• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftbälgar

Leijon

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Växjö
HBK-Nr
13418
Medlemskap
2022
Hej,
Vi har en husbil med IVECO DAILY IV Flak/chassi 50C18 130 KW. Dubbelmontage. Det är en 07. Jag upplever den som väldigt svajig och undrar om någon här har erfarenhet av att montera på luftbälgar och om det stabiliserar husbilen
Mia
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Monterade ALKO Airtop på bakaxeln på min helintegrerade Dethleffs med Fiatchassi.
Det blev stor skillnad vid sidvind och vid omkörning av lastbilar/bussar. Numera skulle jag kunna släppa ratten vid omkörning utan att den drar iväg sidledes. Vad gäller fjädringskomforten märker jag ingen större skillnad.
Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Monterade fjädringen 2016 och köpte direkt från ALCO. Vill minnas att jag betalade ca 4500:-. Det finns flera märken bl,a Dunlop och jag tror att priset ligger mellan 4-5000:-. Om man vill ha kompressor får man nog räkna med ett par tusen till.

Sök på luftfjädring/hjälpluftfjädring i forumet så hittar du fler inlägg och priser.
Kjell
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Ett sätt att få lite klarhet är att bolla frågan direkt till Ivecos många serviceverkstäder som borde kunna svara på lämpliga åtgärder
 

Leijon

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Växjö
HBK-Nr
13418
Medlemskap
2022
Carthago är rätt, men har inte en susning om just denna eller om alla har luftfjädring;).:)
 

Leijon

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Växjö
HBK-Nr
13418
Medlemskap
2022
Det var en bra information i den länken. Då har jag en S-line alltså :spinny: eller-----
 

brasse11

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Luleå
HBK-Nr
15606
Medlemskap
2024
Problem med svajighet kan bero på stötdämparna. Orginaldämparna är ofta för klena i förhållande till de tunga överbyggnaderna som en husbil innebär. Bl.a. Höja bil & motor (hojabil.se) kan leverera kraftigare stötdämpare till Iveco-chassin.
 

Leijon

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Växjö
HBK-Nr
13418
Medlemskap
2022
Problem med svajighet kan bero på stötdämparna. Orginaldämparna är ofta för klena i förhållande till de tunga överbyggnaderna som en husbil innebär. Bl.a. Höja bil & motor (hojabil.se) kan leverera kraftigare stötdämpare till Iveco-chassin.
Tack för tipset! Förstår nu att det finns lösningar för mig på problemet. Skönt:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
45C og opp til 70C forskjellen ligger i fjæringen bak sammen med støtdempere. Det burde være mulig å sette inn støtdempere for en tyngre modell. Men påsetting av luftfjæring gir mer motstand mot krenging. Det finnes mulighet for ombygging til full luftfjæring bak for alle Iveco Daily. Ved dette byttes fjærene ut med svingarmer og stabilisatorer sammen med luftbelger og kompressor. Har selv hatt en husbil på Iveco Daily med fabrikkmontert luftfjæring - meget bra løsning.
 
Toppen