• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation av USB-uttag

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Jag installerar USB-uttag och glömde kanske vissa inköp. Köpte detta uttag;
USB-Uttag >5A Svart MED belysning – Hjertmans.se

Antar att uttaget har en säkring, men man måste väl ha en säkring mellan uttaget och batteriet!? Vilken styrka på säkringen rekommenderas i så fall?

Tacksam för svar och kommentarer
Med tanke på din länk så är uttaget på 5A , så 5 eller 6 A är vad jag rekommenderar.
Hälsningar
Tommy
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Tänkte på säkringar innan besöket i affären, men väl där var det som bortblåst..

Glömde nämna att jag vill ha ett likadant uttag på annat ställe i vagnen. Påverkar det säkringen?

På sikt vill jag ha ett ”cigg-uttag” också för TVn, sådana som finns i bilarna. Funderar på att koppla det på samma kablar, men det är kanske bättre med en separat krets?

Ledningarna är på 2.5mm2
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Finns de utan belysning? Tänkte ha ett ovanför sängen men blir lite störigt att sova i det där blå skenet.

Mitt uttag lyser också, men dels ska den vara placerad så den inte stör och dels finns det en kåpa att ha för.

Valde lysande för att man ska hitta dem lättare. Men det finns sådana som inte lyser också.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Har letat info om min TV, som jag dock inte använder själv, utan en släkting har fått låna den sedan typ ett år..

Tänkte ha två dubbla USB-uttag och TV på en och samma 2.5mm2-kabeldragning. Kanske dumt?

TVn drar 2A när den är igång enligt specen;
Tv LTC Full-HD LED TV 22”

När det gäller de två dubbla USB-uttagen jag vill ha, så kan de leverera upp till 5A/styck. Alltså två styck dubbla uttag i vagnen. Men vi avser enbart att ladda våra mobiler och surfplattor i dem.

USB-Uttag >5A Svart MED belysning – Hjertmans.se

Surfplatta och mobil, vilken Ampere kan de ligga på? Kanske inte smart att ladda två uppsättningar mobil och surfplatta samtidigt som TVn är igång.

Utifrån dessa förutsättningar, tror ni ledningen klarar det och vilken säkring skulle ni valt?
 

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
Jula, Biltema, mfl har säkert utbud av sådana.



Ja, absolut! Skulle hellre köpa något dyrare och bättre! Man får ju oftast vad man betalar för..
Rent tekniskt är ju ett USB-uttag väldigt enkelt. Svårt att göra på annat sätt. Dyrt är garanterat inte bättre...
Kolla in tråden om USB på en Adria där ÅF ville ha drygt 3000:- för ett nytt uttag för nåt som kostade mindre än 300:- i vanlig butik.
 

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
Snyggt! Funderar på nåt liknande på min nya Adria. Frågan är var jag kan koppla på eller dra fram ström dit jag vill. Det känns ju lite vågat att bara börja borra innan man vet om det kanske redan finns ström i närheten på en helt ny bil.
Det hade ju varit guld med en fullständig eldokumentation där all dragning finns med..
 
Toppen