• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra med kraft

F

F.d. 56515

Guest
Jag förstår inte varför det skulle vara bättre att ligga på högsta växel över åsen,låt automatlådan välja bästa växel,nedväxling eller inte sköter automatiken.
Har helintegrerad 4,5t Euro6,drar 1,07 i snitt,ligger normalt i 85-95 kmh.
Euro 6 drar mer bränsle än äldre bilar eftersom den är mer miljövänlig.....

Jag antar att jag är super otydlig när jag skriver
Det jag menar är att jag i största allmänhet inte gillar automat lådor för att de håller på att växla i tid och otid vare sig det behövs eller inte. Och en diesel har ju sin kraft på låga varv och inte på max varv.
Själv klart förstår jag ju att den inte ska hosta sig upp i knappa 100 rpm utan att göra det innom ramen på sitt arbetsområde.

Intressant det med euro 6 och högre förbrukning. Trodde att husbilar följde personbilar i förbrukning och utsläpp så det blev mindre.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min bil från 2005 (MB 2,7l,157hk) drar ca. 0,2-0,3L/mil mer bränsle än
kompisens starkare/nyare från 2012 (Fiat 3,0l, 180hk),
vi har samma bruttovikt.
Väldigt olika karaktär och utväxling på dessa drivlinor, Fiat = högt vridmoment på låga varv, samt låg numerisk utväxling, min MB tvärtom.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Intressant det med euro 6 och högre förbrukning. Trodde att husbilar följde personbilar i förbrukning och utsläpp så det blev mindre.
Det har han fått om bakfoten!
Min Euro 6 drar betydligt mindre soppa än mina tidigare trots större bil och starkare motor.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min Euro 6 drar betydligt mindre soppa än mina tidigare trots större bil och starkare motor.
Vilken agasreningsnivå var det på "dina tidigare" bilar?

Rent tekniskt stämmer det att det blir mer kompromissfritt att kalibrera en "adblue" motor jämfört med att kalibrera en motor som klarar nästan samma nivå utan avgasefterbehandling (SCR med adblue) till hjälp för NOX.
Därför kan man ösa på med tidig insprutnimng och höga förbränningstemperaturer = mycket NOX, men lägre bränsleförbrukning. NOX tas då om hand av SCR systemet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Min tidigare Euro5 drog ca 1,5dl. mindre per mil jämfört med min Euro6 utan Adblue.,visserligen skiljer det i effekt 150/177hk, men som Michael S skriver en Adblue motor är snålare.
Knarrvik jämför väl med gamla 3L motorn.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Min tidigare Euro5 drog ca 1,5dl. mindre per mil jämfört med min Euro6 utan Adblue.,visserligen skiljer det i effekt 150/177hk, men som Michael S skriver en Adblue motor är snålare.
Knarrvik jämför väl med gamla 3L motorn.
Nej, min andra var Euro 5 130 hk.
 
F

F.d. 56515

Guest
Härligt det här med trådar som tar liv och utvecklas.

Om man plockar bort partikelfiltret måste man sätta dit det till besiktning då? Hur påverkas luft/bränsle flödet om man plockar bort det? Borde man inte optimera motorn efter man gör det och kanske sätta på ett annat luftfilter som man gör på tex en MC?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det sitter trycksensorer framför och bakom partikelfiltret som indikerar om filtret blir igensatt. Tar man bort det lär man få felkoder på avgasreningen och motorlampan tänds. Då godkänns inte bilen av bilprovningen.
 
F

F.d. 56515

Guest
Det sitter trycksensorer framför och bakom partikelfiltret som indikerar om filtret blir igensatt. Tar man bort det lär man få felkoder på avgasreningen och motorlampan tänds. Då godkänns inte bilen av bilprovningen.

Misstänkte det.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Många firmor som sk Chippar kan koda bort DPF ,EGR,Ad blue osv .Om man nu vill det
bilen blir super olaglig och vissa modeller är svåra och återställa
Bilprovningen har blivit uppmärksam på detta fenomen och har börjat kolla mer än felkoder
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Att avgasrening för det mesta tar bort kraft går väl inte att komma ifrån och tar man bort kraft så går det oftast åt mera bränsle att ta sig fram, vilket kanske gör att vissa "trimmade" bilar drar mindre bränsle.
Massor med elektronik, avkänning och variabla turboaggregat m.m. kompenserar väl oftast för att hela tiden få ut max från motorn så länge det funkar och samverkar.
Det finns ju bilar som man kan få bort reningen på med en knapptryckning och då ser man skillnaden rätt lätt. Armens Terrängbil 16/GALTEN kan man få fart på genom att koppla bort avgasreningen med en knapptryckning om kulorna börjar vina.

GALTEN1.JPG
Motor
Rak 6-cyl diesel från österrikiska Steyr-Daimler-Puch. Klarar diesel av dålig kvalitet, kan även köras på flygfotogen. Cylindervolym är 3,2 liter, 181 hk vid 3 800 varv/minut med avgasrening enligt Euro III, i strid kan avgasreningen kopplas ur, då ökar effekten till 215 hk vid 4 000 varv/minut. Vridmoment 420 Nm vid 1 800 varv/minut.

Ingen superkraftig motor på en bil som väger uppåt 7 ton, men från 181 hk till 215 hk bara genom att koppla bort avgasrening Euro III.
Jag tror de nyare har något högre avgasklass.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Denna effektökning beror inte på att avgasreningen kopplas bort.
Avgasreningen kopplas bort för den funkar inte när man läser en annan bränsle/luft mapp i motor ECUn.
 
Toppen