• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Matningsström till varselljus

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Jag har köpt en Hella varselljussats med kabelknippe relä, 50 ohms motstånd och monteringsdetaljer och kopplingsschema till min Bürstner/ Fiat Ducato 2013.
Jag undrar om någon har ett bra tips var man ska ta matningsströmmen till reläet, som sedan går vidare till varselljusen?
En annan fråga är varför man ska koppla ett 50 ohms motstånd på kabeln från parkeringsljuset till reläet (funktionen för att släcka varselljuset när strålkastarna tänds)?
Lämplig plats att jorda varselljusen och reläet?

/Lars Erik
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Du har ett 12-voltsuttag i motorrummet där man skall koppla in startkablar. Likaså finns detsamma på främre balken för minus, men det går bra nästan var som helst.
Motståndet är till för att glödtrådsvakten inte skall känna av obalans i parkeringsljusen.
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Tack då ska jag nog klara av det, men är inte startkabelanslutningen spänningsförande oberoende av startnyckeln?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jo, det stämmer, men är det inte matningsström till reläet du vill ha? Kolla kopplingsschemat om ström skall tas med tändning tillslagen eller ej.
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
För varselljus gäller det ju att de ska tändas vid påslagen tändning och släckta strålkastare. Vid tändning av strålkastare/ parkeringsljus så ska reläet bryta strömmen till varselljusen. Strömmen ska alltså tas med tillslagen tändning (markerat med 15 på reläet) som jag förstår det.

Schemat säger följande:

På reläet är kabel 15 ingång på stift 30
Parkeringsjus kabel 58 är ingång på stift 86
Stift 85 till jord
Stift 87a utgång till varselljus
20190716_134905.jpg
 
Senast ändrad:

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Kanske ska till annan tråd?
Pilote G740 -17; vill koppla in sido- och bakljusen (som EU släckt) på DRL, borde väl inte vara helt omöjligt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
För varselljus gäller det ju att de ska tändas vid påslagen tändning och släckta strålkastare. Vid tändning av strålkastare/ parkeringsljus så ska reläet bryta strömmen till varselljusen. Strömmen ska alltså tas med tillslagen tändning (markerat med 15 på reläet) som jag förstår det.

Schemat säger följande:

På reläet är kabel 15 ingång på stift 30
Parkeringsjus kabel 58 är ingång på stift 86
Stift 85 till jord
Stift 87a utgång till varselljus
Visa bilaga 175921

Det stämmer, 15 är tillslagen tändning. Reläet jordas genom parkeringsljuset så när det tänds så blir det 12 V på bägge sidor av reläspolen och reläet bryter.
Jag hade satt säkringen till 15 så nära strömkällan som möjligt istället för efter reläet. Då skyddas hela kretsen.
Det var en enkel inkoppling, mer avancerade varselljus dimmas ned när park tänds istället för att släckas helt.
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Tack för svaret!
Jag såg i en annan tråd i ett svar från Affezell att man kan ta ut matningsströmmen från säkringsboxen i motorrummet där man kan ansluta med ett flatstift.
Det verkar vara en bra väg att gå.

Tack från
Lars Erik
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Tyvärr gick det inte att ansluta till position T19 i motorrummets säkringsbox eftersom det är upptaget... Det var det som var agivet i Affezell:s svar i tidigare tråd.

Jag söker därför tips på annan anslutningsmöjlighet för varselljusmatningen som är strömförande vid påslagen tändning.
 

GS455

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
21577
Medlemskap
2024
Det stämmer, 15 är tillslagen tändning. Reläet jordas genom parkeringsljuset så när det tänds så blir det 12 V på bägge sidor av reläspolen och reläet bryter.
Jag hade satt säkringen till 15 så nära strömkällan som möjligt istället för efter reläet. Då skyddas hela kretsen.
Det var en enkel inkoppling, mer avancerade varselljus dimmas ned när park tänds istället för att släckas helt.

Enligt schemat så drar reläet när parkeringen slås till och då slocknar DRL då dom är inkopplade på 87a som är "NC" Normal Closed. Motståndet är för att sänka strömförbrukningen som annars kan lura glödtrådsvakten.
Hälsningar
B-O
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Tack för tipsen, nu bör jag nog kunna hitta en lämplig säkring, som är strömförande vid tändning på där jag kan ta ut matningen.

Mvh
Lars Erik
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Har någon förslag på lämpligaste säkring för att ta ut matningsströmmen?
Den ska ju bara vara spänningsförande vid påslagen tändning.
Det finns ju säkringsboxar både i motorrummet och under instrumentbrädan...
 
Toppen