• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elproblem, ute på första resan

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Första resan med den gamla husbilen jag har köpt och nu har vi problem.

Fiat Adriatik 660 från 2001.

Trodde allt var okej inför avfärd. Haft hjälp innan av en duktig elektriker att installera ny stereo och ett till bodelsbatteri.

När vi startade visade allt rätt och fungerade.

När vi till slut stannade här ute efter en skogsväg (på väg mot Åre) så började problemen.

Första så blinkade taklampan till, lysrörsmodell. Tänkte att den gick sönder.
Sedan slocknade stereon, konstigt.. och sedan tändes en röd lampa på värmepanelen vilket betyder att driftspänningen är låg enligt manualen.

När jag kollar spänningen på batterierna i kontrollpanelen visar startbatteriet runt 7 volt och bodelsbatterierma kring 8 volt.

15642069361515228247135923527877.jpg

När jag startar motorn hoppar de upp en volt ungefär.
Ja bilen startar utan några tveksamheter direkt.

Jag har knappt sovit under natten, felsökt vad jag kunnat.

Hittar inga brända säkringar.

Någon som vet om det finns någon "huvdsäkring" någonstans eller har något annat tips?
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
det ser ud som om at kablerne sidder i 6, 12 og 18. På elskemaet er 18 = udgang til absorb Kühlsch.

Jeg forstår det sådan at du ikke kan finde strøm i udgangen ved det røde kabel (18)

Jeg ville tage det røde kabel og klippe et lille stykke af til ovenfor det brændte og så prøve om det giver forbindelse

Problemet är att bilens generator inte laddar bodelens batteri.

Att kabelsko på nummer 18 var bränd var något jag såg nu när jag började skruva i EBL.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Startbatteriet + ska in på stift 16 och 17 via 30 A säkring
Bodelsbatteri + ska in på stift 14 och 15 via 30 A säkring
Minus ska anslutas till PA21 stift 12.
Relä L1 drar när D+ kommer in via diod D5 och kopplar då ihop pluspolerna på batterierna.
Du har ju 14,4 v på D+ . Kontrollera att du har spänning in på stift 16+16 samt 14+15 utan motor igång samt att minusanslutningen PA21 stift 12 är ok .
Brända stiftet 18 är ju som sagts till kylskåpet och ska inte hindra reläet att dra.
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Startbatteriet + ska in på stift 16 och 17 via 30 A säkring
Bodelsbatteri + ska in på stift 14 och 15 via 30 A säkring
Minus ska anslutas till PA21 stift 12.
Relä L1 drar när D+ kommer in via diod D5 och kopplar då ihop pluspolerna på batterierna.
Du har ju 14,4 v på D+ . Kontrollera att du har spänning in på stift 16+16 samt 14+15 utan motor igång samt att minusanslutningen PA21 stift 12 är ok .
Brända stiftet 18 är ju som sagts till kylskåpet och ska inte hindra reläet att dra.

Tack!
Ska försöka felsöka vidare nu kring dessa punkter.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Pinne 10 där du hade pennan hittade du de hängsäkringen?

Om du gjorde det gör så här.
1 ta bort säkringen
2 dra en vanlig sladd från startbatteriets pluspol till den del på denna säkringshållare som vätter mot EBL, sätt gärna en säkring på den på 2-5A

När du gör det då ska du höra ett svagt ”klick”, gör du det?

3 Slå på tex en lampa i bodelen och tillse att de lyser
4 Koppla nu bort bodelsbatteriets pluspol och lampan skall slockna

5 Upprepa 2 ovan och lampan skall tändas

Berätta hur detta går

En annan väg att gå är att installera en CTEK dual så att du får mycket bättre laddning
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Pinne 10 där du hade pennan hittade du de hängsäkringen?

Om du gjorde det gör så här.
1 ta bort säkringen
2 dra en vanlig sladd från startbatteriets pluspol till den del på denna säkringshållare som vätter mot EBL, sätt gärna en säkring på den på 2-5A

När du gör det då ska du höra ett svagt ”klick”, gör du det?

3 Slå på tex en lampa i bodelen och tillse att de lyser
4 Koppla nu bort bodelsbatteriets pluspol och lampan skall slockna

5 Upprepa 2 ovan och lampan skall tändas

Berätta hur detta går

En annan väg att gå är att installera en CTEK dual så att du får mycket bättre laddning


Jag ska kolla upp dessa punkter ovan du skriver, jag behöver först dock ha min norrländska elektriker i örat för vägledning :)

CTEK dual.
Jag läste om den nu precis.
På vilket sätt kan den hjälpa mig?
Kan den ladda mina bodelsbatterier via generatorn, men ändå göra så att strömmen inte sugs ut ur startbatteriet när batterierna används i bodelen?
Vilken djungel sånt här är att sätta sig in i....
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Pinne 10 där du hade pennan hittade du de hängsäkringen?

Om du gjorde det gör så här.
1 ta bort säkringen
2 dra en vanlig sladd från startbatteriets pluspol till den del på denna säkringshållare som vätter mot EBL, sätt gärna en säkring på den på 2-5A

När du gör det då ska du höra ett svagt ”klick”, gör du det?

3 Slå på tex en lampa i bodelen och tillse att de lyser
4 Koppla nu bort bodelsbatteriets pluspol och lampan skall slockna

5 Upprepa 2 ovan och lampan skall tändas

Berätta hur detta går

En annan väg att gå är att installera en CTEK dual så att du får mycket bättre laddning

Läste nu igenom grundligt vad du skrev, står just nu med multimetern här i husbilen..

Där pennan visar, punkt 10, D+.
Det enda jag gjorde var att jag pluggade ur det stiftet ur EBL, mätte först utan att bilen var startad. Den visade då 0 volt.
Därefter startade jag bilen, den visade då över 14 volt, alltså som att generatorn laddar.

Jag har ännu inte gjort testen ovan du beskriver.
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Startbatteriet + ska in på stift 16 och 17 via 30 A säkring
Bodelsbatteri + ska in på stift 14 och 15 via 30 A säkring
Minus ska anslutas till PA21 stift 12.
Relä L1 drar när D+ kommer in via diod D5 och kopplar då ihop pluspolerna på batterierna.
Du har ju 14,4 v på D+ . Kontrollera att du har spänning in på stift 16+16 samt 14+15 utan motor igång samt att minusanslutningen PA21 stift 12 är ok .
Brända stiftet 18 är ju som sagts till kylskåpet och ska inte hindra reläet att dra.

Nu har jag mätt detta.

Stift 14 och 15 visar omkring 13,2 volt.

Stift 16 och 17 visar omkring 12,36 volt.

Stift 12, jord är ok. Kan mäta ovanstående genom att jorda med den.

Det ovan mättes utan att motorn var igång.
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Pinne 10 där du hade pennan hittade du de hängsäkringen?

Om du gjorde det gör så här.
1 ta bort säkringen
2 dra en vanlig sladd från startbatteriets pluspol till den del på denna säkringshållare som vätter mot EBL, sätt gärna en säkring på den på 2-5A

När du gör det då ska du höra ett svagt ”klick”, gör du det?

3 Slå på tex en lampa i bodelen och tillse att de lyser
4 Koppla nu bort bodelsbatteriets pluspol och lampan skall slockna

5 Upprepa 2 ovan och lampan skall tändas

Berätta hur detta går

En annan väg att gå är att installera en CTEK dual så att du får mycket bättre laddning

Nu har jag gjort åtminstone halva testen ovan.

När jag kopplar på 12 volt till nummer 10 till EBL hörs ett mycket tydligt KLICK ljud.

Dock kunde jag inte ta 12 volt från startbatteriet, hade inte nog lång kabel.
Har alltså inte kunnat göra ditt föreslagna lamptest.
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
ÄNTLIGEN hittade jag felet!

Stort tack för all hjälp jag fått genom er. Särskilt Göte J som hittade elschemat och därefter förklarade hur man tolkar det.

Felet var egentligen väldigt "enkelt".

En säkring hade gått.

D+ säkringen var hel.

Däremot själva matningen, nr 16 och 17 på EBL hade en säkring på 30Ah som var trasig.

Den sitter bakom motorblocket, inte särskilt nära batteriet. De två blå kablarna som kommer ut ur EBL går in i en sockerbit, därefter går det över till en röd.

För att kunna följa den fick jag ta bort passagerarsätet, nedre delen av instrumentbrädam och vika den hårda golvmattan åt sidan.

Men nu är den bytt! Även fast den inte syns i motorrummet så går den att hitta när man känner med handen mot torpedväggen.

Sedan tycker jag 30Ah låter relativt lite, är bodelsbatteriet helt urladdat kan det väl finnas en risk att generatorn laddar mer än 30Ah.

Nåväl... en liten punkt på den långa listan av fix är avklarad. :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
ÄNTLIGEN hittade jag felet!

Sedan tycker jag 30Ah låter relativt lite, är bodelsbatteriet helt urladdat kan det väl finnas en risk att generatorn laddar mer än 30Ah.
:)
-----------------------------------
Hejsan, du har rätt angående säkringens storlek. Det är ofta den är på 50A faktiskt.
Säkringen skyddar ju inte direkt någon viss pryl som normalt, utan den är ju mer en kortslutningssäkring för att skydda mot kabelbrand m.m. vid ren kortslutning.
Man skall ju inte rekommendera kraftigare säkringar till normala funktioner men den här kortslutningssäkringen borde du kunna öka på i alla fall till 40A för den går sönder lika bra vid kortis men klarar lite mer laddström om det nu var det som knäckt den tidigare. Du kan ju vänta och om säkringen går igen så kan du kanske kliva upp till 40A

Du har väl kollat nu efter bytet till hel säkring, så att när bilen är avstängd så är start och bobatteriet separerat. Om den funktionen inte skulle funka och du använder mycket ström när du står still så suger förbrukningen även från startbatteriet vilket inte är bra.
Signalen D+ från generatorn som du mätt på tidigare har ju som funktion att sluta batterierna när man kör och när den signalen upphör så skall start och bobatteriet separeras. (För det mesta så drar D+ ett kraftigt relä som i ditt fall, och det kan det vara fel på så det inte släpper.)
Att säkringen var gången kan ev. bero på ett hopkladdat relä. När man startar bilen så kan det då bli strömrusning från bobatteriet till startmotorn och det klarar inte en 30A säkring av.

Enklast att kolla detta kan vara att när man har använt bobatterierna under några timmar och tagit ström därifrån så skall ju spänningen på startbatteriet och bobatteriet börja skilja sig åt en hel del. Om inte är det risk att de hänger samman även när generatorn inte laddar.

Man kan även ha motorn igång och då se runt 14V spänning över bobatteriet liksom över startbatteriet. Om du då drar ur D+ kabeln så har ju start batteriet fortfarande 14V från generatorn men spänningen över bobatteriet skall straxt sjunka ner någon Volt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sedan tycker jag 30Ah låter relativt lite, är bodelsbatteriet helt urladdat kan det väl finnas en risk att generatorn laddar mer än 30Ah.
Standard problem, disse marginale sikringene for koblingen mellon bilens nett og EBL tåler ikke startladningen når bobatteriet er kjørt litt for langt ned. Velding normal feilsituasjon når biler tas i bruk om våren. Men øker du denne så kan samme skje med den tilsvarende ved bobatteriet, selv om den beskyttes litt av forbruket som gjerne er på i bodelen.
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
-----------------------------------
Du har väl kollat nu efter bytet till hel säkring, så att när bilen är avstängd så är start och bobatteriet separerat.

M.v.h. JANKRO.

Jag har inte kollat upp det, blev bara väldigt nöjd igår när jag äntligen gjorde ett litet litet framsteg med denna bil, kraschade totalt hemma i soffan efteråt
En mycket bra tanke att ha koll på det du skriver, innan jag skruvar ihop inredningen idag och allt fortfarande är lättåtkomligt ska jag göra denna test.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nu har jag gjort åtminstone halva testen ovan.

När jag kopplar på 12 volt till nummer 10 till EBL hörs ett mycket tydligt KLICK ljud.

Dock kunde jag inte ta 12 volt från startbatteriet, hade inte nog lång kabel.
Har alltså inte kunnat göra ditt föreslagna lamptest.
Ok det går lika bra med bodelsbatteriet, fortsätt nu med de punkter jag skrev med den skillnaden att du plockar plus från bodelsbatteriet
Förtydligande

Du skall alltså ha något på i bodelen tex en lampa och sedan koppla bort plus från bodelsbatteriet MEN driva pinne 10 från pluspolen som nu ska vara fri

Tänds lampan nu i bodelen då fungerar laddning via generatorn

Ctek dual gör att du ska ta bort denna pinne 10 D+ permanent sedan ansluta CTEK enligt anvisningen mycket enkelt och sedan kommer den att ta ström från generatorn och tillse att det blir en mycket bättre laddström/spänning än den du har idag som ger för låg spänning oftast.

Dvs du ersötter detta 70A relö med Ctek
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Ok det går lika bra med bodelsbatteriet, fortsätt nu med de punkter jag skrev med den skillnaden att du plockar plus från bodelsbatteriet
Förtydligande

Du skall alltså ha något på i bodelen tex en lampa och sedan koppla bort plus från bodelsbatteriet MEN driva pinne 10 från pluspolen som nu ska vara fri

Tänds lampan nu i bodelen då fungerar laddning via generatorn

Ctek dual gör att du ska ta bort denna pinne 10 D+ permanent sedan ansluta CTEK enligt anvisningen mycket enkelt och sedan kommer den att ta ström från generatorn och tillse att det blir en mycket bättre laddström/spänning än den du har idag som ger för låg spänning oftast.

Dvs du ersötter detta 70A relö med Ctek

Jag fick till slut igång laddningen i bilen, skrev det lite tidigare här i tråden.

Däremot kanske en Ctek kan vara något för framtiden. Det låter inte allt för komplicerat och som du skriver blir det förmodligen en bättre laddning av samtliga batterier.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Denna säkring är enligt mig helt onödig, man ska inte säkra för mycket det blir bara problem.

Det man skall göra är att dra kablar od på säkra sätt dvs med bra isolering od

Och alltid koppla bort minus innan man kopplar inte plus!
 
Toppen