• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den här rackaren går ju riktigt fint

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag är fortfarande illgrön nybörjare på det här efter första husbilsköpet i våras, en 2012 Pössl/Fiat 2win-plåtis. Nu har vi avverkat den första lite längre resan (om nu en vecka/150 mil nu kvalificerar som "lång").
Allt har gått finfint. Enda missödet är att handtaget/låsningen till mörkläggningsgardinen i förardörren pajat. Hmm, verkar finnas en och annan plastig o rapplig lösning på de här byggena...
Superlim till räddningen på den!

Nåväl, till saken: ute på vägen slås jag hur bra och snålt 130-hästaren från Fiat går.
Bra med kraft och ork och en förbrukning på 0,83 liter/mil på 110 mil svenska landsvägar.
Inga problem att köra i alla svenska lagliga hastigheter och omkörningar går tillräckligt snabbt.

Det är är alltså första husbilen och faktiskt också dieseln vi äger, så jag kanske har lite dieselfördomar att jobba bort :).

Dock: efter några veckors ägande upptäckte jag i våras en lite box märkt "KCR" i motorrummet. Lite efterforskningar gav att det är någon form av trimning. Kanske därför motorn går så fint?

IMG_20190709_132319.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20190713_124820.jpg
    IMG_20190713_124820.jpg
    3,1 MB · Visningar: 15

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Om boxen upptäcks vid besiktning så blir det ombesiktning. Se till att du kan ta bort den och sätta dit kopplingsstycket som skall finnas med för att återgå till original. Sedan kan du sätta tillbaka boxen igen.
EssoJ
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Se till att boxen inte syns så slipper du montera bort den vid besiktning,motorn ger nog 150-160 hk, boxen lurar färddatorn så du får tanka och mäta förbrukning mot körsträcka.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för tips om kcr-boxen!
Hur ser den där kontakten ut som man ska plugga i på besiktningen? Vet inte om jag fick med en sådan vid köpet.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Tack för tips om kcr-boxen!
Hur ser den där kontakten ut som man ska plugga i på besiktningen? Vet inte om jag fick med en sådan vid köpet.

Passar till anslutningen på boxen. Kolla med KCR om du inte hittar den i bilen. Borde följt med vid köpet.
EssoJ
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! grattis och roligt du är nöjd med bilen din förbrukning ligger vi på utan kcr-box har samma motor !
 
Toppen