• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det blir inte alltid som man tänkt sig

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Även om man är helt oteknisk och ointresserad hur en bil fungerar . Man måste fråga och ifrågasätta ,dom SKA förklara vad felet är och inte sväva iväg .
Och dom ska förklara så man förstår .
Jag har faktiskt svår och tro att lamellen var trasig och att den är bytt
Justerad och ny programvara ISF
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Instämmer med vippen, man kan alltid be om den gamla skadade delen de påstått sig ha bytt.
För mej känns detta heller inte som rätt åtgärd
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om lamellen är trasig, vilket kan hända, speciellt om bilen är tyngre än vad Fiat konstruerat drivlinan för.

Vid trasig/slirande lamell är det rimligt att det sätts en felkod.
Det vore konstigt om inte mjukvaran jämför vevaxelns med ingående axelns varvtal.
 
E

ericssonc52

Guest
Det står ju i manualen att man inte får använda gaspedalen som dragläge för då kan kopplingen paja man ska hålla på bromsen,och vid längre tomgångskörning ska man lägga i friläge
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Även om man är helt oteknisk och ointresserad hur en bil fungerar . Man måste fråga och ifrågasätta ,dom SKA förklara vad felet är och inte sväva iväg .
Och dom ska förklara så man förstår .
Jag har faktiskt svår och tro att lamellen var trasig och att den är bytt
Justerad och ny programvara ISF

Hur skall en bilmekaniker kunna förklara för en tekniskt obevandrad vad som har hänt och varför, i en så pass komplex apparat som drivlinan i en bil, det kommer ju att ta timmar när kunden inte vet hur det är uppbyggt överhuvudtaget. Det är inte verkstadens uppgift.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Krypkörning är lådan känslig för,då slirar lamellerna,vid kö lämna lucka kör en bit stanna,oftast känner man hur sakta man kan köra utan att kopplingen slirar.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Hur skall en bilmekaniker kunna förklara för en tekniskt obevandrad vad som har hänt och varför, i en så pass komplex apparat som drivlinan i en bil, det kommer ju att ta timmar när kunden inte vet hur det är uppbyggt överhuvudtaget. Det är inte verkstadens uppgift.
Kanske inte mekanikern för den har sällan kundkontakt
Det blir verkmästaren som för lösa det
Kundmottagaren som oftast bara kan boka in jobb kan bara läsa på fakturan vad som gjorts med bilen för hen är ingen mek och läsa kan man själv på dessa kryptiska fakturor
Var och en gör som den vill
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tack för alla synpunkter.
Under min resa till Medelhavet blev det många mil i bergen. La aldrig växeln i friläge. Körde sakta genom att "pumpbromsa".
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Oppskriften på å drepe koplingen på en robotlåda. Vet om et par tidlige Agile lådor på Iveco Daily som trengte ny kopling etter under 5000 mil, samme med MB Sprintshift. Budbiler i bytrafik :D
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Träffade denna vecka en bilmekaniker helt privat.
Han sa att FIAT har stora problem med robotlådan. På den auktoriserade FIAT verkstad som han jobbar på har de haft många ärenden. Han var inte förvånad att lamellen hade gått sönder.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Träffade denna vecka en bilmekaniker helt privat.
Han sa att FIAT har stora problem med robotlådan. På den auktoriserade FIAT verkstad som han jobbar på har de haft många ärenden. Han var inte förvånad att lamellen hade gått sönder.

Konstigt, det står 174000 km på min mätare helt utan problem. Kan det bero på dålig/okunnig service? Min andra robot bil nu.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Liksom i alla andra sammanhang är det ju bara de som har problem som hörs, både på forum och till verkstäder, om man då inte har något att jämföra med, t.ex. antal sålda bilar med den utrustningen, kan man lätt dra felaktiga slutsatser, och en myt uppstår att "alla" eller "väldigt många" har problem, trots att det egentligen är ett litet antal totalt sett.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Krypkörning är lådan känslig för,då slirar lamellerna,vid kö lämna lucka kör en bit stanna,oftast känner man hur sakta man kan köra utan att kopplingen slirar.

Och framförallt, kör aldrig med en fot på gasen och en på bromsen så som många gör på konventionella automatlådor, det är ett säkert sätt att ta kål på kopplingen. Kör med bara högerfoten. F.ö. är ju ettan mycket låg i fiatlådorna, det går utmärkta att låta bilen gå på tomgång med växel i, och då blir farten ungefär gångtempo, det är i de flesta fall sakta nog.
 
Toppen