• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kvalitet vs årsmodell, helintegrerad husbil

F

F.d. 54599

Guest
Hej, ny här på forumet och är ute efter att skaffa första husbilen. Vi hyrde husbil två veckor nu i sommar, så vi har en rätt god uppfattning om vad vi vill ha.
Kikat runt en hel del, hos handlare och på nätet och försöker läsa på för att skaffa en uppfattning.
Vi har tittat mycket på bla helintegrerad Dethleffs Magic Editition, med totalvikt antagligen över 3500 kg för att få till en vettig lastvikt. Vår budget medger en ungefärlig årsmodell 2011 på dessa.
Men så pratade jag med en person som äger en helintegrerad Neismann som hävdade att dessa premiummärken (Neismann, Concorde, Carthago...något mer, vilket isf?) var så mycket bättre pga stabilare kaross utan trä, bättre kvalitet överlag på material invändigt och utvändigt, och att det vore bättre att ta en äldre modell av någon av dessa (vår budget skulle klara runt årsmodell 2004-2007) än en nyare av mellanklass segmentet, typ Burstner, Dethleff som är mer "rappliga".
Jag försöker läsa och skaffa mig en uppfattning, men vad säger ni andra? Stämmer det han säger?
Bättre med premiummärken av äldre årsmodell (2004-2008) eller en nyare (2010-2012) av "vanligare" märken?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Motorens avgass klasse er det største problemet med en eldre premium helintegrert. Om du finner en Flair på Iveco som passer i pris så er det normalt en meget stabil bil som holder. Før 2009 er det veldig lite lull i disse. Etter 2010 er det bygget en ny serie 800 som ligner mye på 8000 før 2009. Den gamle 7100 hadde vannvittig høy lastvikt over 1500 kg (de første på Iveco hadde 1900 kg lastvikt). Men 7100 forsvant fra markedet i 2007.
 
R

RobbeS

Guest
Dom flesta husbilarna från 2011 och framåt saknar väl trä i karossen idag. Med bättre kvalité kan man mena mycket. Om man tittar på gasanläggning, vvs, motor och till viss del chassi så är det samma prylar i så kallade premiumbilar som i billigare bilar. Det som skiljer är oftast finish på inredningen och lite mer lulllull i premiummodellerna.
Vi bytte "upp" oss från en helintegrerad Itineo till en halvintegrerad Rapido som räknas som lite mer premium. Gällande kvalitén så är det ingen större skillnad. Samma motor men vi fick Al-Ko tungchassi på Rapidon vilket tillsammans med 17 tums hjul gjorde en del på körkomforten jämfört med lättchassi och 15 tumshjul på Itineon. Gällande värmeanläggningen fick vi på nya bilen en Alde vattenburen anläggning istället för Truma. Alden är bra om man ska campa vid kallt väder. Truman funkade dock bra ner till minus 10 grader.
I övrigt är det mest finish på skåpluckor och inredning som skiljer utan att säga att nya bilen har bättre kvalié. Kan också skilja på isoleringen men vi hade uppvärmda tankar även på den enklare Itineon.
 

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Detta är en svår fråga om vilket är bäst. Det har gått lite inflation i begreppet premium. För några år sen var skillnaden stor. Den standard som var premium husbilar förut hittar du idag i mellanklassbilar. Förutom chassi där finns inte genvägar. Har standarden gått upp för mellanklassbilarna så bör ju premium gått vidare i utvecklingen. Ett gått råd är att åk till en handlare med många bilar och gå in i flera objekt i de årgångar du tänkt dej och du märker snart vad som är ett bra bygge.

Idag har jag en helintregerad Knaus en mellanklassare av årsmodell -15, 3500kg, bra resebil. Har allt vi behöver för 2 personer. Den passar oss bra för tillfället.

Min föregående bil var en Carthago Opus byggd på Mercedes, årsmodell -07, 8,5m. Det var ett fantastiskt bygge. Med Opusen tänkte jag mej mer stilla liggande användande och till det syftet är den överlägsen Knausen.

Jag har också haft ett par mindre Niesmann Flair några år tillbaka också fantastiska bilar.

Sammanfattning: Om jag skulle vistas mycket i husbilen och inte åka mycket på vägarna skulle jag nog satsa på en välskött större Niesmann eller liknande med något år på nacken ( för en ny är för mycket pengar för mej) det är välbyggda husbilar och håller i längden.

Just nu när vi tycker om att fricampa och reser mycket på vägarna är det smidigt med vår lite mindre Knaus.
Bränsle snålt och hyfsad kvalité
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Många tips finns redan här i tråden.

Jag tar inte ställning till din direkta fråga på sista raden.

Utan tänk på vad du har för klass på körkortet. Hur ni skall använda bilen, hur mycket lastvikt behöver ni.
Allt flera städer kräver att man har Euro 6 angående avgaserna. Planlösning.

Lastvikten som står i registreringsbeviset stämmer inte alltid. När ni har hittat "er" bil så be att få provköra den. Åk till en bilprovning och väg bilen för att se om den verkliga personliga lastvikten stämmer för just er.

Lycka till!
 

Segla IF

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
17361
Medlemskap
2024
Mycket klokt har redan sagts i tidigare inlägg. Vi var själva i din sits 2014. Hade aldrig haft husbil så vi började att hyra en äldre Westfalia. En ganska liten bil typ högbyggd folkabuss. Efter den resan visste vi att vi ville ha större bil. Hösten 2014 hyrde vi en Bürstner Aviano av Östgöta Camping. Bilen var bra i storlek men kanske inte den detaljkvalitet vi önskade oss. Kan iofs. bero på just det faktum att hyrbilar kanske inte får den skötsel som egna bilar får. Vi tittade på nyare bilar i det lägre prissegmentet men ändrade strategi och började leta efter en något äldre ”premiumbil” istället. I december 2014 hittade vi en mycket välutrustad Niesmann Arto 2008 till rimligt pris med drygt 4000 mil på mätaren. Jag tror vi hade en väldig tur.
Gällande bodelen i en husbil tror jag absolut att det kan vara en klok strategi att titta på ”premium”. Med vår Arto (3axlad) fick vi ju även ett Alko tung-chassie vilket är en fördel. Stabilitet men högre kostnad för däck förstås. Motor o växellåda blir ju äldre om man gör dessa val. Vi valde premium bodel med något äldre motor o låda. Vi är nöjda med vårt val efter snart 5 år och drygt 6000 mil.
Lycka till med ert val.
 
F

F.d. 54599

Guest
Tack alla för er input, det är inte lätt detta! :)
Bra tanke med avgasklass, även om vi med stor säkerhet inte prioriterar storstadsbesök så är det värt att ta med i valet.

Detta är en svår fråga om vilket är bäst. Det har gått lite inflation i begreppet premium. För några år sen var skillnaden stor. Den standard som var premium husbilar förut hittar du idag i mellanklassbilar. Förutom chassi där finns inte genvägar. Har standarden gått upp för mellanklassbilarna så bör ju premium gått vidare i utvecklingen. Ett gått råd är att åk till en handlare med många bilar och gå in i flera objekt i de årgångar du tänkt dej och du märker snart vad som är ett bra bygge.

Betyder det att i chassi-väg är det ändå alltid bättre med premium? Vad är det som skiljer?

Jag läste några trådar om krocksäkerhet och där skrev någon att bla Hymer krocktestar sina bilar. Har kikat lite nu på Hymer och hittat modeller som kunde passa oss.
Vad anser ni om Hymer? Bra kvalitet? Den räknas väl inte till "premium"-märkena? Jag vet att det finns olika linjer från standard till premium, men generellt, är det bra bilar? Funderar på hur de kan vara så lätta, är det bra material i chassi? Det ger ju en bra lastvikt, men jag vill inte att det ska vara på bekostnad av trafiksäkerhet eller kvalitet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hymer har biler i alle nivåer fra innstegs modeller til premium. I tillegg eier konsernet N+B som et rent premium merke. I dag er det 4 serier fra N+B - de klassiske Arto og Flair som i seg selv er 2 serier Flair 800 (en gjennskaping av serie 3 modellene) og Flair 8000 (serie 4 - muligens serie 5) alle på Iveco Daily chassi. Arto tok over fra Flair serie 2 på Fiat ALKO AMC chassi. Den fjerde serien fra N+B er Smove en smalere mellomting mellom hel og halvintegrert også på Fiat ALKO AMC.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Ang avgasklassning så är det inte bara storstäder man inte kommer in, i t.ex Frankrike och Tyskland finns det hela områden där det vid vissa tillfällen råder förbud mot "smutsiga" bilar. Det finns en app som heter Greenzones där kan man ganska lätt se vad som gäller i dom olika länderna. Och det kommer säkert att bli fler och fler sådana områden, dieseln är ju inte "rumsren" just nu. Och så är det väl som så att även om det inte är så roligt att åka runt med HB i storstäderna, så finns det ganska mycket att titta o uppleva i städerna. Många städer har dessutom en ställplats mitt i staden, sen transporterar man sig kommunalt eller med cykel.
 
F

F.d. 54599

Guest
Jag försökte klura lite angående miljöklassningen, men det var inte heller helt enkelt. Euro 6 ligger utanför vår budget, så mycket har jag konstaterat.
När jag slår på transportstyrelsen och kollar fordonsdatat så står det tex "Euro 4" på en äldre Niesmann (2008), på några både äldre och lite nyare står det inget alls om utsläpp, en något nyare Hymer (2012) har "Euro 5", på en Carthago 2009 står det "Miljöklass 2005", är det samma som Euro 5?
På de som det inte står något, eller bara står mätdata, hur vet man vad de har för klass?
Blir det mycket större begränsningar om man har Euro 5 jämfört med Euro 6?

Vad gäller körkortsklass så spelar det mindre roll, jag kan ta gällande körkort för tyngre, min man har körkort från före -96.

Vi kikar i budgeten 400 000 kr - 600 000 kr på helintegrerade bilar framför allt, har hittat tex Dethleffs runt 2011 som vi gillar, Carthago runt 2009, också med bra planlösning och ser trevlig ut. Vi har också kikat på Hymer runt 2012 då jag gillar att de verkar smidiga, fast köket känns lite litet. Det är så svårt att veta vilken som är bäst, om alla vore likvärdiga i planlösning och "vill-ha"-detaljer.

Min man hävdar att det inte borde skilja så mycket om bilen är 7 meter eller närmare 8 meter, varken i känslan eller i praktiken. Vad säger ni som vet?
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Jo det skiljer en hel del. Gå in och kolla i en som är 8m och sen i en på 7m det är oftast kök och sällskapsytor som blir större. Men att köra nja inte så stor skillnad.
 
F

F.d. 54599

Guest
Jo, vi menade nog i första hand att köra den. :)
Jag tror att den skulle kännas smidigare att köra och hantera om den är runt 7 meter jämfört med strax under 8 medan min man inte tror det skulle vara någon större skillnad.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Klart att det skiljer, överallt där det är trångt, parkeringar, små städer och byar, möjligheten att parkera på vanliga parkeringsplatser m.m. Under 7 meter kan man fortfarande få in alla hjulen inom de vita linjerna på en parkeringsruta, det blir svårt vid 8 meter. Sedan beror det ju på användningen, vill man komma till många olika platser är ju mindre bil att föredra, även bredden gör skillnad, söker man en flyttbar sommarstuga har det ju inte lika stor betydelse.
 
Senast ändrad:
R

RobbeS

Guest
r.
Min man hävdar att det inte borde skilja så mycket om bilen är 7 meter eller närmare 8 meter, varken i känslan eller i praktiken. Vad säger ni som vet?

Vi hade tidigare en som var 6,99 m och bytte till en som är 7,80 m. Att köra är ingen skillnad och att parkera påverkar inte heller så mycket. Våran 7 meters rymdes inte heller i en vanlig p-ruta för även om det är hjulen som ska vara innanför så blev överhänget så stort så man riskerade att blockera p-platsen. Ska man ha smidig husbil som kan framföras som en personbil ska man ner under 6 meter. Dvs typ plåtis. Det man förlorar då är en hel del utrymme. Jag håller alltså med din man :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi hade tidigare en som var 6,99 m och bytte till en som är 7,80 m. Att köra är ingen skillnad och att parkera påverkar inte heller så mycket. Våran 7 meters rymdes inte heller i en vanlig p-ruta för även om det är hjulen som ska vara innanför så blev överhänget så stort så man riskerade att blockera p-platsen. Ska man ha smidig husbil som kan framföras som en personbil ska man ner under 6 meter. Dvs typ plåtis. Det man förlorar då är en hel del utrymme. Jag håller alltså med din man :)

Om man vill parkera inom en p-ruta får man vara lite smart, med en bil under sju meter kan man ofta hitta en plats där man backar in över en plantering eller gräsyta så att man faktiskt får in alla hjulen innanför de vita linjerna, mycket praktiskt! Man behöver inte ta upp två p-rutor.
 
F

F.d. 54599

Guest
Ok, vi kan konstatera att man känner olika angående längd. Bra att få höra från båda sidor! :)
Bränsleförbrukning är ju en parameter att ta med sig också, tack för input!

En till fråga... vi funderar på att gå ner i budget och har hittat en helintegrerad hymer b-klass från 2005. Är det "för gammalt" eller kan det funka? Vad ska man titta efter i en sån bil innan man köper, förutom det uppenbara, att den är testad och servad och sånt?
Är det dumt att köpa privat och inte via handlare?
 
Toppen