• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inte konstigt att vi ibland inte ses med blida ögon!

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Förstår inte varför så många husbilsägare är så förskräckligt snåla så att man inte kan ta in på en camping och betala för sig, då slipper man sådana problem, räknar man på vad husbilen kostar på ett år totalt sett med värdeminskning,parkering sommar som vinter, service,skatt o försäkring mm så är det inte många %av kostnaden att stå på en camping istället, bara min åsikt!
Vi bor året runt i husbilen och skulle vi ta in på en camping varje natt på olika platser så kanske du kan räkna ut vad månadskostnaden blir om campingen vill ha upp till 500kr natten.
 

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
vill man stå ifred och fricampa så ställer man sig kanske inte vid någons tomtgränns, vill man ha sällskap så ta in på camping vilket jag nämde i första inlägget, men dom kanske ställde sig så nära trådskaparens hus för att det skulle vara enklare att få gratis ström oxå:)
 
F

F.d. 58689

Guest
Vettig parkering handlar väl egentligen om den som sitter bakom ratten, oavsett fordon! Se hur personbilar parkerar i städer och på köpcentra.
Kunde de kört in i affären, hade de väl gjort det!
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Inlägg på Lomma Kommuns hemsida angående en mycket populär ställplats. Får väl se om där blir en bom eller annan skyltning.
Husbilar fyller vindsurfarnas P-plats vid Habo Ljung
Den fina P-platsen för vindsurfare vid Habo Ljung är fantastiskt bra, men tyvärr så är den ofta "blockerad" av turistande husbilar.
Den P-plats jag avser är den som kallas "dungen" och som ligger vid norra Habo Ljung
Husbilarna parkeras ofta tvärs över ett antal P-platser för att få tillräcklig plats, så platserna för oss vindsurfare blir begränsat.
- Det var väl inte så här det var tänkt…
De gästande husbilarna borde rimligen utnyttja campingplatsen på Habo Ljung istället.

Mitt förslag är att på något sätt begränsa husbilarnas parkering och övernattning på vindsurfing P-platsen och komplettera med skyltning så att dom guidas till Habo Ljungs camping istället.
Jag gillar inte förbud, men gärna en skylt som begränsar övernattning i husbilar och premierar parkering av vanliga bilar.

Ärendenummer: SYN-2460

Inkom: 2019-07-04

Svar

Tack för din synpunkt.
Vi ser vad vi kan göra för åtgärder för komma till rätta med det problem som du beskriver.

Med vänliga hälsningar
Peter Axelsson, Gatuingenjör
Lomma kommun, Tekniska avdelningen

Besvarat: 2019-07-09

Kommentar

Är p-platsen endast till för vind-surfare? Vem som helst får väl parkera där. 24-timmars regeln gäller väl också där.

Inkom: 2019-07-05

Var på hemsidan? Har du en länk?
 

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Förstår inte varför så många husbilsägare är så förskräckligt snåla så att man inte kan ta in på en camping och betala för sig, då slipper man sådana problem, räknar man på vad husbilen kostar på ett år totalt sett med värdeminskning,parkering sommar som vinter, service,skatt o försäkring mm så är det inte många %av kostnaden att stå på en camping istället, bara min åsikt!
Vi gillar inte att stå på camping. Att fricampa är frihet. Står just nu vid havet på en fantastisk plats med havet några meter bort och vi stör ingen. Skulle jag åka omkring på campingar skulle jag nog köpa husvagn istället. Jag upplever inte oss som snåla men jag är inte sugen på att lägga ut 150x250 kr = 37.500 kr om året för något jag inte behöver för att inte reta upp några människor som retar sig på det mesta.
 

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
Märks att ni inte semestrat så värst mkt nere i södra europa, där är det mer regel än undantag att man satt upp bommar på 2 meters höjd längst parkeringar vid havet(medelhavet bla) och även andra populära platser längs mosel, rhen mm, just på grund av att man tröttnat på alla som ställer sig som dom vill och blockerar och hindrar andra, dessutom tömmer gråvatten och annat rätt ut på ej avsedda platser
 

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
Brukar röra mig en hel del i Europa på semestern men står alltid på camping och nyttjar acsi card som har avtal med 10000 campingar i europa, på lågsäsong kostar det 13-20 euro/natten så nej jag gratisparkerar inte ofta.
 

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Brukar röra mig en hel del i Europa på semestern men står alltid på camping och nyttjar acsi card som har avtal med 10000 campingar i europa, på lågsäsong kostar det 13-20 euro/natten så nej jag gratisparkerar inte ofta.
Det är en sak och semestra och en annan sak att leva så gott som heltid i husbil/Husvagn. Man kanske lägger mer tid till planering när man gör semesterresor och det är klart det ger mer trygghet med campingplatser. Man får släppa rädsla och trygghets narkomani när man fricampar.
Jag har en husvagn stående med standbytält på camping året runt så det har sina poäng. Husbilen är för att resa i frihet.
Vad gott att du hittat din modell för hur du reser och prioriterar det men jag hoppas att du förstår att de flesta som inte väljer camping gör ett annat val på grund utav andra orsaker än snålhet.
Du ser ut att vara aktiv i klubben så välkommen som medlem.
 

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Märks att ni inte semestrat så värst mkt nere i södra europa, där är det mer regel än undantag att man satt upp bommar på 2 meters höjd längst parkeringar vid havet(medelhavet bla) och även andra populära platser längs mosel, rhen mm, just på grund av att man tröttnat på alla som ställer sig som dom vill och blockerar och hindrar andra, dessutom tömmer gråvatten och annat rätt ut på ej avsedda platser
Vilka märks det på att de inte har kunskap om semester i Europa? Jo många har det och lärt sig undvika sådana ställen i alla fall de tider det är högtryck.
 
S

Sören-6830

Guest
Märks att ni inte semestrat så värst mkt nere i södra europa, där är det mer regel än undantag att man satt upp bommar på 2 meters höjd längst parkeringar vid havet(medelhavet bla) och även andra populära platser längs mosel, rhen mm, just på grund av att man tröttnat på alla som ställer sig som dom vill och blockerar och hindrar andra, dessutom tömmer gråvatten och annat rätt ut på ej avsedda platser

Inte så konstigt att man satt upp diverse hinder utmed medelhavskusten, det finns ju ca 1 milj husbilar i Europa och det är nog inte så få av dem som gärna vill tillbringa sin tid där. Vi var där första gången med husbil 2006, då fanns det relativt många platser att stanna på men med senare års utveckling av antalet bilar har man viss förståelse för att man spärrat många platser.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Besökte en stor fabriksutförsäljning. Fina utmärkta platser för husbilar , annan för husvagnar och en tredje för bilar. Ändå skall en svensk husbil parkera på fyra bilplatser och lämna många husbilsplatser tomma!
Fått sitt körkort i cornflakes paketet , kör på blindkort eller allmänt dåligt omdöme?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Här är det en olämpligt parkerad husbil (vilket jag kan hålla med om på en i övrigt stor plats) som någon stör sig på.
Det kunde varit värre än så, på samma plats som husbilen står på kunde det mycket väl byggts hus. Det är det många som fått erfara i expansiva kommuner, där det mot seras vilja fått hus uppförda rakt utanför tomtgränsen. I en del fall har välbeställda köpt flera tomter runt huset för att inte få byggen vid sin egen gräns. De som inte har råd till detta kan inget göra.
 
Toppen