• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nivåklossar

Hoffa68

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
28165
Medlemskap
2022
Hejsan från en gröngöling
Vi har dubbla bakdäck, inte boggi. Behöver vi 4 klossar eller räcker det med 2st?
Tänker på vikt, däck, stötdämpare mm
Regniga hälsningar Jocke o Ann-Sofi
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hejsan från en gröngöling
Vi har dubbla bakdäck, inte boggi. Behöver vi 4 klossar eller räcker det med 2st?
Tänker på vikt, däck, stötdämpare mm
Regniga hälsningar Jocke o Ann-Sofi
Du behöver inga nivåklossar för att stå i nivå! Ställ dig på någorlunda plan mark från början.
 

Hoffa68

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
28165
Medlemskap
2022
Då börjar jag med att testa utan. Det finns ju en massa butiker i vårt avlånga land där vi isf kan köpa sådana.
Tack för svar. Men fortsätt gärna att tipsa, då vi är helt nykläckta
 
R

RobbeS

Guest
Frågan var väl om det räcker med två klossar trots dubbla bakhjul och även jag har sett att man på campingar bara använder två på inre hjulparet. Hjulen sitter ju på samma axel så det borde ju inte ha någon betydelse.
Mitt tips är att köpa klossar. Var nu ute i drygt en vecka och använde dom varenda natt. Ibland båda och ibland bara en. Det är ganska skönt då diskvattnet rinner ner i avloppet.
 

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Hej hoffa. Ibland kan man behöva tre klossar. Men fyra måste va väldig överkurs. Oftast räcker en eller två. På dina tvillinghjul räcker säkerligen en kloss på varje sida. Lycka till.
 

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
Jag använder mina i mer än 50% av uppställningarna, en del bilar särskilt helintegrerade står sällan helt i plan utan lutar framåt och om man inte gillar att allt lutar så är klossar en bra grej
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...Vi har dubbla bakdäck... Behöver vi 4 klossar?...
Hej Jocke & Ann-Sofi, vi har inte dubbla bakdäck (bara vanlig plåtis) och ändå har vi 4 st. 8000 kg klossar. Jag vill gärna ha stekpannan i horisontellt läge när jag lagar mat vilket görs nästan varje dag (vi har ingen micro)... Den vikt räknas som nyttovikt, inga badprylar!

Om du undrar varför 8t så är det för att alla andra har spruckit på Norges backar och ojämnt underlag, och vi har testat flera modeller.

upload_2019-7-16_10-24-40.pngupload_2019-7-16_10-24-40.jpeg
 
Toppen