• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ryckig gång

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Ett ypperligt sätt att kolla potentiometrar av olika slag är att använda ett oscilloskop. En valfri likspänning över poten och dc-kopplat scop och man ser minsta lilla glitch när man vrider på poten. Svårigheten är bara att avgöra hur stora glitchar som är godtagbara.
 
F

F.d. 940

Guest
Om du kan se artikelnummer så finns det en del begagnat här:
XDALYS.LT

Tack Håkan.
Jo jag har fotat av den, men om den måste justeras in mot trotteln så är det inte bara att byta.
Skall prata med en verkstad i Skultorp som har bra pris för felsökning.
Jag har kört med detta fel nu i 4år så det kanske går ett ta till.
Arne.
 
F

F.d. 940

Guest
Har nu läst på engelska forum om just detta felet som är ganska vanligt på denna 2,8 JTD motor.
Många har bytt olika motorkomponenter men felet kvarstår.
Bara att köra vidare.
Arne.
 

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
Jag hade samma problem på min multimeter 2,9 turbo. Var et luftspjäll som kärvade. Bytte ut den sedan inga problem. Har du kollat vilken felkod ?
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Jag har en Hymer B544 2,8 JTD 2004 som får en ojämn gång (rycker) vid 2200varv/min, endast vid detta varvtal.
Detta kommer på alla växlarna, men försvinner när jag kör på farthållaren.
Är det någon motorkunnig som vet var jag skall börja leta.
Om jag står stilla och varvar till detta varvtal märks det ingen ojämn gång.
Glömde skriva att inga felkoder visas.
Arne.
När du inte kör på ”Cruise”, har du då ojämn gång vid 2200rpm oberoende av plan väg respektive mot/medlutning?
En annan fråga är ju hur långt bilen har gått?
Har haft en personbil med liknade fenomen. Dvs bilen hade en svagt oscillerande gång oavsett jag höll pedalen helt stilla. Var också mindre framträdande på Cruise på den bilen.
 
F

F.d. 940

Guest
När du inte kör på ”Cruise”, har du då ojämn gång vid 2200rpm oberoende av plan väg respektive mot/medlutning?
En annan fråga är ju hur långt bilen har gått?
Har haft en personbil med liknade fenomen. Dvs bilen hade en svagt oscillerande gång oavsett jag höll pedalen helt stilla. Var också mindre framträdande på Cruise på den bilen.
Problemet är löst
Arne
 
Toppen