inte använt den är högst otroligt. em besiktigar en bil under 5 år utan att använda den? Det är ju bortkastade pengar. Kanske har han försökt sälja genom åren utan att lyckas.

Nja. min kusin och hans sambo köpte sin första husbil för 2 år sedan och betalade mer än trådskaparna betalade för sin husbil.
Dom har sovit totalt 4 nätter och tömt toa-kassetten en gång!!!!
Han ringde mig för några veckor sen och frågade hur man tömmer en kassett, har du inte tömt den tidigare, du måste ha tömt den innan vinterförvaringen?.. NÄÄ..:swoon:

Dom kör den bara till och från vinterförvaringen och besiktningen men dom pratar om att köpa en nyare husbil som har fönsterhissar.:D

Finns många gamla husbilar som bara står, kanske rent av dom flesta.;)
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Det som talar för att säljaren var ärlig - åtminstone med vattenskadan baktill, vilket jag skrev tidigare, är att han inte försökt dölja eller sminka över den på något sätt.

Vet man om att en kran läcker och ska sälja en bil, då försöker man nog åtminstone stoppa läckaget?
Kostnaden för att fixa det läckaget vore inte många kronor sett till vad man kan sälja bilen för.
Vill man lura någon och sälja en vattenskadad bil, vore det ju dumt att inte åtminstone fixa bort droppet om man har upptäckt det?


Vi rev lite mer idag, dock ej särskilt mycket - på samma ställe som bilderna i första inlägget.

Av det lilla jag kan se är trät i golvet och i väggen helt okej redan 20-30 centimeter bort från hörnet.
Påstår eller gissar inte ens att resten ser bra ut.
Men ungefär så mycket mer vet jag just nu, det såg åtminstone inte lika illa ut - eller värre ett par decimeter bort från skadan vi upptäckt.

Prio nummer 1 är att byta kranar och använda bilen till Cykelvasan nästa helg.
Sedan ska åtminstone all "plastmatta" bort från väggdelen och gummimattan bort från golvet.

Jag återkommer med bilder.
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Dom har sovit totalt 4 nätter och tömt toa-kassetten en gång!!!!
Han ringde mig för några veckor sen och frågade hur man tömmer en kassett, har du inte tömt den tidigare, du måste ha tömt den innan vinterförvaringen?.. NÄÄ..:swoon:
;)

Det första jag gjorde när jag "sanerade" bilen var att spola ut och tömma toakasetten! Den var förmodligen helt tom, men ville inte "riskera" att ha några fornlämningar i den :spinny:
 

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
Du bad i ditt öppnande av tråden om råd och hjälp efter att du köpt en fuktskadad bil och visade tom video på hur det ser ut fine, nu har du övergått till att försvara den”ärliga”säljaren!??? Vill du ha hjälp/råd eller inte?
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Du bad i ditt öppnande av tråden om råd och hjälp efter att du köpt en fuktskadad bil och visade tom video på hur det ser ut fine, nu har du övergått till att försvara den”ärliga”säljaren!??? Vill du ha hjälp/råd eller inte?

Jag försvarar ingen, det är inte min mening i alla fall.

Jag fick några tips, inledningsvis en artikel i motormännen samt resonemang kring att säljaren även kan ha ett ansvar trots "befintligt skick".
Dessa saker tog jag upp när jag pratade med säljaren, som inte alls kunde tänka sig ge någon kompensation inledningsvis.
 
Toppen