• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tråkigt besked!

F

F.d. 55554

Guest
Capio ringde 15.15, min ordinarie läkare har kommit tillbaka från semestern, han ringer i morgon förmiddag.
Det var han som skickade mig på magnetröntgen.
Händer inget får jag gå via onkologenoch deras läkare.

Jag tycker det är förtidigt att blanda in Palliativ vård, ASIH Helsingborg
Tar upp den frågan med onkologläkaren den 5/8

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Du imponerar med ditt raka o modiga sett att möta en väldigt opersonlig sjukvård. Enskilt är var o en vänlig, men själva systemet gör det opersonligt. Det är lärorikt o spännande att följa dig. Självklart har du min beundran. Som en av mina första möten med en skåning i svårsorg svarade mig när jag undrade hur det går: det måste gåå!
 
F

F.d. 55554

Guest
190725

I dag ringde min husläkare angående mina lungor och rosslingen, antagligen beror slembildningen på metastaserna.
Han skriver ut ett recept på Acetylcystein för det.
Fick även ett besked jag inte fått tidigare, cancern har spridit sig till skelettet,
kanske därför jag har ont i ryggen.
Måste fixa starkare piller, Ipren 400mg/Alvedon 500mg hjälper inte tillräckligt mot smärtan.

Ny telefontid på förmiddagen den 29/7, ev besök hos honom den 31/7 när jag ändå skall till Capio för provtagning inför besöket hos onkologen den 5/8.

Läkaren som jag hade kontakt med i fredags hade missuppfattat mig,
och frågat lungmottagningen om det gick att operera och sätta in en "stent" i luftören för att underlätta andningen?
Vadå förvirrad?
Jag har bara problem med rosslingen/slem och hosta när jag ligger ner.

Dagens runda gick till Maxi tillsammans med Gittan.
Rundan blev 1,50 km, gick i 3,5 km/tim.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
190726

Ingen större förändring sedan i går när det gäller mina bekymmer med rygg och lungor.
Acetylcystein som läkare ordinerad har hjälpt lite grann mot slemmet

Det har varit för varmt att gå rundan,
+ 53 i solen, ca + 28 inomhus.

Trevlig helg.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
190727

Ingen större förändring sedan förrgår,
smärtan i ryggen kommer och går.

Ipren måste jag ta 2 av för att det skall hjälpa mot smärtan, morfinpillerna hjälper bättre.
Men, morfinet stoppar i magen, det har jag redan problem med trots Laximyl som skall sätta fart på magen.

Dagens runda gick jag strax efter 8, svalast då, kunde gå halva sträckan i skugga, sen fick jag solen i ryggen.
Rundan blev 1,65 km, gick i 4,6 km/tim.

Vi funderade på att åka till karnevalen i Landskrona men avstår tack vare värmen och delvis beroende på hur jag mår

Trevlig fortsättning på helgen.

Jojje
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jojje, ska du inte kontaka den palliativa vården när du har svårt bli av med smärtan. De har bättre resurser för smärtlindring. Jag tänker på bärbara morfinpumpar som programeras så att du han ge dig själv små bolusdoser när det behövs, dock med en maxberänsning i antal per dygn.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jojje, ska du inte kontaka den palliativa vården när du har svårt bli av med smärtan. De har bättre resurser för smärtlindring. Jag tänker på bärbara morfinpumpar som programeras så att du han ge dig själv små bolusdoser när det behövs, dock med en maxberänsning i antal per dygn.
Klokt tänkt! Jag känner igen mycket av vad J beskriver från min mans sjukdomstid. Just morfinpumpen gjorde hans sista tid mera uthärdlig. Piller och sprutor i all ära men just den ständigt återkommande dosering via pumpen är mycket bättre.
 
F

F.d. 55554

Guest
190728

Som jag skrev innan tar jag upp frågorna om AHIS, aktiv hjälp i hemmet, och morfinpump med min läkare eller onkologläkaren.

Efter natten spring på toaletten för att tömma ändan på slem mer är 10ggr
så var jag tröttare än när jag lade mig.
Tog en tur på soffan efter frukost, det blev 1 Tim och 45 minuter.
Precis vad jag behövde!
Sedan var det dags för Zoégss kaffe.

När jag skulle gå rundan så kom regnet, går när det blir uppehåll.
Det klarnade upp så Jag kunde gå rundan.
Det blev 1,35 km, gick i 4,9 km/tim.

Jojje
 
B

Besitosdevonrex

Guest
När jag tog hand om min pappa ordnade vi med en kissflaska, en plastpåse och toapapper vid sängen på nätterna. Han kunde gå upp, men precis som du beskriver, det är rätt jobbigt med det där knatandet nattetid. Han tyckte det var ett jobbigt beslut att ta, att inte gå till toaletten, men när han väl gjort det uppskattade han att det gav mer ork dagtid, så att han orkade göra något lite mer då.

Att hushålla med krafterna är något som ger ökad livskvalitet, liksom. Och faktiskt, för oss anhöriga, en praktisk möjlighet att hjälpa till. Härligt att se att kan ta dina promenader!
 
F

F.d. 55554

Guest
@Besitosdevonrex

Det jag har problem med är det slem som kommer från den bit tarm
som finns nedanför tumören.
Hjärnan/tarmen registrar att det finns något att tömma vilket gör att jag vaknar och behöver gå på toa.
Det är inte mycket slem som kommer. men tydligen tillräckligt för att reaktionen skall ske.
Slemmet är till för att smörja tarmen.
Har bara några meter till toan.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
190729

Läkaren ringde som han lovat. inga problem med att få recept på morfin piller.
Samma typ som jag redan har.
Får jag problem är det bara att ringa.
Resten tar jag med onkologläkaren.

Dagens runda gick till LIDL och apoteket på MAXI i sällskap med Gittan.
Det blev 1,35 km, gick i 2,4 km/tim.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
290730

Har varit upp ett antal gånger för att tömma tarmen på slem.
I bland finns det inget att tömma.

Nu har stomin inte funkat som den skall, mage/tarmar fulla, det kommer bara lite skit i påsen.
Fick droppar, Cilaxoral som skall hjälpa magen att komma igång,
påsarna Laximyl jag har hjälper inte.
Morfin för att det blir förstoppning

Ryggen gör sig påmind när det är dag att ta en smärtstillande pilla,
jag går min runda som vanligt.
Dagens runda blev 1,61 km, gick i 4,6 km/tim.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
190731

Har inte varit på toa så många gånger i natt, sovit bättre.
Det blev 2 rundor på soffan ändå, hade lite att sova igen.

Dropparna som skulle sätta i gång magen har inte hjälpt mig.
Än så länge.
Trodde det skulle komma ut mycket i påsen?

Det blev en tur till Capio för blodprovstagning, fick även talat med min läkare.
Morfinpillerna jag fått hjälper inte riktigt mot smärtan, ev dags att få större styrka.
Skall verka upp till 12 timmar, men jag måste ta en extra pilla efter 5 Tim.
Jag skulle bara höra av mig till honom för att öka dosen.

Börjar även få problem med prostatan, har haft något förstorad prostata flera år.
Återstår att se/känna vad som händer med den.
Vet inte hur mycket cancern har spridit sig i den nedre delen av buken, eller magen.

Har inte gått någon runda eftersom det regnat kraftigt, behöver inte dra på mig någon förkylning.
Kollar på Regnradar , ser att det kommer ett till område med regn.

Det blev en runda mellan regnskurarna
Rundan var 1,46 km, gick i 4,5 km/tim.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
190801

Kvällen avslutades på ett smärtsamt sätt, fick ont i ryggen så jag nästan kräktes.
Det var nästan bud för en tur till akuten, men tänkte jag har morfinpiller som skall hjälpa.

Jag hade som vanligt ont i ryggen på kvällen när morgonens pilla slutat verka,
tog en morfinpilla "Targineq", när den inte börjat verka inom 1 timme
så tog jag en annan morfinpilla "Oxycodone", efter 2 timmar hade jag tagit maxdosen av Oxycodone (3st).
Sista chansen att bli av med smärtan var att ta en Ipren.
Nu vet jag inte vilket som verkade, men jag lyckades somna trots smärtan.
Tyvärr fanns smärtan kvar i morse, bara att börja med en Targineq och ringa Capio.
Min läkare ringde tillbaka kl 10, jag förklarade att jag behöver en större dos morfin,
Han skulle fixa recept på det, men jag skall börja ta 2 st Targineq morgon och kväll.

Jag hade redan tagit en morfinpilla så kl 10.00 tog jag en till, inte fan hjälpte det.
Var tvungen att ta en Oxycodone kl 12.00, sen blev jag av med "nästan" all smärta,
den molande värk som var kvar klarar jag av.
Helst skulle jag vilja bli av med den också.
Det är cancern som spridit sig till höger höftkam SI, och lite till misstänker jag.

Trots smärtan i morse gick jag min runda, det blev 1,36 km, gick i 4,9 km/tim.
Ont skall med ont fördrivas, inte hjälpte det!:twitcy:
Lungorna och stomipåsen är det minsta problemet just nu:yes:

Jojje
 
Toppen