• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rödvit randig skylt Tyskland. Behövs?

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Behövs det fortfarande rödvit randig skylt på cyklarna bak i Tyskland? Såg många förra
Året som körde utan.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Är inte reglerna är ändrade så behövs den varningsskylten endast i Italien och Spanien.

Det är dock inget fel att ha den uppsatt i andra länder.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
När vi hade cyklar på baksidan hade vi alltid den rödvit randiga skylten uppsatt. Det är ju aldrig fel att vara för tydlig
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Hur det är i andra länder än Sverige, Spanien och Italien vet jag inte, men i Sverige ska utskjutande last bakåt mer än en meter vara "tydligt utmärkt". Någon närmare beskrivning om hur lasten ska vara märkt står inte (Trafikförordningen 3:81) Men under mörker, skymning eller gryning ska den utskjutande lastens yttersta del vara utmärkt med röd lykta och röd reflex. När såg man detta senast.

När jag fäller ned mitt cykelställ skjuter det ut ca 75 cm bakåt, varför jag inte behöver märka ut det i Sverige. Däremot när jag har min dubbelkajak på taket på min vanliga personbil märker jag ut den med en röd/gul vimpel. Under mörker har jag haft ett baklyse för cykel monterat på kajakens bakre ända.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Har hört att den randiga skylten ser olika ut i Italien redo Spanien och att de inte godkänner varandras. Någon som kan bekräfta eller dementera?
EssoJ
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Vad jag förstår ska randig skylt enligt ovan användas i nämnda länder även om lasten skjuter ut mindre än en meter. Var eventuell gräns går vet jag inte men har läst någonstans att skyltarna ska användas om lasten skjuter ut det allra minsta. Troligtvis har alla länder i Europa regler för utmärkning av utskjutande last men olikheter finns. Jag kan tänka mig att de nordiska länderna har liknande regler.

Uppfällt sticker mitt cykelställ ut 25 cm men räknas in i fordonets längd. Karossen är egentligen 699 cm men fordonet har en längd av 725 cm enligt registret. Ska jag då ha en skylt enligt ovan även med cykelstället uppfällt?
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
ja du jokin, springer du på en konstapel som vill vara en streber så kan du få problem,vissa gör allt för att komma in papperskarusellen.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Antagligen beror "inte svaren" på att ingen vet. Att man svarar ändå, inklusive jag själv, beror nog på att det ser tråkigt ut med en tråd med en fråga utan ett endaste svar. Forumet är väl ett diskussionsforum!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Trådskaparen vet uppenbarligen vad det rätta svaret är eftersom han konstaterar att rätt svar inte kommit än.
 

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
Vad är problemet, köp en skylt så är du gaderad för alla eventualiteter!
Finns i aluminium med hål i hörnen som du fäster med gummistroppar
 
Toppen