• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljöregler

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Tänkte åka till Alcace men verkar krångligt. Kan hela regionen stängas av från dag till dag om höga halter i Strasbourg? Är det ändrade regler för Euro 5 i Tyskland eller Österrike ? Läste att vissa vägavsnitt i Tyskland stängt av Euro 5. Har Slovenien fortfarande DarsGo ? Hur Tjeckien med vägavgifter och miljö?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ladda ned denna app först,The Green-Zones App – Green-Zones.eu
Generellt gäller miljözoner dom centrala delarna av städerna,Euro5 i Tyskland Österrike är inget problem,Hamburg tex skall centrala delen endast tillåta Euro6 men jag tror inte detta är infört än.
Darsgo gäller än så länge i Slovenien skall bli EasyGo+ så småningom nästa år kanske?
Tjeckien vägavgift för tung husbil,registrera dig vid gränsen MYTO CZ
Som vanligt Google är din bästa vän!
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Miljöregler i Frankrike läste jag om förra året och då hoppade jag över att åka till Alcace. Som jag förstod det kunde de förbjuda trafik om farliga halter låg för högt och det fick man ha koll på varje dag. Stängdes Strasbourg så stängdes hela regionen. Stämmer detta eller har jag missuppfattat det hela?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Delar av miljözonen kan stängas vid för höga värden,kolla green zone appen,genomfartstrafik är tillåten på vissa vägar.
Tämligen ovanligt med stängd miljözon,glöm dock inte franskt miljömärke.
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Kan man köpa franska miljömärket vid gränsen? Ska man beställa via miljoeplakett.se kan det kanske ta tid. Fransk byråkrati är ökänd och det är väl semester i Frankrike i augusti. Vi åker iväg 22 augusti så det kan bli tight med tid. Får kanske spara Frankrike i till ett annat år.
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Vi beställde ett nytt på nätet https://www.certificat-air.gouv.fr/
och fick då ett temporärt märke som man kan skriva ut direkt och använda. Det riktiga kommer senare på posten. Vi är nu på väg hem efter en fantastisk månad i Frankrike och det har fungerat bra:) DavidS
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
I Grenoble behövdes det, det vet vi sedan tidigare. I övrigt så har vi inte brytt oss om att se efter vilka städer som krävt det då vi enbart passerat de. Det ska dock inte spela någon roll om du satt upp det det egentliga märket eller det tillfälliga då båda är legala och klistras upp på samma ställe i framrutan. DavidS
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Man måste skilja på ZCR och ZCA, normalt är endast centrala delarna av städerna berörda,tittar man på kartan på GreenZone appen kan man lätt få uppfattningen att stora delar av landet berörs, så är inte fallet,dom stora zonerna aktiveras endast vid speciella tillfällen av hög förorening vilket är tämligen sällsynt.
 
Toppen