• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpump bodelen

Kungsmans

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
24253
Medlemskap
2025
Vattenpumpen i bodelen på en Pössl 2013 har slutat fungera, det är en sänkepump.
Var kan felet finnas?
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Samma här! Vattenpumpen slutade fungera igår men fungerade åter idag på dagen men nu på kvällen är den död. Har kollat säkringarna på elblocket och den är hel. Verkar inte vara några lösa kablar...i alla fall inte dem som jag kan se. Den har inte gått torr och vattnet kommer inte till någon av kranarna eller tilltoalett. Vattenpumpen låter inte alls när jag sätter på någon av kranarna i vilka micro brytare sitter! Vattenpumpen trasig och behöver bytas?
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
I förra bilen fick man öppna vattentanken och banka till pumpen samtidigt som man hade öppnat vattenkranen. Då hoppade den alltid igång!!
Gjorde väll det iallafall 5-6 ggr under våra 6år tillsammans.

Kanske är värt att testa!
om ovanstående "våld " inte hjälper,testa så att ni har ström fram till pump.Om inte eftersom ingen kran funkar,byt pump
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Hej på er alla. Har försökt banka på pumpen med kranarna öppna men inget hände så det blir nog att byta pump när jag kommer hem. Tack för alla tips och råd.
 

Kungsmans

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
24253
Medlemskap
2025
Ja, samma sak här, ungdomarna tog bilen o åkte iväg idag, de får köra med egen vattendunk med kran. Jag får fixa en ny pump när de kommer hem.
Tack för Era tips!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag fattar inte att ni håller på och byter delar i systemet för dränkvattenpump. Är det inte pumpen så är det mikrobrytarna i kranarna som pajar gång efter gång enl vad man läser här på forumet. Det blir dyrt i längden, för att inte tala om all irritation.
Sätt dit en tryckvattenpump, det blir billigare i längden och de fungerar i många år utan mikrobrytare.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag fattar inte att ni håller på och byter delar i systemet för dränkvattenpump. Är det inte pumpen så är det mikrobrytarna i kranarna som pajar gång efter gång enl vad man läser här på forumet. Det blir dyrt i längden, för att inte tala om all irritation.
Sätt dit en tryckvattenpump, det blir billigare i längden och de fungerar i många år utan mikrobrytare.
Men läcker titt som tätt. Dränkpump kostar bara 300-400 kr och håller normalt 4-5 år.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Så här såg våran dränkbar dubbel pump ut när den slutade fungera ..fullt med vatten och kolen/borstar va nästa helt borta....jag märkte att något va fel när trycket i toaletten spolning blev sämre och pumpen lät annorlunda..
 

Bilagor

  • 20A6496E-0243-4C7F-8643-BAF5D257DEC5.jpeg
    20A6496E-0243-4C7F-8643-BAF5D257DEC5.jpeg
    551,7 KB · Visningar: 182

bossemaria

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
27148
Medlemskap
2024
Vi har köpt en Karmann Davis 2017 års modell. När vi nu skall ställa av den för vintern kan jag inte hitta tryckvattenpumpen för att kolla och eventuellt byta filter? Någon av Husbilsklubbens kunniga medlemmar som kan berätta var den finns och hur man kommer åt den?
 

Spacewagon

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
30388
Medlemskap
2024
Jag fattar inte att ni håller på och byter delar i systemet för dränkvattenpump. Är det inte pumpen så är det mikrobrytarna i kranarna som pajar gång efter gång enl vad man läser här på forumet. Det blir dyrt i längden, för att inte tala om all irritation.
Sätt dit en tryckvattenpump, det blir billigare i längden och de fungerar i många år utan mikrobrytare.
Tryckvattenpump ger för hårt tryck..Med risk för vattenskador..Slangar o kopplingar är Kalle Anka i husbilar..Riktigt skräp ..Köp en ny Dränkpump kring 20-25 L min .
50-90 Watt.
Enkelt byta..300-400 kr...Går 5 år iallafall.
Kolla Amazon.se
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Ja skrivit i egen tråd om vattenpump.och anser att byter man från dränkpump till tryckstyrd membran pump så är det att se över alla kopplingar anslutningar. Och byta kranar..trycket blir som hemma i bostaden.. där är det skruvkopplinar å inte slangklämor
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Tryckvattenpump ger för hårt tryck..Med risk för vattenskador..Slangar o kopplingar är Kalle Anka i husbilar..Riktigt skräp ..Köp en ny Dränkpump kring 20-25 L min .
50-90 Watt.
Enkelt byta..300-400 kr...Går 5 år iallafall.
Kolla Amazon.se
Hej !
Jag har tryckvattenpump numera och slipper dessa eviga lödningar av kablar som gått av. Jag kan ställa trycket på pumpen på både till och frånslag, med två skruvar.
BBa
 
Toppen