• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenskada i begagnad husbil, ett långt inlägg

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Genom att presentera ett fukttest som inte påvisar några större fuktskador, har som jag ser det, säljaren direkt eller indirekt gjort en utfästelse att bilen INTE har några allvarliga skador genom fuktpåverkan.
Då det efter köpet påvisats allvarliga skador har bilen därigenom ett väsentlig sämre skick än köparen kunnat förutse. Förutsättningarna att få en prisreducering borde därigenom vara mycket goda, föreslår att du sätter en prislapp på fuktskadorna och lämnar till säljaren och försöker göra upp i godo. Bara för att man köpt/sålt "privat" är man inte rättslös eller utan skuld. Om en frivillig uppgörelse ej kommer till stånd finns det ju alltid domstolar.
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Genom att presentera ett fukttest som inte påvisar några större fuktskador, har som jag ser det, säljaren direkt eller indirekt gjort en utfästelse att bilen INTE har några allvarliga skador genom fuktpåverkan.
Då det efter köpet påvisats allvarliga skador har bilen därigenom ett väsentlig sämre skick än köparen kunnat förutse. Förutsättningarna att få en prisreducering borde därigenom vara mycket goda, föreslår att du sätter en prislapp på fuktskadorna och lämnar till säljaren och försöker göra upp i godo. Bara för att man köpt/sålt "privat" är man inte rättslös eller utan skuld. Om en frivillig uppgörelse ej kommer till stånd finns det ju alltid domstolar.

Man kan tycka att de bör fungera på det sättet.

Anledningen att jag valde att köpa just denna husbil var att han kunde visa upp en aktuell fukttest.
Redan innan jag fick se det dokumentet skrev han till mig att bilen hade klarat fukttest med godkänt resultat.

Kommer vi inte överens får det bli den rättsliga vägen.
 
F

F.d. 58689

Guest
Man kan tycka att de bör fungera på det sättet.

Anledningen att jag valde att köpa just denna husbil var att han kunde visa upp en aktuell fukttest.
Redan innan jag fick se det dokumentet skrev han till mig att bilen hade klarat fukttest med godkänt resultat.

Kommer vi inte överens får det bli den rättsliga vägen.

Bra! :msn_thumbup: Stå på Dig!!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Oftast är det så med vattenskador när det har gått så långt att träkonstruktionen är så skadat som i ditt fall. Att skadan är mångfald större än det du ser. Vatten har en enorm förmåga att tränger sig långt in i konstruktionen. Har själv erfarenheter i både husbil och hus.
Nu när du har sett skadorna kanske du då bör anlita en professional besiktningsman som går igenom skadorna.

Jag tycker himla synd om dig och hoppas att du klämmer åt säljaren och de som gjorde fukttesten... Lycka till !!

Hör gärna av dig på forumet framöver
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Så här ser fukttestprotokollet ut.

För detta betalade förra ägaren av husbilen 800 kronor.

Visa bilaga 177280

Sen tycker jag du också skall anmäla bedrägeriet av fukttesten till
Husvagnsbranschens Riksförbund att Åhus husvang expo använder sig av deras loggo för att lura in kunden i falsk hög kvallite/trygghet....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej, tråkigt med alla problem på en ”ny” husbil, angående laddningen av bodelsbatterierna så prova med att lossa pluskablarna samt 240 volts kabeln som går in i ebl’n (den som sköter laddning osv.) och gör den helt strömlös en stund, det fungerade för mig.

Mvh Nisse

Bra med upplysningar som kan hjälpa.... men just nu tror jag MiniGordini inte skall göra någon "rep" eller liknande med husbilen.... utan jobba på att hitta först en lösning med säljaren....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Återköp mot privatperson som inte vill är inte lätt. Under tiden en eventuell rättsprocess pågår kan man knappast använda bilen, och inte heller göra något med den. Processen kan dessutom ta mycket lång tid. Man har också en egen undersökningsplikt som väl inte har uppfyllts här, t.ex. ac och hjullager borde ju ha upptäckts vid en provkörning, så det är inte säkert att man kan vinna. Jag skulle försöka få tillbaka en del pengar från säljaren, och sedan fixa till bilen själv för att lägga det hela bakom mig så fort som möjligt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En omfattende vatnskade som dette tyder på kan fort komme opp i nærheten av kjøpesummen for denne bilen. Og for dette har du en joker - fukttesten som burde frita deg for mer undersøkelser på dette punktet. Få et tilbud fra et erfarent firma på en full renovering av fuktskadene på bilen, og gi den prisen som et alternativ til återkjøp.
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Han har ägt bilen i 5 år, sedan 2017 har han enbart kört den från vinterförvaring och hem till gården, därefter besiktning och tillbaka till förvaring.

Det som talar mot att han visste om vattenskadan är att han inte gjort något för att dölja den. Typ tejpa ihop den slangen som läckte, eller ställa in en kupévärmare nån vecka i garaget för att det skulle vara torrt innan försäljning.
Fukttestet kan mycket väl vara korrekt. Enligt ovan har säljaren inte använt bilen på flera år, endast kört den mellan vinterförvaring och hemmet. Skadan (med det murkna träet) kan vara mycket gammal men har hunnit torka eftersom bilen inte använts och då ger den inte utslag på fuktmätaren.
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Var det vatten i husbilen när nu köpte den.
Arne.
Inget jag kunde se.
Droppet var så långsamt att man kunde låta pumpen vara igång säkert i en timme eller två utan att det skulle kunna hinna fram något vatten.
Tittade man på exakt rätt ställe med en ficklampa, ja då hade vattendropp gått att se direkt.
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Fukttestet kan mycket väl vara korrekt. Enligt ovan har säljaren inte använt bilen på flera år, endast kört den mellan vinterförvaring och hemmet. Skadan (med det murkna träet) kan vara mycket gammal men har hunnit torka eftersom bilen inte använts och då ger den inte utslag på fuktmätaren.

Inte alls otänkbart. Däremot om säljaren bara slagit en gång pumpen en gång, och låtit "tryckkärlet", eller vad det nu heter, fyllas upp. Då har det sipprat ut på insidan av väggen.
Hade jag lyft ur alla vattenblandare före köp, samtidigt som vattensystemet varit igång, då hade jag upptäckt läckaget.
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Gör ingenting mer med bilen innan du vet hur det går med återköp osv.

Nej, det gör vi inte heller. Den får stå precis som det ser ut ovan på bilderna/filmen.



I skrivande stund håller vi på fundera på hur vi ska göra.

Säljaren kan gå med att kompensera oss med 15000 kronor, vilket jag personligen inte tror räcker till att reparera dessa skador om vi lämnar in till en "verkstad".

Men det kanske räcker, skadorna kanske inte alls är lika illa som jag tror det är.

Han påstår att företaget som gjort fukttestet menar på att skador likt detta kostar mellan 3000-5000 att reparera.
Att ens ge en sådan uppskattning anser jag är ett skämt, då jag i alla fall inte lyckats lista ut var merparten av vattnet tagit vägen.
Att det kommer ut vatten under sängen när vattenpumpen får stå på några timmar, är rätt oroväckande. För det visar på att det inte bara runnit rakt ner och igenom chassiet.
Sedan om det runnit igenom chassiet den större delen.. hur ser golv, ev. isolering, tätningsskikt ut där?
Känns som en omöjlighet att gissa sig till, utan att fortsätta riva.

Hur som helst, det alternativet med kompensation tycker jag ändå skulle kännas "okej", för min del.

Men nu är jag ju inte ensam som bestämmer detta och den andra parten lutar mer åt att de vill att köpet ska hävas.

De tar gärna den fighten i så fall, de har inte träffat heller säljaren osv. och tror mer på att vi blivit medvetet lurade än vad jag gör.


VIlket jag inte alls är säker på, för uppfattningen jag fick av säljaren är att han är relativt ärlig.
Sedan att han kanske kände till laddproblem, AC droppet och gnisslet, det låter jag vara osagt. Men det kunde jag själv testat mig fram till dagen jag gjorde köpet.


Svårt!!
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Oftast är det så med vattenskador när det har gått så långt att träkonstruktionen är så skadat som i ditt fall. Att skadan är mångfald större än det du ser. Vatten har en enorm förmåga att tränger sig långt in i konstruktionen. Har själv erfarenheter i både husbil och hus.
Nu när du har sett skadorna kanske du då bör anlita en professional besiktningsman som går igenom skadorna.

Jag tycker himla synd om dig och hoppas att du klämmer åt säljaren och de som gjorde fukttesten... Lycka till !!

Hör gärna av dig på forumet framöver

Tack för stödet!

Det är precis vad jag också tror. Att skadan är betydligt större än vad som går att se.
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Muskattens inlägg är helt rätt, anlita en proffs till felsökning, eller låt testaren reparera för den summan de säger att det kostar.

Om det blir en sånt alternativ, att "säljarens" verkstad ska reparera felet, då hade jag tagit in någon helt oberoende "besiktningsman" får att göra en bedömning på hur stor skadan egentligen är.

Vi vill ju inte ha en bara en ny plywood bit för hålet där trät är ruttet i så fall, utan då vill man ju veta hur dåligt golv/underredet är i resten av bilen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här kan du läsa om när jag reparerade en liten fuktskada (trodde jag först) på en strand i Grekland.....
ETT RUTTET ÄMNE...

Jag blev först skickad till en firma som sa att de kan fixa skadan, jag bad att få se på ett objekt där de hade lagat typ samma skada...... de hade täckt hela skadan med en plywoodskiva.... nästa dag sa jag ni får inte röra min HB.... och så åkte jag till stranden och började fundera....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Gilla
Nej, det gör vi inte heller. Den får stå precis som det ser ut ovan på bilderna/filmen.



I skrivande stund håller vi på fundera på hur vi ska göra.

Säljaren kan gå med att kompensera oss med 15000 kronor, vilket jag personligen inte tror räcker till att reparera dessa skador om vi lämnar in till en "verkstad".

Men det kanske räcker, skadorna kanske inte alls är lika illa som jag tror det är.

Han påstår att företaget som gjort fukttestet menar på att skador likt detta kostar mellan 3000-5000 att reparera.
Att ens ge en sådan uppskattning anser jag är ett skämt, då jag i alla fall inte lyckats lista ut var merparten av vattnet tagit vägen.
Att det kommer ut vatten under sängen när vattenpumpen får stå på några timmar, är rätt oroväckande. För det visar på att det inte bara runnit rakt ner och igenom chassiet.
Sedan om det runnit igenom chassiet den större delen.. hur ser golv, ev. isolering, tätningsskikt ut där?
Känns som en omöjlighet att gissa sig till, utan att fortsätta riva.

Hur som helst, det alternativet med kompensation tycker jag ändå skulle kännas "okej", för min del.

Men nu är jag ju inte ensam som bestämmer detta och den andra parten lutar mer åt att de vill att köpet ska hävas.

De tar gärna den fighten i så fall, de har inte träffat heller säljaren osv. och tror mer på att vi blivit medvetet lurade än vad jag gör.


VIlket jag inte alls är säker på, för uppfattningen jag fick av säljaren är att han är relativt ärlig.
Sedan att han kanske kände till laddproblem, AC droppet och gnisslet, det låter jag vara osagt. Men det kunde jag själv testat mig fram till dagen jag gjorde köpet.


Svårt!!


Gillar din inställning.... Men det kvarstår flera ??-tecken .....

Sen låt en annan firma ge dig ett pris på skadan..... det är aldrig så bra att tro att det inte kostar så mycket.... den skadan jag fixade hade vad jag hört gott på mellan 75-100.000 Skr.. att reparera
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Gilla



Gillar din inställning.... Men det kvarstår flera ??-tecken .....

Sen låt en annan firma ge dig ett pris på skadan..... det är aldrig så bra att tro att det inte kostar så mycket.... den skadan jag fixade hade vad jag hört gott på mellan 75-100.000 Skr.. att reparera

Det var ingen liten skada du drabbades av i din husbil. Mardömsläsning!


Vi har i alla fall bestämt oss för att acceptera denna kompensation, vilken är väldigt låg egentligen.
15000 kronor får vi tillbaka av de 170000 vi betalade.

Vi är fullt medvetna om att vi tar en stor risk i och med detta.

Men nu är vi några stycken som bundit upp pengar i denna bil och vi känner oss så överens man kan bli.

Är skadan begränsad till enbart den bakre delen av bilen, då tror vi att 15000 kommer att räcka till den renoveringen.

Är skadan större, då kan det mycket väl röra sig om sådana belopp du nämner ovan.

Vi tror och hoppas på att det inte är mycket värre än vad vi kan se.

En stor anledning till det beslutet är att vi orkar inte bråka om det hela och att vi tror att skadan går att åtgärda.


Om vi säger så här, fortsättning följer med all säkerhet!
 
Toppen