• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad gäller här? Parkering eller?

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Vad är det vi ser på bilden i det inledande inlägget i denna tråd? Jo ett vägmärke med fyra tilläggstavlor. Enligt https://www.transportstyrelsen.se/g...kant/produkter/stanna-och-parkera-a5-webb.pdf sidan 12 står det "Om det finns flera tilläggstavlor under ett vägmärke så gäller anvisningarna på tavlorna var för sig som en kompletterande anvisning till märket".

Enligt detta så skulle det innebära:
  1. Vägmärke: Tillåtet att parkera
  2. Tilläggstavla: Enbart personbil klass 2
  3. Tilläggstavla: Max 14 timmar
  4. Tilläggstavla: Avgift alla dagar 8 - 22
  5. Tilläggstavla: Parkeringsförbud alla dagar 8 - 22
Det innebär att det är tillåtet att parkera mellan klockan 22 och 8, och då dessutom utan avgift. Avgift tas endast ut för personbil klass 2 under tider då parkeringsförbud för dessa råder. Jag tror att någon på kommunens trafikavdelning (eller motsvarande) har haft lite otur när de tänkte. Frågan är vad de tänkte över huvud taget.

Det är anmärkningsvärt att det är tillåtet enligt andra tilläggstavlan att parkera i 14 timmar samtidigt som fjärde tilläggstavlan säger att det bara är tillåtet att parkera från klockan 22 till klockan 8, det vill säga tio timmar.
Den tolkning du gör säger mig att den nedersta skylten borde varit P-förbud 22 till 08, allt för att förhindra nattparkering av Pb2.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Områdesmärken är kvadratiska.

På sidan 17 i ovan nämnda skrift från Transportstyrelsen finns exempel på tilläggstavla som den fjärde tilläggstavlan i första inläggets bild.

Inte alls. På sidan 21 i skriften finns det flera exempel på rektangulära områdesmärken precis som det på skylten i första inlägget.
På sidan 21 står även områdesmärkets funktion och att det kan finnas andra märken på området som sätter andra regler(avvikelser) på just den platsen = summan av dom blå skyltarna.

Områdesmärket står också på"egna ben" och är komplett i sig då det innehåller ett förbud och även när det gäller vilket inget av dom andra blå tilläggstavlorna gör. Dom blå tilläggstavlorna kompletterar alla bara den översta P-skylten.

Exemplet du hänvisar till på sidan 17 är förmodligen bara ett exempel på en möjlig skyltkombination man kan finna och dess sammanlagda betydelse. Det är faktiskt nästan exakt samma kombination som i fotot.

Detta är i alla fall hur jag tolkar alla skyltarna. Kan givetvis vara hur fel som helst.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Fick följande svar, men då kommer nya frågor upp. Kan man överhuvudtaget parkera en husbil på Prästliden mellan 22 och 08 utan att betala 240:- till Båstad Camping?


Hej Håkan,

det finns ingen anledning till förvirring längre. Skylten du bifogat bild på satt bara uppe en kort tid, innan vi upptäckte att det blivit fel i tidsangivelsen. Se bifogat bild på korrekt skylt som sitter på plats.

Vänligen


Marie Eriksson
Park och Gatuchef
Teknik och Service
upload_2019-7-25_9-37-18.png
marie.eriksson@bastad.se
Direkt: 0431-770 62
Växel: 0431- 770 00
Webb: www.bastad.se
Postadress: Båstad kommun, 269 80 BÅSTAD
Besöksadress: Vångavägen 2, BÅSTAD
 

Bilagor

  • Prästliden klass 2.jpg
    Prästliden klass 2.jpg
    2,8 MB · Visningar: 243

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Konstigt att man inte accepterar PB2, det står ju en husvagn med möblerna ute på platsen.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Tydligen hade kommunen först satt upp en felaktig skylt som sedan ersattes av den som nu diskuteras. Den är dock samma som kommunen bifogat och tycker är helt klar och skall skingra allt tvivel. :(

Kanske dags att HBK erbjuder kurser för kommuner och medlemmar om hur man använder skyltar och hur de skall tolkas!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du kan inte stå där nattetid,däremot 25 m längre fram till höger finns en ny tavla ,efter den går det att parkera 48tim,det är alltså den första biten av gräsmatta denna skylt gäller för.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ser ingen husvagn,men zooma bilden läs skyltarna längre så framgår det vad som gäller ställplatsen.
 
F

F.d. 58689

Guest
Alltså, kl 08-22 är 14 tim och då får endast klass 2 fordon parkera där mot avgift. Övrig tid totalt P-förbud för alla, enl ny skyltkombination. Eller?!?!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Så har jag tolkat det,frågan är varför har man begränsat tiden till 14tim ,när max möjliga parkeringstid är 16tim, det kanske skulle stå 4tim?
Räknefel av mig,det är väl för varmt
 
Senast ändrad:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Du kan inte stå där nattetid,däremot 25 m längre fram till höger finns en ny tavla ,efter den går det att parkera 48tim,det är alltså den första biten av gräsmatta denna skylt gäller för.

För 240:- per dygn. Utan service; i en backe nära trafik i en cirkulationsplats. Service 5 km bort .
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Det är klart att våra PB-klasser är förvillande för turister men dom får väl göra som vi när vi är utomlands, informera sig om vad som gäller.

Hemma finns också skyltar liknade dem i tråden men det finns också kompletteringsskyltar som denna. Även om de heller inte är korrekta då husvagn inte är klass 2 så är det nog tydligt även för utländska turister vad som avses.
IMG_1227.jpg
 
F

F.d. 58689

Guest
Hur ofta ser man så här tydliga skyltar? Jag har aldrig sett dem förut, men önskar de fanns på flera ställen.
Vägskyltar och parkeringsskyltar bör vara enkelt utformade, så man snabbt och lätt ser vad som gäller.
Man ska inte behöva slå upp Transportstyrelsens föreskrifter för att försöka förstå vad de betyder.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Inte alls. På sidan 21 i skriften finns det flera exempel på rektangulära områdesmärken precis som det på skylten i första inlägget.
På sidan 21 står även områdesmärkets funktion och att det kan finnas andra märken på området som sätter andra regler(avvikelser) på just den platsen = summan av dom blå skyltarna.

Områdesmärket står också på"egna ben" och är komplett i sig då det innehåller ett förbud och även när det gäller vilket inget av dom andra blå tilläggstavlorna gör. Dom blå tilläggstavlorna kompletterar alla bara den översta P-skylten.

Exemplet du hänvisar till på sidan 17 är förmodligen bara ett exempel på en möjlig skyltkombination man kan finna och dess sammanlagda betydelse. Det är faktiskt nästan exakt samma kombination som i fotot.

Detta är i alla fall hur jag tolkar alla skyltarna. Kan givetvis vara hur fel som helst.

Mnja, det låter jag vara osagt. Så här ser det ut på sidan 21 med mina inringade förtydliganden. Områdesmärken är kvadratiska och ändamålsmärken stående rektangulära.

Skärmklipp 1.JPG

Hur som helst, den ursprungliga skyltningen tycks vara passé.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är tillåtet att parkera 14timmar under 16timmarsperioden 08-22, så varför detta 2timmars glapp?
Räknefel av mig!
Men varför då 14Tim skylten, det framgår ju att det är parkeringsförbud övrig tid
 
Senast ändrad:
Toppen