• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för bedragare i Spånga!

F

F.d. 54627

Guest
En 31-årig kille, Antonio Demetri, låtsades köpa vår husbil och visade att han gjort en överföring av köpesumman till vårt konto. Han annullerade efteråt betalningen och skyndade sig strax att lägga ut bilen på Blocket och sålde den inom någon dag. När vi insett att pengarna inte kommit in på vårt konto. Han har gjort så här flera gånger och polisen har påbörjat en förundersökning. Samma mönster - han uppger sig på telefon vara rörelsehindrad och ber säljaren komma hem till honom i Spånga. Där tillskansar han sig bilen och säljer igen snabbt som ögat. Han måste stoppas!!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag killgissar att det gått till såhär: Antonio blåser er på husbilen, lägger in den blixtsnabbt på blocket i sken av att försäljningen gått korrekt till för den nya köparen, den nya köparen har givetvis betalat Antonio kontant så därför finns det inga bevis mer än ett fejkat kvitto. Den nya köparen säljer därefter Husbilen och sen delas pengarna mellan Antonio och den nya köparen eller så är Antonio bara en målvakt redan från början så det finns andra skummisar i bakgrunden.

Kontaktar du dom nya köparna så förstår dom ingenting och Antonio var så trevlig och trovärdig, vi har kvitto på köpet. Jag blir inte jätteförvånad "om du hittar" att dom nya köparna är vän med Antonio på facebook.

Antonio är så överskuldsatt att han kan hålla på med vad som helst för det går inte att lugga den skallige!
Jag är rätt övertygad om att det är fler bedragare som jobbar i team..

Lätt att komma med råd efteråt, men skriv aldrig över bilen på någon utan att pengarna syns på kontot, flytta sedan pengarna omedelbart till ett annat konto så känns det riktigt tryggt.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Möjligtvis kan man ha nytta av registreringsbeviset som skall sändas till Transportstyrelsen för att bekräfta ägarskapet?

Nya ägaren måste också ordna försäkring. Det borde gå att få reda på ägarbytena (om bilen går i trafik och påställd).
 
F

F.d. 55397

Guest
Gula registreringsbeviset är det som är bilen, rent praktiskt. Med Trafikverkets app är det enkelt att scanna OCR koden, ange körkortsnummer o skriva över bilen på sig själv.

Så var även försiktig med att "ska bara fota av" gul lapp/ körkort då kan ägarbytet göras snabbt. Så med lite kompisar enligt ovan så kan "god tro" råda för ägare nr 3 eller 4 inom nån timma...
 
Toppen