• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omskyltning vid badplats

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Inte heller förvånad.

På bilden syns 3 husbilar som inte följer skyltad anvisning om hur parkering ska ske.

Minst en av husbilsägarna uppvisar dessutom "campingbeteende" (= parabolen uppfälld).

Inte underligt att "allmänheten" blir avogt inställd.

Pålle
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, det är ett j-a ofog, De 3 närmaste husbilarna tar ju också upp åtminstone 10 platser. Själv skulle jag inte kunna med att göra på detta viset. Sakta men säkert gräver husbilsfolket sin egen grav. Ett framtida scenario kan bli att man sätter upp hinder för husbilar på de platser som idag är attraktiva & att det bara blir fricamping, campingplatser & för husbilar avsedda ställplatser som enda alternativ.
 
Senast ändrad:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Nåja, här rör det sig mycket om gnäll. Titta på bilden. Inte skall man väl parkera som angivet. So tur är använder husbilsfolket lite mer av hjärnan än många andra. Inte orimligt många husbilar på en stor parkering vid en fin baddag.
 

Bilagor

  • ängelh.JPG
    ängelh.JPG
    192,9 KB · Visningar: 406

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, det kan ju du tycka men hur tror du resten av allmänheten uppfattar detta? Något eller någon har ju trots allt påverkat kommunen att fundera på hur man skall skylta om på platsen. Husbilen med uppfälld parabol kan man ju fundera över. Hur länge har den ägaren tänkt att stå på platsen?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Läser man artikeln så har några husbilar även tagit ut trädgårdsmöbel mm.
Så gnäll är det nog inte.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Dryga p-böter skulle sitta bra. Synd att det inte finns resurser för detta. En privat aktör skulle vara ett sätt.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Dryga p-böter skulle sitta bra. Synd att det inte finns resurser för detta. En privat aktör skulle vara ett sätt.
Ett strålande exempel på när en privat aktör träder in är den nya ställplatsen inne i Båstad. Innan Båstad Camping tog över var kommunens pris 100 kr men numera 240 kr. Ingen som helst service på plats ingår utan du måste ta dig tvärs genom Båstad för att kunna tömma och fylla på. Av de 240 får kommunen 20%, resten behåller Båstad Camping efter att ha satt ut platsskyltar och klippt gräset på den sluttande, illa valda gräsängen. Inte många av platserna var upptagna när vi åkte förbi igår....
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag uttryckte mig nog lite otydligt. Naturligtvis skall p-platsen vara kommunens men ett privat vaktbolag skulle ansvara för att parkeringsskyltarna följdes & bötffälla dom som inte följer dessa.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Det är så att Personbil (utan specifikation) får parkera här, alltså inklusive P2, husbil. Vilket är smartast att ställa sig på tvären enligt skylten (inga linjer finns) och hindra på körbanan, eller att ställa sig på längs med kanten? Detta är det enda som inte stämmer med bestämmelserna. Det finns ju gott om plats.

Det är tillåtet att övernatta. Inget hinder enligt skylten. Någon har fällt upp parabolen, and so what. Personbil 1 får sätta ut en stol, varför inte en Personbil 2?

Nej, det rör sig om en personbilsbilist som inte funnit en parkeringsplats vid badet. Gnäll.

Men visst en dedikerad yta hade varit bättre.

PS. Jag är ledamot av kommunfullmäktige i Båstad, och kämpade hårt emot den nya ordningen. Mitt förslag var utmed kyrkogården närmast centrum, med samma premisser som för Personbil 1 till tid och pris. Det finns ingen infrastruktur på platsen, kommunen har inte lagt ner några pengar. Men röstades ned av majoriteten som aningslöst följde ett tjänstemannaförslag (Kan själv!)
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det klagades för ett par år sedan på att när badgästerna kom på förmiddan så var det rena campinglägret där. Husbilarna tog upp stora ytor och man låg där i flera dygn! Det är ju ett välkänt fricamping ställe numera tack vare alla appar inkl.HBK. Jag vet att det har anordnads träffar där också men det fungerar kanske när det inte är badsäsong.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det vore bättre om kommunen insåg behovet av ställplatser, tömning m.m. och körde med morötter istället för piskan. Finns det inga HB vänliga politiker som strosar runt i Europa eller Norge och ser hur andra har det?

Fick veta igår att alla kommuner i Norge har minst en tömningsplats för allmänheten! Att man förstått HB boomen och planerar fler ställplatser på attraktiva områden istället för att planera böter och bevakning...
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Instämmer med Marianne & Ranko.

Har varit de senaste två veckorna i Norge. Många bensinstationer har tömningsplatser för oss. Även Vildmarksmuseet.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag är förvånad över att det finns husbilar som använder badplatser, utan att ta hänsyn till badgäster. Höst, vinter och vår kan man använda badplatser, men ta mig tusan inte när solen skiner och folk vill ned till badplatsen. Hur tänker man egentligen (eller inte tänker) ?
Förbuden duggar tätt numera.....
 
Toppen