• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thule Omnistor 6900 låsproblem

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Hej!
Hoppas på tips från markiskunniga! :)
Jag har en Thule Omnistor 6900 som inte låser på vänstra sidan när jag drar in den. Effekten blir förstås att det blir någon cm glipa på vänster sida (där vevväxeln sitter). Efter att ha kikat och petat ser jag att framdelen av markisen går in något för högt, vilket gör att plasthaken inte flyttar den fjädrande klacken utan tar emot mot klacken. Lite svårt att förklara men ni förstår säkert. Pillar jag försiktigt upp den fjädrande klacken och trycker ner framdelen på markisen kan jag få den att låsa. Sedan får jag trycka in och ner främre delen tills den sitter exakt rätt. Bilderna visar den krånglande sidan (med vevväxeln) samt den högra som fungerar fint. På den senare ser man också den plastklack som den fjädrande klacken ska "ta tag i".
Har någon tips om det går att justera? Det finns ju också delar att köpa men vill konstatera att något är trasigt först. Kan man skruva bort vänstra kåpan och själva vevväxeln utan att hamna i något trist läge att hela markisen måste demonteras?
Tacksam för alla tips och synpunkter!
 

Bilagor

  • IMG_1466.jpeg
    IMG_1466.jpeg
    204,8 KB · Visningar: 101
  • IMG_1464.jpeg
    IMG_1464.jpeg
    257,5 KB · Visningar: 103

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Veva ut en bit och kolla så den rörliga skenan är rak, dom böjer sej ganska lätt vid blåst och regn. Brukar gå ganska lätt att böja tillbaka, om man jälpsåt ett par stycken. Även armen kan vara böjd. Så skulle jag börja felsökningen.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Tack för tips! :) Frontskenan är vad jag kan se rak men ska kolla armen. Jag har vevat ut hela och kollat efter skräp men det ser bra ut. Jag tycker det verkar som det inte är längden som felar utan att den av någon anledning hamnar för högt i sista momentet. Lutar nog lite åt problem med vänstra armen.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag hade i föra HB liknande fel .... jag satt fast ca 10cm lång silvertejp på markistyket på den sidan som gick inte in och det hjälpte till att låset låste
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Jag har en takmonterad eldriven Dometic PR2500 och där finns möjlighet att justera i någon av sidorna om den drar in snett.
Kolla i din bruksanvisning om inte denna möjlighet även finns för din.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Jag har en takmonterad eldriven Dometic PR2500 och där finns möjlighet att justera i någon av sidorna om den drar in snett.
Kolla i din bruksanvisning om inte denna möjlighet även finns för din.
Ja, om jag har tur kan jag hitta manualen bland alla husbilsdokument. Verkar inte gå att hitta på nätet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes endel justeringsmuligheter i forbindelse med armene, både sideveis og opp/ned. Måtte selv justere ene armen litt opp for å få til låsning. Er ikke mye som skal justeres.

Trikset med silvertape fungerer om duken er strekt litt i siden, 10 cm helt inderst på duken gir en litt større diameter på alle lag med duk - spiser opp ganske mye strekk.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Det finnes endel justeringsmuligheter i forbindelse med armene, både sideveis og opp/ned. Måtte selv justere ene armen litt opp for å få til låsning. Er ikke mye som skal justeres.

Trikset med silvertape fungerer om duken er strekt litt i siden, 10 cm helt inderst på duken gir en litt større diameter på alle lag med duk - spiser opp ganske mye strekk.
Du har nog rätt, Knut. Jag misstänker att duken blivit lite sträckt på den sidan som inte låst och klacken tagit emot, verkar logiskt. Det verkar finnas någon sorts höjdjustering av armarna i fästet i bilen. Jag ska kolla mer på det, har ingen bild. Men det ser ut som justerskruvar som är sitter i muttrar i en aluminiumprofil.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Stemmer bra med de justeringene for høyde, sideveis (om det trengs) løsner en på låseskruen og kakker forsiktig festet til rett plass. Det er ikke uvanlig at en må justere opp litt på ene festet på lange markiser, de siger litt ned over tid.
 
Toppen