• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundar i husbilen

Hoffa68

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
28165
Medlemskap
2022
Hejsan igen.
Hur gör ni med vovvarna i husbilen?
Om vi bara tar med en vovve så blir det sele som sitter i bältet. I garaget vet jag inte om de vill eller får vara. Man måste kanske bygga om. Vi har ett stort garage, men luften blir kanske dålig. Finns värme där mm
Vet att det finns en liknande tråd, men den var lite gammal. Nu är det ju lag sedan en tid.
Vill göra det så säkert det går.
Jocke o Ann-Sofi
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Vi har löst det genom att sänka dinettbordet och lägga dit en kort anpassad madrass så hundarna får en platt bädd (baksäte+madrass)bakom förarstolen. På den sitter de i bilselar fästade i baksätets bälten. Sen har vi en tillfällig ful-lösning med ett fastspänt kompostgaller som skapar en barriär så att de inte kan hoppa/ramla ned på sidan av sättet. Denna ska ersättas av något snyggare när jag kommit på en smidigare lösning.
Detta funkar riktigt bra och hundarna verkar trivas. De ser ut och sitter nära husse/matte.
Vi har en pössl-plåtis och två rätt små hundar på 5 resp 10kg.
 

Hoffa68

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
28165
Medlemskap
2022
Tack för tips. Det var lite så vi tänkte att göra. Vi har tre små pälsbollar. Vi funderar att ta med 1 eller 2 i taget. Låta vår son vara hundvakt, som han oxå älskar.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Har nu bara en hund och då är det sele i säkerhetsbälte som gäller. Tidigare hade vi flera hundar och då satte vi in en kraftig bur i garaget. Hade långbäddar och tog bort skivan mellan sängarna och hade två grindar på buren. En för att släppa in/ut dom utifrån vid garagedörren och en för att släppa in/ut dom inifrån bilen. Funkade kanonbra.
 

Nall1

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Malmö
HBK-Nr
25519
Medlemskap
2024
Vi har en 22 kg hund. Han bestämde sig tidigt för att ligga under bordet under körning och ligger pall där. Här ligger han lika bra som i buren vi har i vår personbil. Visst, han är inte fastspänd men han far inte omkring vid hastiga inbromsningar eller andra manövrar. Det handlar om lastsäkring och jag anser att han är säkrad. Visst, skulle vi köra utför ett stup så trillar han ut och kommer till skada men det blir då bara ett problem att lägga till de övriga.
 

Oboyen

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Sollefteå
HBK-Nr
25684
Medlemskap
2024
Vi har två hundar, säkrade i säkerhetsbältet en i varje, med sele och tillräckligt långt så de kan ligga ner under färd. o de ligger i 38kilo samt 28kilo. Ena ligger under bordet o den andra på sidan av, de trivs och har själva bestämt hur de vill ligga under färd. Smäller vi Head-on så överlever nog ingen, vid häftig inbromsning så klarar vi oss alla bra såväl som vid en lättare krasch, gud förbjude :)
 

iveci daily

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Tjeckien
Vi har en 22 kg hund. Han bestämde sig tidigt för att ligga under bordet under körning och ligger pall där. Här ligger han lika bra som i buren vi har i vår personbil. Visst, han är inte fastspänd men han far inte omkring vid hastiga inbromsningar eller andra manövrar. Det handlar om lastsäkring och jag anser att han är säkrad. Visst, skulle vi köra utför ett stup så trillar han ut och kommer till skada men det blir då bara ett problem att lägga till de övriga.
Jag gör på samma sätt och vid 2 olika poliskontroller ute i Europa har jag frågat om det är OK och fått svar att det är det
 
Toppen