• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göteborgsförslaget, Ställplats vid nya varvet

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det rullar på tydligen, nu är vi uppe i 211 registrerade som är FÖR att Göteborg ska ha en egen ställplats ute vid vattnet på Nya varvets område. Jag kan också nämna att där ligger även en av Sveriges f.d. Michelin-restauranger, om man gillar riktig god mat: (f.d. Leif Manneströms ställe)

upload_2019-7-8_15-6-55.png

PS. Tackar alla duktiga & omtänksamma tjejer som bemödat sig att rösta för en ställplats i Gbg. Kunde inte föreställa mig i min vildaste fantasin att vi har så många kvinnliga HBK-are som dessutom är tekniskt kunniga och bemästrar Internet så bra. Tack tjejer! DS.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Dags att lyfta tråden Thomas, nu var det min tur : )

Status fre, 12/7:
upload_2019-7-12_20-37-39.png

Klicka här eller på Sjöbergs inlägg #1 så bidrar du till något positivt för många av dina medmänniskor. Om "politikerna" har bestämt sig att riva hela Göteborg för att få fram en tunnel, en bro och nya rondeller, då är det väl "piss i Mississippi" att uppföra en liten ställplats för många behövande.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Jag förstår inte riktigt varför vi bara är 221 (och kanske några till, som har röstat för förslaget).
Själv skulle jag stötta ett sådant förslag var som helst i landet av solidaritet med andra husbilsåkare, även om den förslagna ställplatsen inte skulle intressera mig personligen.
Eller är det så att övriga drygt 22000 medlemmar INTE vill att det bli en ställplats till i Göteborg?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Just nu: 223 stödmedlemmar!

Vi bor i närheten av den s.k. feskekörka
(ingen kyrka utan jättemysig fisksaluhall) med en stor parkering på andra sina kanalen. Här brukar det stå hur många HB som helst i omgångar under årets lopp, kanske mest från Tyskland, Holland osv... Här är det tydligen helt OK att parkera och sova i husbilen även om all service saknas, inte ens en soptunna finns, MEN... ...hela parkeringen är idag en stor arbetsplats utan möjlighet att parkera under låååång, lååååång tid. Och så är det lite överallt i den här stora och ställplats befriade staden!

Så vad kan vi göra åt saken? Kanske hjälpas åt och se till att både vi själva och våra klubbmedlemmar (många trevliga skribenter och långdistans vänner), ska kunna komma till Göteborg och få den service som efterfrågas. Sen får vi inte glömma våra vänner från kontinenten som är på genomresa genom vårt vackra land och vidare upp till Nordkapp med grannländer. Ska vi inte unna dom en trygg övernattning och möjlighet att se den fina staden? Tänk på hur vi själva är bemötta när vi reser genom deras länder...

upload_2019-7-14_20-29-6.png

PS. Efter den 2019-09-04 avgörs ställplatsens öde för lång tid framöver. DS.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hallå eller? Godmorgon i västkustens solsken.
Har du tänkt besöka Göteborg? Hjälp oss då att få en Ställplats om du inte röstat tidigare. Lyfter tråden för det behövs fler röster från denna jätteförening.

Stötta nu kampen för övernattningar i Göteborg.

Liseberg, hamnen, evenemang, fiskekyrkan, Universeum, IFK Göteborg, Frööölunda Hockey, skärgårdsturer på bara en spårvagnsbiljett, Paddan, Scandinavium o mycke mycke mer. Men var skall man parkera?

Kolla in trådens början, registrera dig, rösta, klart!

Vi behöver Din Röst, rösta nu!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
När man ser hur utvecklingen med ställplatser i Norska Bergen har gått till då borde våra politiker i Gbg inse värdet av en ställplats på Nya Varvet.
Det räckte med att Knut, en medborgare i staden, pratade med en lyhörd politiker som beviljade husbilsparkering för 28 husbilar utanför ishallen. Man installerade även nödvändigheter som vatten (även varmvatten), el till vissa platser samt tömningsmöjligheter. När man frågade Knut om vad som skulle vara rimlig kostnad för husbilsägaren, då svarade han 150:- kronor vilket också blev. Idag, några få år senare kostar det 200:- kronor/dygn och eftersom det blev så populärt, då byggde man ännu en ställplats bara en bit längre bort, för ytterligare 100 husbilar.

Vi bor inte där själva, vi står gratis hos Knut, men vi körde förbi båda ställplatser och möttes av en härlig syn med i princip alla platser fullsatta med husbilar. Hade vi inte kunnat stå hemma hos Knut, då hade vi säkerligen stått på någon av dessa!

Nu är vi 234 som röstat FÖR att det ska bli en ställplats i Göteborg istället för att husbilister ska behöva ”yra” runt i staden och leta efter möjliga P-platser utan service. Tack alla 234 som hjälper till att vi också ska ha något liknande som Bergen borna har! ...men våra politiker kanske behöver fler röster än vad som var fallet i Bergen med en endaste röst?!

/ranko
 
Toppen