• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läsvärd artikel om 1 000 % överlast!

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är ju klart att med de idiotiska överlastreglerna Sverige har så blir det så här. Men även om reglerna skulle ändras till den nya beräkningsmodellen som föreslagits så skulle det blivit överlast i det här fallet, om än inte så stor. Detta exempel visar att skall ta överlastav våra husbilar på allvar, det kan bli en onödig & dyr utgift.
 
W

Weckman

Guest
Enligt hörsägen av branschfolk så kommer Fiats nya husbil med den 9vxl automat lådan och 160hk ha en enorm lastvikt i 3,5t utförandet.. Hela 123kg..

Som sagt enbart hörsägen och har inte lyckats få detta bekräftat via Fiat.
 
Senast redigerad av en moderator:

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Enligt hörsägen av branschfolk så kommer Fiats nya husbil med den 9vxl automat lådan och 160hk ha en enorm lastvikt i 3,5t utförandet.. Hela 123kg..

Som sagt enbart hörsägen och har inte lyckats få detta bekräftat via Fiat.

Och du kommer aldrig att få det bekräftat heller!
Fiat gör ju inte någon husbil utan tillverkar enbart chassin som oberoende tillverkare bygger husbilar/plåtisar på! Den nya automatlådan och motoralternativet 160 hk kommer att väga mindre än dagens robotlåda och motor.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
kuaiLi,var har du fått dessa uppgifter,motorn är en lätt modifierad variant av dagens med ADblue,knappast lättare,automatlådorna brukar väga en hel del,har du mer exakta vikter?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En converterautomat väger mer än en automatiserad manuell låda för samma bil/motor.
Fiat har detta att säga om saken :
Compared to conventional automatic transmissions, the New Fiat Ducato "Comfort-Matic" device offers lower weight (approximately 30% less),
skrivet 2012.

Nya converyterautomaten i Ducato (Zf 9hp) väger 90 kg.

Detta betyder inte att chassit/bilen i sig är tyngre, nya meterial och smartare design kan sänka vikten avsevärt.
Tex Opel insignia från årmodell 2009-2017 till det nya utförande 2018- sänktes vikten med 130-170kg och bilen blev 15 cm längre.

Sedan kan man undra hur det kan vara lagligt att sälja en husvagn med 40 kg lastvikt.
Produkten är ju uppenbart ej lämpad för avsedd användning.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är samma bil med ny automat,gissningsvis kommer den att väga 40-50 kg mer än den gamla.
När det gäller husvagnar,dessa vikter är enbart tillför att dra husvagnen till säsongsplatsen.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Att sälja en sådan husvagn borde falla under bedrägerilagen. Killen hade 40 kg lastvikt men när han lastade ur allt och vägde igen hade han fortfarande 50 kg överlast enligt artikeln! Finns väl bara två möjligheter, väga upp vagnen (kan bli problem med körkortet) eller avregistrera den helt och dra den med traktor.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Rent allmänt.
Försäljare på husbils - och husvagnarsfirmor talar inte om vad den verkliga lastförmågan är för oss konsumenter.
Visst det finns registreringsbevis. Men det stämmer endast vid registreringen. Därefter kan diverse saker ha tillkommit såsom markis en andra P11 AC mm. det gör att den verkliga lastförmågan som jag som konsument kan tillföra minskar avsevärt.

Jag har själv blivit utsatt för detta. Därför köpte jag en större och tyngre HB i sep 2018. Enl. reg-beviset ökade min lastförmåga från ca 500 till ca 900 kg.

Det enda som hjälper en köpare är att åka och väga bilen husvagnen vid prokörning innan köpet är klart och undertecknat.
 
F

F.d. 56515

Guest
Vad hände med den motion som lämnades in till riksdagen om att ändra reglerna till att räkna överlast på total vikt som i resten av Europa? Var snack om det förra året?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag anser att det skulle vara bruttovikt som gäller alla släp,idag kan du inte dra ett tomt bilsläp bara för det har en totalvikt på tex.2500 kg men väger 500 kg tomt.
Detta hjälper ju inte husvagnsägarna i ovanstående fall,men idag kan du välja diverse totalvikter på din vagn för att passa dragbilen,detta kan leda till löjligt låg lastvikt.
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Som jag skrev tidigare, detta är till för säsongscamparna som drar vagnen två gånger om året, som så mycket annat det gäller att vara påläst.
Han har ju överlast på en tom husvagn! Då hjälper det inte med aldrig så mycket säsong, måste ändå flyttas vår och höst och då måste han ta maskintransport eller något liknande för vagnen får inte dras på väg.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
idag kan du inte dra ett tomt bilsläp bara för det har en totalvikt på tex.2500 kg men väger 500 kg tomt.
Nja, kollade dessa bestämmelser för några år sedan (antar att det inte ändrats sedan dess) och det är snårigt.
Med B-kort så får man dra släpet i exemplet ovan, men om man lägger på så lite som en paket spik på släpet så går man efter totalvikten.
Med C-kort däremot räknas släpet alltid efter aktuell bruttovikt. Kan tyvärr inte hitta var detta står nedskrivet.
 
Toppen