• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inte konstigt att vi ibland inte ses med blida ögon!

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Idag kom det en husbil och parkerade på ställplatsen på "Stationsparken" bredvid vår tomt. Det är alltid roligt med husbilsbesök, nästan. Men inte denna gång. I stället för att göra som de flesta som kommer, nämligen ställa sig med fronten mot den nedlagda järnvägen på andra sidan parken, ställde dessa sig med fronten fyra meter från vår tomt och utanför vardagsrumsfönstret.
20190717-001.jpg
Det är inte fel rent juridiskt eftersom det inte finns några skyltar men de flesta tycks använda huvudet lite mera än andra.

20190717-010.jpg



20190717-007.jpg
Som synes blockerar husbilen en del av infarten till parkeringsytan.

20190717-009.jpg
Genom att i stället ha parkerat med fronten åt andra hållet och till höger om infarten så hade de inte stört så mycket. Då hade de haft ca 75 meter med gammal banvall, perronger, gata och grönområden mellan sig och hyreshuset som skymtar genom fönstren i bild och cirka 35 meter till oss.

Parkerar de alltid så så förstår jag att vi med husbil blir mer och mer impopulära.

Behöver jag tillägga att full campingutrustning ställts ut inklusive matta?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad sa de när du påpekade allt du skrivit här då?

Alla kan väl inte tjocka bibeln med oskrivna lagar från scratch.
Tycker man att någon bryter mot dessa regler och man tycker det är döviktigt så får man upplysa de oinvigda :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
...Ingen verkar ha gjort nåt fel så vad är problemet ?

Inget fel men parkerar vi så så skapar det dålig stämning hos många ickehusbilister.

Den är av den anledningen jag inte har någon husbilslogga på min bil. Vill ju inte reta upp någon medlem.

/M

De som får en husbil parkerad utanför fönstret i stället för en bit bort retar nog upp sig oavsett om det är en medlem eller inte och drabbar således hela husbilskollektivet.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Detta påminner lite om Hans Rosling på TV. Vid något tillfälle visade han sin skosula och sade att det här kanske inte ser så vacker ut, men det visar knappt hur jag är för övrigt. Jag kan vara snyggklädd så skosulan ger ingen korrekt bild av mig. Samma med bilderna i tråden. Den föraren har kanske kört både långt o länge, skött sig bra och så visar man en bild och menar att den ger en uppfattning hur han/hon är som människa. Vad är det för resonemang?

/M
 
F

F.d. 58689

Guest
Att ta ut stolar och bord när man står på en vanlig Parkering, som den jag stod på i Ekshärad, tycker jag inte är OK!
Däremot kan man såklart göra det på en parkering med ställplatser för husbil, som den i Sunne, även om ingen av husbilarna gjorde det när jag var där och den låg i ett villaområde.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Inlägg på Lomma Kommuns hemsida angående en mycket populär ställplats. Får väl se om där blir en bom eller annan skyltning.
Husbilar fyller vindsurfarnas P-plats vid Habo Ljung
Den fina P-platsen för vindsurfare vid Habo Ljung är fantastiskt bra, men tyvärr så är den ofta "blockerad" av turistande husbilar.
Den P-plats jag avser är den som kallas "dungen" och som ligger vid norra Habo Ljung
Husbilarna parkeras ofta tvärs över ett antal P-platser för att få tillräcklig plats, så platserna för oss vindsurfare blir begränsat.
- Det var väl inte så här det var tänkt…
De gästande husbilarna borde rimligen utnyttja campingplatsen på Habo Ljung istället.

Mitt förslag är att på något sätt begränsa husbilarnas parkering och övernattning på vindsurfing P-platsen och komplettera med skyltning så att dom guidas till Habo Ljungs camping istället.
Jag gillar inte förbud, men gärna en skylt som begränsar övernattning i husbilar och premierar parkering av vanliga bilar.

Ärendenummer: SYN-2460

Inkom: 2019-07-04

Svar

Tack för din synpunkt.
Vi ser vad vi kan göra för åtgärder för komma till rätta med det problem som du beskriver.

Med vänliga hälsningar
Peter Axelsson, Gatuingenjör
Lomma kommun, Tekniska avdelningen

Besvarat: 2019-07-09

Kommentar

Är p-platsen endast till för vind-surfare? Vem som helst får väl parkera där. 24-timmars regeln gäller väl också där.

Inkom: 2019-07-05
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det verkar som att många missat andemeningen med mitt inledande inlägg. Det handlar inte så mycket om just denna plats och vår bostad kontra en specifik husbil. Vad jag avsåg var generellt hur vi beter oss när vi parkerar och vad som finns runt omkring. Att det blev hemmavid beror på att jag tyckte det var ett lysande exempel på just detta med omtanke (klämma in sig mot ett bostadshus i stället för några tiotal meter på andra sidan parkeringsytan) och platsens nyttjande (delvis blockera infarten på en eljest tom parkering). Vi själva, som varande husbilister, har kanske inte så stora problem med detta, speciellt med tanke på att det bara handlar om ett tiotal bilar årligen. Men är det så här vi gör när vi parkerar över lag i vårt avlånga land kan det få negativa följder i form av restriktioner och förbud.

Jag tycker därför att vi skall tänka lite först och parkera sedan.
 

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
Förstår inte varför så många husbilsägare är så förskräckligt snåla så att man inte kan ta in på en camping och betala för sig, då slipper man sådana problem, räknar man på vad husbilen kostar på ett år totalt sett med värdeminskning,parkering sommar som vinter, service,skatt o försäkring mm så är det inte många %av kostnaden att stå på en camping istället, bara min åsikt!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nu är du väl ute & cyklar. Det finns många av oss som av olika anledningar inte vill in på någon camping. Så som husbilen i trådstarten stannade passar mig perfekt ensamt lugnt & skönt. Dock skulle jag inte ställa mig utanför huset som han gjorde kanske av tanklöshet.
 
Toppen