• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inte konstigt att vi ibland inte ses med blida ögon!

F

F.d. 58689

Guest
Håller med Cre8iv, den som skrev detta har aldrig bott i en husbil lägre tid... Säkraste platser är kommunala platser och då menar jag i hela Europa, från nordligaste nord i Norge till Algarve & Spanska kusten i söder. Ibland är det OK även vid kyrkor, sport & badanläggningar, husbilsfirmor samt många gratis ställplatser. Vi har sovit utanför MB service & försäljningsställen (borde fungera lika bra med Fiat anläggningar) under själva resfärden... Största problemet som vi upplever det är sophantering och brunnstömning. Vi vill helst undvika att kasta soppåsar i shoppingcentras papperskorgar, likaså inte tömma gråvatten/restprodukter på annat än anvisade platser.

Handlar kanske inte så mycket om typ av Parkering, utan snarare om det är en brottsdrabbad region eller inte. T ex här på Västkusten har det ju t o m varit inbrott i husbilar på campingplats, så är man på fel plats - vid fel tillfälle har man max otur. Sedan är det ju tillfället som gör tjuven.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Typiskt HBK. Bara att vänja sig.

Då har du kanske bara erfarenhet av HBK´s forum? De flesta forum jag deltar i har samma problem, om det nu är ett problem, med att trådarna successivt byter fokus. Det är inte typiskt för just HBK, även om du vill tro det, och det är inte konstigare än det vanliga samtalet kring fikabordet på jobbet eller i samvaron vänner emellan hemma.

Skulle vi sätta upp benhårda regler att vi måste hålla oss till ämnet skulle säkerligen forumet dö ut. Många, kanske de flesta, som skriver idag skulle tveka att skriva, starkt överväga om det de tänker skriva hör till ämnet och förmodligen avstå att skriva för att vara på den säkra sidan.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men tror du inte det hade varit bättre om var och en skrev hur han/hon såg på saken.... istället som det är nu när skrivaren skriver hur andra gör :confused:.... En sak jag inte kan förstå.... hur vet skrivaren vad/hur alla andra gör.... jag skulle inte ens orkar ha den kollen på alla andra.:swoon:.... men försöker att ha kollen på mitt eget liv så jag kan berätta för andra hur jag gör.:yes: och då får jag ju tid över till att njuta av dagen när jag inte ha koll på alla andra :)

Man kan göra livet enkelt eller komplicerad..... det är bara att välja ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jo en sak till.... Om man skriver som andra gör, då är det väl inte så väldigt trovärdigt....eller hur, :oops:
Men om jag skriver hur jag gör .... då låter det väl mer trovärdigt eller hur...:).

Sen finns det många anledningar till varför vissa skriver vad andra gör istället för vad de själva gör....

ett är att man vill förminska trovärdigheten för den som skriver hur han/hon gör...
.
ett annat är att man själv inte har en aning om hur man gör och skriver då hur alla andra gör för att då ökar sin egens självkänsla.:cool:.... men det blir ju bara en falsk självkännsla :confused:....

Sen finns det de som har högmod och tror att de vet hur alla gör:confused:

Och vissa har inte ens en aning om hur man gör.... men vill inte erkänna detta och skriver då hur alla andra gör...

Gör man såhär då vet snart alla vem man är .....:twitcy:

Ha en go kväll....... och kram från alla oss tre på Limnos
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Muskatten, de här två senaste inläggen av dig, är de svar på det första inlägget i denna tråd eller är det svar på mitt inlägg angående Alves åsikt att det finns typiska HBK-sätt att behandla forumtrådar? Eller är det rent av svar på något annat inlägg?

Jag har nämligen lite svårt att hänga med i ditt resonemang men jag tror att du vill framhålla att du vet hur andra skriver om andra (eller om det är så att du vet hur andra gör men att dessa andra inte vet hur andra gör när de skriver om hur andra gör).

Ett är i alla fall säkert, tråden har glidit iväg från ursprunget, något som jag finner vanligt på forum med många deltagare och många ämnen/trådar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Muskatten, de här två senaste inläggen av dig, är de svar på det första inlägget i denna tråd eller är det svar på mitt inlägg angående Alves åsikt att det finns typiska HBK-sätt att behandla forumtrådar? Eller är det rent av svar på något annat inlägg?

Jag har nämligen lite svårt att hänga med i ditt resonemang men jag tror att du vill framhålla att du vet hur andra skriver om andra (eller om det är så att du vet hur andra gör men att dessa andra inte vet hur andra gör när de skriver om hur andra gör).

Ett är i alla fall säkert, tråden har glidit iväg från ursprunget, något som jag finner vanligt på forum med många deltagare och många ämnen/trådar.

Ja du !!!... Michael...... Om du nu inte förstår mina svar, då rekomendera jag dig att läsa hela tråden.... och hoppas då att detta hjälper dig att förstå svaren...... Men skulle du mot all förmodan ändå inte förstå svaren.... Ja.! då vet jag inte hur jag skall kunna hjälpa dig mer..... Kan säga dig att där är många saker som jag inte förstår i tråden.... så du är inte ensam ;)
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag gillar denna tråd..... från att trådstartaren beklagar sig över ett specifikt tillfälle, har den mer ändrats till "hur alla andra gör" :swoon: ;)
Vi tolkar kanske text olika, men som jag tolkade TS så tog han väl upp frågan om hur allmänheten ser på oss i HB och visade samtidigt ett aktuellt närliggande exempel på vad han menade. Men det var min tolkning.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Har vindsurfarna egna P-platser? Om jag hänger på en surfbräda på HB'n, kan jag stå där då?
Visa bilaga 176176
Ja det verkar ju helt galet. Har kommenterat till kommunen då vi själva övernattat där. Kanske det kommer p-platser för kite-surfare och havskajakpaddlare också? *skratt*
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vi tolkar kanske text olika, men som jag tolkade TS så tog han väl upp frågan om hur allmänheten ser på oss i HB och visade samtidigt ett aktuellt närliggande exempel på vad han menade. Men det var min tolkning.

Just det var och en har sin tolkning....

Då kan vi ju ställa oss frågan utefter hur du tolkar saken....
Tycker ni det är bra att vi medlemmar skall avgöra här i ett slutet forum hur allmänheten ser på oss i HB? ....

Bör inte allmänheten själv svara på detta?

Och sen angående exempelet som TS tar upp.... Där kan vi ju ställa oss frågan.... Står HB på en parkering där det får stå HB? Om svaret är Ja... Då står ju HB helt lagligt där eller hur

Sen kan vi ju undra om föraren av HB har parkerat just där den står bara för att reta upp närboende..? ..

Jag tror inte det....
Då kan vi ju undra varför det blev ett sådant himla liv för att han ställde HB just där den står.... Och då finns det många spekulationer på varför TS blev så irriterad..... Men med hänsyn till TS så tycker jag att vi inte ska ta dem här i forumet ....

Sov nu gott och tänk på att om ni blir irriterad utan att andra bråkar med er .... då skall man skarpt fundera över varför man reagerar som man gör
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Muskatten, du borde kanske läsa tråden en gång till.

Just det var och en har sin tolkning.......

Jag tycker håkanson2 tolkar min intention med denna tråd med bravur.


...Tycker ni det är bra att vi medlemmar skall avgöra här i ett slutet forum hur allmänheten ser på oss i HB? ....

Vi behöver inte diskutera hur allmänheten ser på oss husbilister. Det har de redan gjort. Se bara på de alltmer vanliga restriktionsåtgärderna som dyker upp mer och mer i form av bommar, förbudsskyltar och parkeringsbegränsningar. Alla dessa beror knappast på avundsjuka eller påverkan från campingnäringen.


... Då står ju HB helt lagligt där eller hur...

Att husbilen står lagligt har jag redan skrivit i inlägg #9.


...Då kan vi ju undra varför det blev ett sådant himla liv för att han ställde HB just där den står.... Och då finns det många spekulationer på varför TS blev så irriterad..... Men med hänsyn till TS så tycker jag att vi inte ska ta dem här i forumet ...

Om du anammat mitt råd att läsa tråden en gång till så hade du förstått att mitt inledande inlägg var en illustration till en möjlig förklaring till varför det dyker upp så många parkeringsbegränsningar. I inlägg #17 förtydligar jag detta (men kanske inte tydligt nog).

Uppenbarligen finns det människor som retar sig på oss och, som sagt, ställer vi upp oss lite olämpligt ut kringboendes synvinkel slår det tillbaka. Återigen vill jag uppmana att tänka först och parkera sedan.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Bör inte allmänheten själv svara på detta?
Jag tycker nog att allmänheten på många olika sätt visar sitt missnöje med oss husbilsturister som intre sköter sig. Det framgår ju i många olika trådar här på forumet hur skyltar, "höjdhoppställningar" bommar mm som sätts upp och försämrar för oss. Jag har ett tydligt exempel från en närboende som hade mycket problem med nerskräpning, öppna eldar, båtlån mm vid sin lilla badvik. Lösningen blev en bom, detta är ett tydligt exempel på hur vi kan bli drabbade när vissa inte sköter sig.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vist skall vi HB ägare sköta oss och inte bryta mot regler..... Men jag förstår fortfarande inte varför HB på TS första inlägg anses ha gjort fel..... Det känns mer som att man gör en "höna av en fjärder". Eller "mycket rök men ingen eld"
Sen tycker jag att skapa fiktiva scenario då brukar det inte bli en bra lösning

Och härmed avslutar jag mina inlägg i denna tråd
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Varför gny & gnälla på hur bofasta & sommarstugeägare ser på oss med husbil när en del av oss är av samma åsikt? Jag skiter fullkomligt i hur husbilar ställer sig så länge dom inte inkräktar på min tomt eller rörelseförmåga. Bara för att en husbil parkerar utanför mitt fönster på allmän plats så behöver jag inte sitta & stirra in i husbilen, såvida jag inte är extremt nyfiken.;)
 
Toppen