• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Madrass

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Någon som har tips på hur man kan klyva en madrass ?
Den är för tjock och hård som sten . Vi har en ” Tempur ” över och jag tänkte klyva originalet motsvarande Tempurens tjocklek
Sen stoppa allt i samma madrass påse
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Finns säkert bättre tips, men vi använde en stor bågsåg. Resultatet blev ok även om ytan inte blev helt slät. Räkna med en massa skumplastbitar som lossnar. Försökte först med ett löst sågblad till en bandsåg men snittet blev ojämnt. Bladet måste vara spänt!

Ett alternativ kan ju vara att gå till en ”madrassfirma”, om du har någon i närheten, och be dem skära till madrassen.
Kjell
 
F

F.d. 4220

Guest
Det låter som något man bäst gör med värmetråd.
Eller låter bli och lägger den extramadrassen ovanpå originalet. Det blir inte lika snyggt, men jag tror det är svårt att klyva en stor madrass snyggt och jämt.
I alla fall om man försöker själv.
Kanske nån firma som klär om dynor har bra verktyg för jobbet?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Gör som jag. Våra madrasser var hårda som sten och för tjocka
Gick till en tapetserare som tog ut originalet sydde om fodralet och la dit tt tunnare o mjukare svampgummi. Var inte så dyrt o gick på en timma medans vi väntade
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Bandsåg, fungerar ganska bra. Kolla på närmaste snickeri.
Brödsåg, typen med 2 klingor som rör sig upp och ner. Tapetserare använder en mer avancerad modell av brödsåg.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Eftersom bandsåg går utmärkt att såga skumgummimadrasser med, borde en sticksåg med rätt klinga även fungera för att klyva med om bandsågen har för litet spann.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag kapade våra med tandad brödkniv. Det finns risk för vinkelfel om man inte är noggrann när man "sågar" sig genom materialet, men det är så lite så det märks knappt när man klär madrassen igen.

upload_2019-7-14_9-7-6.png
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Många tips på hur man kapar (eller figursågar) en madrass, men ytterst få tips på hur man KLYVER en madrass.

Enklast är nog att skrota den gamla madrassen och köpa en ny, tunnare med den tjocklek som behövs för att fylla ut madrassöverdraget när minnesskummadrassen kommit på plats.

Pålle
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Många tips på hur man kapar (eller figursågar) en madrass, men ytterst få tips på hur man KLYVER en madrass.

Enklast är nog att skrota den gamla madrassen och köpa en ny, tunnare med den tjocklek som behövs för att fylla ut madrassöverdraget när minnesskummadrassen kommit på plats.

Pålle
Mitt tips om bågsåg tycker jag är ett exempel på hur man KLYVER en madrass. Relativt enkelt och med bra resultat. Men det kräver ju att man har tillgång till en stor bågsåg.
Kjell
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Mitt tips om bågsåg tycker jag är ett exempel på hur man KLYVER en madrass. Relativt enkelt och med bra resultat. Men det kräver ju att man har tillgång till en stor bågsåg.
Kjell

Är det enkelsängar (80 cm) kanske det går, men är det en dubbelsäng (120 -140 cm) är jag tveksam till att metoden fungerar.

Pålle
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Helt rätt. Då måste man hitta en gammal såg, en sån där med handtag i bägge ändarna, och de är ju rätt sällsynta.
Kjell
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Tack för alla tips
Ja det är en Queensbädd så det är lite klurig
En vass brödkniv kanske funkar om man bygger ett enkelt stöd i rätt höjd som madrassen förs under
En del under och den avskurna över
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om jag hade en gueensbed skulle jag i första hand försöka hitta en firma som kan skära. Om det inte finns någon i närheten är det ju bara att försöka. Gör ett snitt med kniven runt om först genom att lägga madrassen på ett bord och lägga en kloss i rätt höjd mot madrassidan. Tror även att en lång kniv som man skär isolering med kan fungera. Den är vass och med ett blad på 50-60 centimeter.
Kjell
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Dela en madrass så den blir tunnare ???
Men kapa den på bredden el längden är däremot inga problem
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har sett dette blitt gjort, i en spesiell båndsag som kunne justeres til rett høyde over bordet og madrassen på bordet. Ikke noe en kan gjøre enkelt uten spesialutstyr. Varmetråd fungerer med mange typer plast, men er det latex så fungerer det ikke.
 
Toppen