• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkeringsböter

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Detta är inte klokt! De vill inte titta på regestreringsbeviset ens ! Träffade ett par på Gotland som var ute för samma sak. De hade en lastbilsregistrerad bil och fick böter. Han gick till Tingsrätten och där fick Parkeringskontoret ge sig! Han hade alltså ingen PB2!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.707
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är inte alltid problem, våra bekanta ställde sin LB registrerade husbil (tung LB) för nattparkering på en lastbilsparkering. De fick då en böteslapp utskriven men då de visade regbeviset revs lappen direkt och blev meddelade att de lugnt kunde stå kvar.
 
J

jan o marianne

Guest
varför dela in husbilar i olika slag? en husbil är en husbil, därför blir det olika tolkningar, vad är det man brukar säga, tolka lagen är som f----- tolkar biblen
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
varför dela in husbilar i olika slag? en husbil är en husbil, därför blir det olika tolkningar, vad är det man brukar säga, tolka lagen är som f----- tolkar biblen

Därför att det faktiskt är skillnad.
Alla som registreras numera är PBII, innan det så var det LB, och det var en sådan som frågeställningen gällde.

Det är inga tolkningar, utan rena fakta.
 
J

jan o marianne

Guest
ja ja det är därför det blir problem. det finns iget som heter fakta i lagen, allt är bara hur man tolkar den. hur mycket kunskap har vår p- vakteri den,, man kan ju bara läsa på detta forum hur många tolknigar det finns, inte ens lagboken skulle räka till.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tänk på alla hantverkare som kör runt med både tunga & lätta lastbilar, eller "lastbil" reggade husbilar och parkerar på personbilsplatser. Varför måste allt vara så krångligt, låt alla parkera så länge det finns lediga platser?

Jag kan förstå att det kan vara olämpligt & störigt när en PBII parkerar mitt framför ett hus med havsutsikt (vanligt på Österlen), men att det ska vara OK för inredd "lastbil", det skulle kännas konstigt. Kanske därför man ser "camping förbjuden" väldigt ofta, som någon form av markering att övernattnings-inredda fordon (typ husbilar och husvagnar), inte får vistas på parkeringen under dygnets alla timmar. Rätt lustigt egentligen, då kan en bamse-husbil stå parkerad hela dagen till småtimmarna och sedan, när det börjar bli mörkt, dra vidare. Vad har villaägaren haft för utsikt under den dagen? Bästa lösningen är faktiskt en bom (allt vanligare), då behövs det inga skyltar över huvud taget.

upload_2019-7-20_20-16-45.png
Bild: från internet, OBS! inga skyltar. Det skulle stått eventuellt "fri höjd"...
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
ja ja det är därför det blir problem. det finns iget som heter fakta i lagen, allt är bara hur man tolkar den. hur mycket kunskap har vår p- vakteri den,, man kan ju bara läsa på detta forum hur många tolknigar det finns, inte ens lagboken skulle räka till.

Har du ens funderat på att läsa igenom tråden?

Det är solklart, fakta, inte tolkningar.

Hur kan du ens med ett strå av sund förnuft skriva ovanstående?
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Uppenbarligen vill inte markägaren ha husbilar på sin parkering . Vad ska denne göra då?
Husbilsskylt funkar ju inte för det finns inte husbil enligt lagen .Camping förbjuden funkar inte för man parkerar bara och ställer ut möbler för man får ju fika när man parkerar .
Smart som fan man köper en lasbilsreggad husbil och gör som man vill
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu blev jag nyfiken på vad som får dig att tro bara för att man inte kan landets språk.... Då ignorera man en massa vägskyltar
De allra flesta trafikskyltar utomlands är ju internationella.... Hade de inte varit detta.... Då hade inte många åkt utomlands med ett fordon
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Fick en p-bot på husbilen häromdagen.
På p-skylten stod att läsa P, gäller ej PB2.
Jag vet mycket väl att de flesta nyare husbilar är just pb2.
Kruxet är att min är lätt lastbil med bostadsinredning.
Å där stod flera skåpbilar och någon pickis.
Ringde upp parkeringsbolaget som dock hävdar att deras Lisa gjort helt rätt och lappat min husbil!
”Att det står PB2 på skylten betyder att man inte får parkera med husbil där!”
-Nja. Inte riktigt rätt tolkat om man går efter vad skyltarna betyder, hävdade jag.
Men de ville inte lyssna på det örat....
Fler som råkat ut för detta?

Går tillbaka till det inledande inlägget i tråden.

Själv är jag förvånad att man överhuvdtaget utmanar skylten när man kommer i en ”husbil”, som det är i allas ögon inklusive parkeringsvakterna, ända tills man har registreringsbeviset framför ögonen.

Jodå, jag förstår att du formellt har rätt att stå där, men varför utmana något som enbart skapar irritation och framför allt merarbete för dig själv? Själv är jag för lat och bekväm för att vinna en sån pyrrhusseger, genom att provocera i en sån fråga utan letat en parkeringsplats där husbilar är välkomna.

Men ser att frågan engagerar. :)

TommyD
 
Toppen