• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omskyltning vid badplats

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
På måndagsmorgonen kom parkeringsvakten.
De första hon tog kontakt med var de som hade stolar och bord ute m.m. och informerade att det var camping beteende som inte var godkänt då det är en parkering.

Sedan informerade hon de bilar som stod längs med och inte följde parkering efter skyltarna.

När hon passerade vår bil ställde jag frågan om vi stod rätt.
Svaret blev ja och sedan nej.
Där får man bara parkera med personbilar.
Pvakten menade pb klass 1.
Skyltningen ser ut enl. bilden.
DSC_0069-1496x842.JPG
Kommunen har inte fattat att för att skilja pb klass 1 och 2 måste det framgå av skyltningen.

Vidare informerade hon om att vid denna skylten nedan
DSC_0068-1496x842.JPG
finns i bästa fall fem platser för husbilar där det är godkänt att parkera.

Vidare blev vi informerade om att borta vid Råbocka på höger sida vid campingen på den stora parkeringen vill man ha oss.

Längst in på den den stora parkeringen finns ytterligare en parkering där det bara står ett P där vill kommunen att vi parkerar
enl. 24 och 48 timmars reglerna.

De flesta husbilar är följde uppmaningen att lämna parkeringen fast man enligt skyltningen inte gjort något fel.

I lågsäsong tror jag inte det är några problem att parkera där.

Krister
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det räcker med sunt förnuft så stör man ingen med en 10-metersbil heller.
Det måste man förstås hålla med om, men en knepig fråga uppstår när man nästan bara ser stora husbilar ”felparkerade eller störande parkerade” och sällan mindre husbilar mellan 5-6 meter, säger det nåt om resp förares syn på vad sunt förnuft innebär?
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Här är det en husbilsvänlig kommun som skyltar klass 2 men då blir det ändå fel. Diggiloo hotar att lämna kommunen

Det är inte hela bekymret. Även Pb 2 skulle bli/blev bötfälld efter kl.22.00. Jag har påtalat detta för trafikingenjören, men han är på semester. Har också påpekat att ett "Husbilsmärke" är bättre för internationella gäster, samt att den undre skylten kunde bytas ut mot "Övernattning är förbjuden". Det är ju det som menas.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Det är inte hela bekymret. Även Pb 2 skulle bli/blev bötfälld efter kl.22.00. Jag har påtalat detta för trafikingenjören, men han är på semester. Har också påpekat att ett "Husbilsmärke" är bättre för internationella gäster, samt att den undre skylten kunde bytas ut mot "Övernattning är förbjuden". Det är ju det som menas.

Med denna skyltning skulle ju ingen kunna bötfällas då husbilsmärket är ett lokaliseringsmärke och förbud mot övernattning finns det inget stöd för i Ordningslagen. Då kan ju alla står där fritt och så kan det ju inte vara!
 
Toppen