• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig laddning i batterierna

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har en två år gammal Hymer Exsis med dubbla bodelsbatterier och 100W solcell. För två veckor sedan ställde jag den på parkering med fulladdade batterier. Allt är släckt i bilen och kylen avstängd. Det har ju varit lite växlande väder men åtminstone idag helsoligt här i Oskarshamn. Är det då rimligt att bodelsbatterierna är nere på 11,5V? För mig känns det som om något är fel.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Låter väldigt konstigt. 11,5V är helt urladdade batterier så något har dragit ur batterierna.. igår när det var helmulet efter en rejäl regnskur laddade min ensamma solpanel 1,9A.
Visar panelen att solpanelen laddar? Hur är nettot (laddning minus förbrukning) enligt panelen?

Koppla in 230V snarast o ladda upp batterierna. Sen bör du kolla statusen på batterierna
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, nej något är absolut fel.
Helt utan underhållsladdning och utan någon liten försörjning till något så borde batterierna efter två veckor visat minst kanske 12,50 eller helst lite mer.
Men med underhållsladdning från solcell hela tiden så borde du absolut se 12,70 framåt kvällen efter en solig dag eller kanske 13,40 om solen fortfarande skiner och batterierna är fulla så underhållsladdning pågår.

Om batterierna är ok. så verkar det som du inte har haft någon underhållsladdning alls från solcellen, och att det dessutom är något som drar lite ström hela tiden och tar ner batterierna lite långsamt.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Någon stand by pryl, radiominne, antennförstärkare, dumpventil till v.v. beredare eller liknande. Klockor m.m. är så strömsnåla så det borde inte märkas efter två veckor.
Men en liten förbrukning är ingen fara om solcellerna laddar.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Du har nog rätt i din känsla. Det finns väl inte mycket som kan krångla om allt är släckt & nerstängt. Antingen dåliga batterier eller en krypström någonstans. Prova att sätta en amperemätre mellan pluspolen & kabeln med bortkopplad laddning från solcellen. Då ser du direkt om det inns någon läckström som drar ur batteriern. Å andra sidan så bör ju solcellen hålla batterierna friska så det kanske är instrumentet du mäter med som gjort sitt.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vad kan ha dragit ur laddningen när inget är igång? Jag har ingen panel där jag kan se om solcellerna laddar eller hur stor förbrukningen är. Jag kan bara se laddningen i bodels- resp bilbatteriet.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
En krypström t.ex kan vara orsaken. Den kan orsakas av fukt, smuts eller oxid i någon koppling. Jag uppfattar det som att du ser batteristatusen i bodelens panel så låna ett separat instrument & gör en motmätning direkt på batterierna.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Är ett batteri varmare än det andra?? Då kan det vara dåligt. Man kan prova och koppla ut ett batteri i taget och se om det gör skillnad. Dem måste vara parallel kopplade så kopplar ut minuskablen på batteriet, så är det urkopplad. Om ett batteri är kass.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag är hopplös på sådant här själv men får väl ta hjälp.

Det är inget att känna sig till korta för.
Det är väldigt "enkelt" och grundläggande att mäta sig fram till sådana här fel om man kan. Men helt utan kunskap av den osynliga elens gångar och framfart :( så är det inget att sörja över, utan enklast att ta lite hjälp av någon i stället för att famla i mörkret :p, och inte riktigt förstå siffrorna på mätinstrumentet.

M.v.h. JANKRO.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Är ett batteri varmare än det andra?? Då kan det vara dåligt. Man kan prova och koppla ut ett batteri i taget och se om det gör skillnad. Dem måste vara parallel kopplade så kopplar ut minuskablen på batteriet, så är det urkopplad. Om ett batteri är kass.
Jag ska känna på dem imorgon. När jag kom hem efter ett halvår i Spanien förra våren var ett batteri dåligt och jag fick ett nytt på garantin. Ett batteri är alltså 1 år och ett är knappt två år. Större delen av tiden jag haft bilen har den stått på 240V. Ibland har vi valt bort el och då har vi alltid klarat oss bra några dagar när vi bott i bilen och använt el.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Är du säker på att ingen extrautrustning är inkopplad direkt mot bodelsbatteriet?
I vår bil är 230V omformaren kopplad så och glömmer jag den på så drar den ur batteriet även om den är obelastad på 230v sidan. I min väns bil hade dom kopplat sattelitmottagren på det sättet och han råkade ut för samma sak när dom glömde stänga av den på hårdvaruknappen.
Att mäta ström med en amperemeter kräver lite mer kunskap än att bara mäta spänning med en voltmeter så det skall man inte ge sig på om man inte vet hur man gör.

Hälsningar Peter
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Är du säker på att ingen extrautrustning är inkopplad direkt mot bodelsbatteriet?
I vår bil är 230V omformaren kopplad så och glömmer jag den på så drar den ur batteriet även om den är obelastad på 230v sidan. I min väns bil hade dom kopplat sattelitmottagren på det sättet och han råkade ut för samma sak när dom glömde stänga av den på hårdvaruknappen.
Att mäta ström med en amperemeter kräver lite mer kunskap än att bara mäta spänning med en voltmeter så det skall man inte ge sig på om man inte vet hur man gör.

Hälsningar Peter
Jag har en omformare men den är avstängd, vet ju att den drar ström även i standby. Frågan är om den skulle kunna dra mer än vad solcellen laddar om jag hade glömt den.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har du slagit av huvudströmbrytaren,kan det vara så att solcellen är kopplad före den?
Finns det en säkring till solcellen eller är det fel på regulatorn?
Men ändå skall batterierna inte gå ned så lågt.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Har du slagit av huvudströmbrytaren,kan det vara så att solcellen är kopplad före den?
Finns det en säkring till solcellen eller är det fel på regulatorn?
Men ändå skall batterierna inte gå ned så lågt.
Jag hade inte stängt av 12V men gjorde det idag. Många olika saker som skulle kunna orsaka detta men inte lätt för en okunnig att ta reda på vilken. Just nu nöjer jag mig med att konstatera att något är fel och överlåter till Hymer att fixa det.
 
Toppen