• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Har Du tillgång till en ultraljudstvätt? Efter en omgång i en sådan brukar gamla förgasardeler bli som nya ( förutom förslitningen förstås)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Har Du tillgång till en ultraljudstvätt? Efter en omgång i en sådan brukar gamla förgasardeler bli som nya ( förutom förslitningen förstås)
Jag har en kompis i MC-Veteranerna Kungsbacka som har en ultraljudstvätt och han bor i grann-området.
Får köpa lite fikabröd och så får vi ta oss en tvättdag ;)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024

Bilagor

  • IMG_1787.JPG
    IMG_1787.JPG
    7,4 MB · Visningar: 39
  • 1.JPG
    1.JPG
    6,2 MB · Visningar: 36
  • 2.JPG
    2.JPG
    6,3 MB · Visningar: 34
  • 3.JPG
    3.JPG
    5,5 MB · Visningar: 35
  • 2.JPG
    2.JPG
    6,3 MB · Visningar: 34
  • 4.JPG
    4.JPG
    6,4 MB · Visningar: 34
  • 5.JPG
    5.JPG
    6,2 MB · Visningar: 35
  • 6.JPG
    6.JPG
    6,7 MB · Visningar: 34
  • 7.JPG
    7.JPG
    6,6 MB · Visningar: 33
  • 8.JPG
    8.JPG
    7,7 MB · Visningar: 33
  • 9.JPG
    9.JPG
    6,6 MB · Visningar: 33
  • 10.JPG
    10.JPG
    6,2 MB · Visningar: 33
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Äntligen så fick även jag användning av grabbens golfklubbor. Nu kan till och med jag använda en järn sjua. Med en liten justering så kan man trycka ut bubblor i tanken med den.
 

Bilagor

  • IMG_1817[1].JPG
    IMG_1817[1].JPG
    4,1 MB · Visningar: 49
  • IMG_1818[1].JPG
    IMG_1818[1].JPG
    4,8 MB · Visningar: 48
  • IMG_1819[1].JPG
    IMG_1819[1].JPG
    4,6 MB · Visningar: 45

Tullis o Gittis

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
14398
Medlemskap
2024
Aaa, det finns en Veteranmopedtråd på HBK-forumet trevligt. Här kommer ett par bilder på min Crescent 1217 Trapper 1967 med 3 växlad Flintamotor samt egenbyggd cykelkärra. Dessutom en bild på min nyrenoverade Crescent 1267 Stockholmare 1972, 2-växlad Sachsmotor samt egenbyggd Spol och Sugkärra för att profilera FORIA:s 80 årsjubileum 2019. Ett företag där jag jobbade under mina 50 år i arbetslivet. Så nu är även jag en veteran.

sandvik.jpg moppe o karra.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Min bror hade en liknande Mobylette där motorn såg väldigt lik ut men den var sedan mitten av 50-talet. Misstänker att denna är sedan mitten av 50-talet också fanns knappast mopeder på 40-talet vad jag vet. Det var ju då som 50kubikarna kom. Själv har jag köpt en sån här med lite liknande linjer i ramen.
Beträffande rengöring så avråder jag från citronsyra på aluminiumdetaljer det fräter en del och det brukar se grått och eländigt ut, jag brukar ta på lite lampolja eller avfettning och blåsa rent med en sån där liten ångspruta bra tryck blir det som tryckluft och rent av ångan, kostar en 200kr och fungerar i hemmet också. SAM_0796.JPG
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Vad trevligt att någon tar upp stafettpinnen och får liv i denna tråd. Om du har ett renoveringsprojekt så låt oss följa med steg för steg genom att du skriver och fotograferar och lägger in det i denna tråd. Vi behöver något kul och intressant att följa speciellt under den mörka årstiden.
Tyvärr har jag inte tid längre, sysslar med annat i Husbilsklubben vilket tar mycket tid med är hur kul som helst då vi är ett trevligt gäng som jobbar med utvecklingen av forumet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har ju hållit på mycket med mopeder och har tre st plus damcykeln, Nej någon stafettpinne kan jag knappast ta över min nuvarande kondition med problem med kroppen gör det svårt för mej att göra så mycket. Jag och jag vet många med mej är mycket tacksamma för att du och flera eldstjälar jobbar med HBK - det är ett fantastiskt forum och fullt med vänliga och hjälpsamma människor som ställer upp för varandra. Så fort jag träffar någon så berättar jag om HBK och att de borde gå med, ju fler vi blir desto bättre är det, speciellt som många äldre faller ifrån pga. hälsoproblem.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag tyckte också att 1949 var lite väl tidigt. När jag synade den så hittade jag ingen typskylt men på dom franske maskinerna så sitter den kanske på ett avigt ställe. Men omöjligt är det inte för tydligen så var det första produktionsåret. Mobylette - Wikipedia Att vi inte hade cykel med hjälpmotor då här hemma har säkert med lagstiftningen att göra och den kom 1952. Den skrevs om 1961 och det var då vi fick 50cc motorer och det ser man lätt då kravet på pedaler försvann.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag såg vad som stod i wikipedia men jag är osäker om vad som är sant det står att motorn hade en variabel utväxling som de moderna scotrarna och det är en ganska sentida uppfinning. I själva verket var det så att man drev direkt från vevaxeln och använde en stor remskiva enbart istället för en normal utväxling. Den fick alltid trampas igång och var väldigt klen i starten som alla enväxlade mopeder, en annan tokig ide var de bakåtvända handtagen som gjorde att man lätt klämde sig på fingrarna. Men motorn var ju enligt det svenska reglementet o,8hk 49cc och jag tror att novolette här hemma var den första riktiga mopeden från -52 tidigare hade det varit mest påhängare. Misstänker att min brors var en svartimporterad utan svensk typskylt, såna ser man mer och mer numera kommer mycket sånt från tyskland holland danmark. Egentligen får de inte köras i sverige men i och med eu så är det nog numera en gråzon . Var osäker på min cykel men det är 30cc 0,5 hk max 25km så den följer det reglemente i eu som gäller för typ 2 mopeder och ligger väldigt nära en elcykel förutom det att den inte måste trampas vilket gör att den nog måste anses vara moped som måste försäkras och förmodligen hjälmtvång men där är jag osäker. Har kört den på en gammal järnväg som är cykelväg naturskönt i skogen och vid 25km barhuvad så räcker vindraget att ta bort motorljudet nästan helt så väldigt likt en elcykel fast lite lättare vikt och ska gå 7mil på en tank på lite drygt 1 liter. Hela bakhjulet med motor och tank kommer från sachs gjordes från -85 till -99. Själva cykeln kommer från sparta och kallas spartamet. Man kunde också köpa hela motorn som en enhet och sätta den på valbar cykel. fanns både för 26" och 28" hjul och vad jag tror mej förstå en effekt som hade 0,7hk och gick i 30km. min är 26" med klena motorn. sprängskisser på allt har jag laddat ner och reservdelar finns i viss omfattning från holländsk firma som är specialiserade. Finns att hitta några på ebay och jag tror att de är godkända i eu alltså här också . De gamla 70talarna från tyskland är knappast det och får nog inte köras alls egentligen. Har en sådan med trampor 25km honda fast jag moddat den kraftigt och målat den med militärgrön färg och kört några mopedrallyn med. tröttnade en del eftersom det var ett antal som körde zundapp med 125cc kinamotorer på säkert minst 12hk och toppfart på en bra bit över 100km och när vi andra knegade fram på små skogsvägar så körde de om i kanske 80km och nästan körde på oss flera gånger. En av dem körde i och skadade sej svårt i benet men var tillbaka och gjorde om samma sak andra gången blev han ordentligt justerad tror det var något med huvudet så där blev det färdigåkt.
Senaste åren har de låtit 98 kubikare från 30-talet vara med och köra och då har det spårat ur helt tycker jag de brukar kunna gå uppåt 60km och det stämmer inte med veteranmopeder. Sen har jag lite svårt att förstå varför man ska blanda vanlig motorolja med bensin själv med en massa procent så det ryker väldigt mycket eller så har vevhuspackningarna gått sönder för det ryker jättmycket överallt inget trevligt mina mopeder ryker inte alls kör på syntetisk tvåtaktsolja som jag blandar själv, cykelen ska ha mellan 1-2% olja beroende på var man kör så den ryker inte alls. SAM_0803.JPG
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Kan nu vara rätt säker på att Mobylette fanns redan 1949 Motobecane 1949 Mobylette 49cc men den jag såg i Grass är nog inte så gammal. Tittar man på tankens placering så är den snarare från 1954 till 1964. Roliga är att många tillverkare gjorde på liknande sätt t.ex. Husqvarna Novolette, Monarpeden, Mustang och Zundapp Combinette som står på inköpslistan. Om jag hade haft plats.
 

Bilagor

  • Zundapp Combinette 1957.jpg
    Zundapp Combinette 1957.jpg
    636,2 KB · Visningar: 24
F

F.d. 22252

Guest
Har en bekant någon mil härifrån som haft firma har fortfarande ett ganska bra lager på delar eftersom han köpte upp andras lager när de lade ner. Han har minst 10st renoverade mopeder bl.a Puch Alabama och andra lite åtråvärda fina mopeder. Om man frågar något så kan han tala om när de tillverkades vilka färger de gjordes i och hela historien bakom märket. Behöver jag några delar åker jag bara dit och handlar och han vet precis vad det är vilka gängor osv. Undrar om han inte har en Combinette stående? De var väldigt vanliga på 60-talet bland de som inte hade körkort men var tvungen att ta sej någon mil till jobbet året runt de höll ju mycket bättre än andra mopeder.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tänkte jag skulle försäkra min cykel för att vara på den säkra sidan, jag gav ju 3000kr för den och försäkringen skulle kosta 2000kr!
En trafikförsäkring ersätter ju bara motparten, har man elcykel som inte behövs försäkras tror jag den man kör på dvs bilägaren får stå för kalaset. Skillnaden för mej är att min cykel fungerar utan att jag behöver trampa till skillnad från en elcykel hastigheten är lika.
Något säjer mej att det inte handlar om att vara försäkrad utan man har från viss politisk sida lagt till ett sk. miljötänk som inte har med saken att göra.
Nej jag tänker inte försäkra utan framhärda i att jag kör cykel!
Och vem bryr sej egentligen här far ungdomarna fram som galningar med trimmade mopeder och rensade ljudämpare, lagen långa arm har numera mitella.
Om jag vill försäkra min gamla 30moped från 84 så kostar försäkringen 320kr så jag överväger det, den är ju riktigt trevlig att köra ut på små grusvägar i skogen med tyst och bekvämt.
 
Toppen