• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Check engine i Dubrovnik

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Har landat i Dubrovnik genom hällande regn o blixtoväder i förra veckan. Några mil innan motorvägsavfarten plingade det till: Check engine... Motor gick som vanligt och inga andra felsymptom. Har provat att låta den vila på campingen och startat den 6-7 ggr utan att den självläkt. Kontaktade campingreceptionen för att höra om de kan få ut någon som kan komma och feldiagnosticera utan framgång. Pratade med verkstan hemma och de sade att om den går ok så kör vidare
Kan det vara fukt i något kontaktdon tänker jag? Någon som vet om en bra verkstad i Dubrovnik som ni kan rekommendera eller skall man chansa att det är något simpelt och köra vidare? Kanske försöka inhandla någon felkodsavläsare på Kroatisk ”Biltema”?
Några råd?

Claes
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Märker du ingen skillnad på motorn kan du lugnt köra vidare. Är det ett intermittent fel så kommer lampan att slockna så småningom. Och även om den lyser är det ingen fara att köra.
 

hansbrolin

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
11043
Medlemskap
2022
hej. hade en husbil fiat 2011 med liknande fel, kör man förläge med lampan lysande kommer motorn att gå in på nödläge drift, den orkar inte gå uppför backar blev låg fart , lära vrida av nyckeln för omstart så gick den som vanligt några mil, har varit in på några verkstäder i europa för att åtgärda felet, finns en fiatverkstad i Pula väldigt hjälpsamma, min bil var programmerad att vid var 850 mil måste ett oljebyte göras, varit in på verkstäder vid varje europaresa mellan 2011 till 2016.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Tack för svar. Hittar jag inget här provar jag med Pula. En annan svensk granne här på campingen tipsade om just en verkstad i Pula så det kanske är samma. Hoppas att den inte går in i limpmode innan vi kommer dit. Hörde att man kan prova nollställning genom att koppla bort bilbatteriet en stund.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Problemet löst. Fick med hjälp av campingpersonalen tag i en servicebil som kunde komma. Spjället till turbon hade fastnat. Tydligen ganska vanligt och enligt honom kan det hända på ny liksom äldre. Vår är en 12:a 5400 mil. Tack för svaren Topaz och hansbrolin. Enligt servicekillen kunde jag gott köra vidare så länge den inte varnar för mer än gul lampa om det skulle hända igen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har skaffat en enkel felkodläsare från Kjell o comp.,går att avläsa och radera koder,bra att veta vad som är fel,Fiat ger lätt felkod trots att allt fungerar.
Har just nu felkod 0238 0401,går normalt efter omstart skall in på verkstad.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Problemet löst. Fick med hjälp av campingpersonalen tag i en servicebil som kunde komma. Spjället till turbon hade fastnat. Tydligen ganska vanligt och enligt honom kan det hända på ny liksom äldre. Vår är en 12:a 5400 mil. Tack för svaren Topaz och hansbrolin. Enligt servicekillen kunde jag gott köra vidare så länge den inte varnar för mer än gul lampa om det skulle hända igen.
Glömde skriva att han faktiskt kunde åtgärda problemet också! Skickade på en signal som motionerade spjället så att det nu reglerar fritt igen.
 
Toppen