• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp 12V kompressor i Plåtis

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
hej Har en Plåtis La strada M 2008 min kylskåp kompressr gå hela tiden är det normal??? Han pumpa Up komressor efter 5 min börja han Up igen och så gå det hela natten och dag är det fel på kompressor eller? Fråga 2 hur mycket batterie ta en kylskåp?? Stönen röker inte till. Mvh Volker
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
hej ... min kylskåp kompressr gå hela tiden är det normal??? Han pumpa Up komressor efter 5 min börja han Up igen och så gå det hela natten och dag är det fel på kompressor eller? Fråga 2 hur mycket batterie ta en kylskåp?? Stönen röker inte till. Mvh Volker

Har en Coolmatic mdc-90 och den går på kompressorn mycket sällan. Ca 5 grader i kylen för jämnan.
Ström drar den när kompressorn är igång.
(Avanti XL)

Finns en lapp inne i skåpet som anger strömförbrukning! (borde göra).
Dometic CoolMatic MDC 90 - Kompressorkylskåp, 90 l
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag har också en Coolmatic MDC 90K. Upptäckte liknande som Volker. Det var innan midsommar och ganska varmt utomhus. Jag avfostade, la in en termometer och skruvade till max+8grader, sen gick kylskåpet normalt igen.
Avfrostning måste man kolla!
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Är på Öland nu. Ja det är varm ,men kylskåpet gå på hela natten komressor gå är det daför att batterie sjunka från 12,5 på torsdag till 11,9 volt Fredang Har 2st 95 ah batterie plus solfångare 100 watt. Ja tänkte att kylskåp är defekt volker
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Hade du 12,5 Volt från batterierna så var de bara halvladdade. Ladda fullt så räcker nog strömmen.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag tror inte på batterifel. Antingen behövs fläkt som blåser in/ut luften bakom kylskåpet, eller avfrostning, eller är det fel på kylskåpet. Jag har alltid haft kyla i motsvarande kylskåp, trots sommarvärme. (se #3)
 

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2024
Hej Volker!

Vi har en La Strada Avanti C 2012 och vi hade samma problem som du. Vi konstaterade ganska snabbt att en 100 W solcell är för lite för ett 12V kompressorkylskåp. Vi har ett Coolmatic MDC 90K som uppförde sig på samma sätt som ditt vid varm väderlek. Vi har kompletterat med ytterligare en solcell på 100 W samt bytt ut La Stradas billiga och (enligt vår mening) undermåliga regulator mot en CTEK 250 Dual. Dessutom installerat dubbla termostatstyrda fläktar bakom kylskåpet. Vi klarade den senaste värmeböljan utan att behöva vrida upp kylskåpet på fullt. Vi har ett 250ah batteri och är nu sällan i behov av elanslutning. MvH Traveller
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Hei!
Jeg har også en La Strada, en Nova 2013, med det samme kjøleskapet som du har.
Lignende problem oppsto i varmen i Spania i fjor.
Fikk tips av en svenske:) at jeg skulle tette luftinntakene, det skulle ikke være
nødvendig med luft inn/ut når bilen var utstyrt med kompressor kjøl.
Jeg gjorde som han sa, siden har jeg ikke hatt noen problemer, + 2-4 i kjølen
og - 17-18 i frysedelen. Viktig med hyppig avfrosting som Esbjørn skriver.
Overnevnte kjørte Knaus «plåtis» som ikke var utstyrt med luftegitter, takk igjen til
Alf fra Vidsel se.

Lykke til hilsen Regent.
PS. Har 100w solceller og 100 Ah Lithium samt Truma Diesel luft/vannvarmer.
Jeg har også installert en SoftCharger 30 som jeg er svært fornøyd med. Alltid fullt
batteri, kobler ikke til 230v selv om det er inkl. i prisen:) DS
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har liknande uppsättning som traveller & Regent dock ingen La Strada! Det du kan göra är att avfrosta ofta och se till att magnettätning runt dörren inte läcker in/ut luft, detta hade vi problem med. När det är varmt och man öppnar kylskåpsdörren ofta, då kan kompressorn gå ca var 5-10:de minut. Vi testade kylning hos Dometic i Gbg och fick fin utskrift med allt som hände under dygnets alla timmar och det var inget fel på kylskåpet.

Vi har MPPT Votronic 350 som tar hand om 100W + 110W = 210W solceller på taket av bästa kvalitet vilket laddar snabbt våra Lithium batterier vid fint väder. Använder aldrig el på ställplatser...

Just nu (14:45) har vi 30˚C i bilen, kylskåpet står på 5 och solceller laddar med ca 8A - 10A.
upload_2019-7-28_14-42-46.jpeg

upload_2019-7-28_14-51-3.png
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag provade med fönster-tätningslist (silikon med lim på en sida) innan jag lämnade kylen på test hos Dometic. Den var fullt OK enligt alla tester, tog kanske 0,5A mer än vad den skulle enligt broschyren.
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg Hej Nu stå jag på ström på campingen volmätare visa 13,7 volt . Min kylskåp är en. waeco coolmatich Cr 50 . Regulator är en Prs 240.kan den regulator vara fel?men kylskåpet beter sig lika .men kanske solfångare är fel på . Volker
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Hej Traveller 100watt solpanel har jag men har ingen plats för mer den titigare ägare i Tyskland hade bara en bodelbatteri 95ah lag en till 95 ah samma en varta kanske arr regulator räcke inte jag vet intekan inte så mycket om ström .Jag har lagt bilder in. Volker
 

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2024
Hej Volker! Jag är heller inte någon expert på el. Det vi konstaterade var att kylskåpet under varma dagar med temperaturer runt 30 grader konsumerade det mesta av den ström vår 100W solcell gav. Det blev inget över för andra förbrukare och laddning av bodelsbatteriet.
Den Italienska regulatorn laddade nästan inget till startbatteriet så därför bytte vi ut den. Nu skriver du att du står på 230V och att kylskåpet uppför sig likadant vilket får mig att misstänka att det är ditt kylskåp som är problemet. Du borde få det kontrollerat som Marianne & Ranko skriver.

Lycka till! Traveller
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Hej Volker, jag har skickat lååångt mejl (diskussion) till dig med data från vår kyl, synpunkter om batteriet(er) samt laddning (230V och solceller) som du kan i lugn och ro läsa och ställa frågor om. Hälper till så mycket jag kan när vi inte rullar bland höga fjäll och djupa fjordar...
 
Toppen