• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol av eller på

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Hej. Undrar hur ni gör med gasolen när ni te.x veckoparkerar hemma. Säg att man kommer hem söndag och ska åka igen fredag eftermiddag. Bör man stänga kranar och tub då. Och om man åker färja,stänger ni kranar och tuber då?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Da jeg var dreng købte mine forældre et gammelt stråtækt hus på landet. Der brugte vi flaskegas til opvarmning af vand og til madlavning.

Her var gassen på altid. Dengang fandtes ingen duokontrol, så det var ud at skifte, når gasflasken var tom. Der var heller ikke noget gasfilter.

Men mit point er, at gassen altid var på, dag og nat, sommer og vinter.

En masse andre steder bruges flaskegas, og der er gassen også på altid.

Så derfor er mit gas i husbilen også altid på. (bortset fra færger og hvis bilen er på værksted, ligesom jeg tænker på de 15 minutters forsinkelse på køleskabet, når jeg tanker diesel.)

Det hænder at jeg lukker for gassen om vinterne i de 4 måneder jeg ikke bruger husbilen.
 

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Varför ska den vara avstängd? Brandrisk eller läckage eller någon annan anledning. Ställer försäkringsbolag några krav. Kranarna inne i bodelen har jag aldrig stängt av och på tuben bara ibland när jag kommer ihåg det. Har åkt några kortare färjor men aldrig sett någon som varit ur o vridit på tuben varken före eller efter.
 

MikeOnWheel

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
20007
Medlemskap
2026
Varför ska den vara avstängd? Brandrisk eller läckage eller någon annan anledning. Ställer försäkringsbolag några krav. Kranarna inne i bodelen har jag aldrig stängt av och på tuben bara ibland när jag kommer ihåg det. Har åkt några kortare färjor men aldrig sett någon som varit ur o vridit på tuben varken före eller efter.
Min egen regel; alltid stanna före inkörsel på mack och stäng flaskorna. Anledning är att jag ofta kör kylen på gasol även längs vägen och då har jag ju en öppen låga som jag, om jag inte stänger av, för in på bensinmacken. Ofta ska jag också fylla på LPG och då känns det ännu bättre att flaskorna är avstängda. Jodå, jag har kraschsensor :)
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Jag har respekt för gasol, det krävs inte mkt läcka, kör kylen på 12 volt när jag kör bilen, kranarna inne i bilen stängs alltid om vi inte lagar mat eller har värme på, gasol är inte att leka med
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Vi rör aldrig kranarna utom på färja och vi byte av bytesflaskan. När vi kör in för att tanka så kommer vi ju in med 12 volt. När vi stannar motorn så tar det en kvart innan lågan ev tänds. Normalt så kör vi ju ut från macken och då fortsätter kylen med automatik på 12 volt. AES sköter det hela, säkert o tryggt. Vinteruppehåll gör vi aldrig, tvärtom det är ju den bästa tiden.
 
Toppen