• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vill ha hjälp att välja modell? Dethleffs Xl i 7850 eller Alpa I 7820-2

Ulf å Anneli

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26102
Medlemskap
2021
Jag vill fråga vad ni tycker verkar bäst?? Dethleffs XL i 7850 Eller Dethleffs Alpa I 7820-2
Ni får gärna kommentera och säga vad ni tycker.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Vi har idag en XLi som vi är helnöjda med. Har dock med nyfikenhet kikat på Alpa då vi som gamla husvagnsfarare uppskattar rundsittsgruppen.
Utifrån våra preferenser så har Alpa en nackdel som vi tvekar, vilket är det låga garaget. Det är inte alls som XLi där vi kan stuva in det vi behöver för aktiv semester.
Själv sneglar vi därför mot Carthagos 53L, där samma planlösning erbjuds fast med stort garage
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Har kört en xli 7850 i 7 år och är mkt nöjd med planlösningen. Men jag tittar också nu på bilar med rundsitsgrupp som ser så trevligt ut. Som med alla typer av olika planlösningar finns det för- och nackdelar. Frågan är bara hur man själv prioriterar. Jag har vant mig med ett stort bagage där cyklar mm går in. En nackdel med Alphan är det. Tycker det känns lite knäppt att behöva ha cykelställ på en bil som är mer än 8.5 meter. Sen är jag lite fundersam över att ha huvudsovplatsen i fronten. Det skulle kunna bli varmare på sommaren och kallare på vintern än att ha den bak. Men iofs är väl Alphan så pass bra isolerad fram att det kanske är en mindre invändning.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
De gånger jag sökt information här på HBK så är jag glad för andras åsikter vilket ger mig nya infallsvinklar jag kanske missat.
 
Toppen