• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Scheiber elstyrning

F

F.d. 56515

Guest
Min ström i bodelen har slutat att fungera. Batterierna är bra, solcellerna laddar och 220v laddaren fungerar. Men jag kan inte sätta på ström till funktionerna i bodelen. Den vänstra av "fördelnings boxarna" blinkar inte grönt som den högra gör. Den vänstra är kopplad till manöver panelen i husbilen.
Någon som har erfarenhet av scheiber eller vet vad jag kan göra.
"Kanske" ska till Kroatien på måndag. Annat fall får jag avboka färja och camping.
 

Bilagor

  • IMG_20190709_095805.jpg
    IMG_20190709_095805.jpg
    159,2 KB · Visningar: 73
  • IMG_20190709_095925.jpg
    IMG_20190709_095925.jpg
    230 KB · Visningar: 71
F

Fd.16159

Guest
I brist på svar så kanske det här en början.
Den blinkande gröna får mig att anta att det är ett Canbus system. Scheiber tillverkar dylika system till husbilar.
"fördelnings boxarna" är högst troligen kraftrelä som styrs av manöverpanelen.

Vad att göra är få system strömlöst, därefter dra ut kontakterna som går in i "fördelnings boxarna" och göra kontaktytorna rena/putsade. Även kolla manöverpanelns kontakter.
Slå på batterispänningen igen och se om det hjälpte.

Funkar det inte så kolla med en multimeter på "fördelnings boxarna" blå och röd kabel att det finns spänning där. Fram dit bör vara direkt från batteri via säkring. Finns det spänning fram till båda så ligger nog bekymmert i fördelningsboxen.
 
F

F.d. 56515

Guest
Har kopplat bort ström och haft isär kontakterna utan resultat. Hade 12v på inkommande till boxarna. Har lämnat in den på Forsbergs i Hyssna nu för att se om de kan hitta något. Om det måste bytas saker och det är beställnings saker (som tar lång tid) så måste jag hitta på något sätt att komma runt problemet. Har bokat färja på Tisdag nästa vecka.
Borde man inte kunna koppla på sig på systemet utan panelen. Bara säkra av en kabel och gå på till kyl, lampor, brytaren till gasolen osv. Panelen är ju bara en huvud brytare och funktions brytare för lampor, vatten pump, radio och aux (larm m,m).
Tacksam för svar på den frågan.
 
F

Fd.16159

Guest
Jag har ett liknande system, dock inte Scheiber, och har funderat på vad att göra om det lägger av.
I en nödlösning ser jag det fullt möjligt att koppla förbi kraftreläet med en säkring och en brytare för var och en av de utgående kablarna.
Så visst borde det gå. Bara vara rädd om kopplingarna som går in i kraftreläet då de kan vara lika svåra att få tag på nya.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag hade ett liknande problem men med ett system från Schaudt; kunde inte styra 12-voltsystemet. I mitt arbete med felsökningen upptäckte jag att det fanns en nödstyrning genom att med en sladd koppla förbi manöverpanelen. Denna sladd, hittades fasttejpad vid E-blocket, och anslöts på E-blocket. Det var alltså manöverpanelen som hade gått sönder.

Det fanns möjlighet att skicka panelen till tillverkaren för eventuell reparation, men då den tid det skulle ta var mer än 8 veckor, så skickade jag efter en ny panel via en återförsäljare och fick den på en vecka. Denna information kanske inte hjälper dig så mycket men det finns kanske en motsvarande lösning i ditt system.
 
F

F.d. 56515

Guest
Det var min panel som hade en bränd motstånd/diod eller vad det nu är. 3 veckor leverans tid. Måste bara ge Forsbergs i Hyssna lite credit speciellt Rickard som tog sin lediga tid för att hjälpa mig så gott han kunde. Tack!
Nu blir det en egen styrning med en raspberry pi. Blir en temporär snabb sak till att börja med.
 
F

Fd.16159

Guest
Verkar som Forsbergs provat på det här tidigare. Programmera Rasberryn och ha Velleman kraftreläet tillgängligt är väl tecken på att det inte var första gången.
Snygg lösning som skulle kunna fungera permanent.
 
F

F.d. 56515

Guest
Verkar som Forsbergs provat på det här tidigare. Programmera Rasberryn och ha Velleman kraftreläet tillgängligt är väl tecken på att det inte var första gången.
Snygg lösning som skulle kunna fungera permanent.

Hehe. Man kan aldrig ha för mycket saker. Var tvungen att köpa reläna. Had bara 2 st hemma.
 
Toppen