• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sned ratt på ny bil

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Har påtalat att ratten på vår nya Dreamer sitter snett och det upptäcktes redan de första milen.
FIAT Italien uppger bestämt att bilen levereras med rakt monterad ratt och felet har uppstått på Dreamerfabriken eller hos återförsäljaren som i vårt fall är Tumbo. Någon garanti gäller inte på detta!
Jag ska bevisa att jag inte kört på kant eller i en grop?!
Ännu en Dreamer har kommit med sned ratt, finns det flera sådana leveranser?

Kör inte en meter om ni upptäcker detta! Anmäl direkt till säljaren! På sikt kommer däcken att slitas ojämnt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Däckslitage och rattinställning hör inte alltid ihop,det är oftast en fråga om hur
ratten monteras i navet, det allra troligaste är att ratten är felmonterad hos FIAT.
Detta är inte ett stort problem en verkstad med rätt utrustning fixar detta snabbt,Tumbo borde betala om inte Fiat gör det.
Dreamer är en plåtis,mest inredning ingen påbyggnad.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Har påtalat att ratten på vår nya Dreamer sitter snett och det upptäcktes redan de första milen.
FIAT Italien uppger bestämt att bilen levereras med rakt monterad ratt och felet har uppstått på Dreamerfabriken eller hos återförsäljaren som i vårt fall är Tumbo. Någon garanti gäller inte på detta!.
Vi råkade ut för samma sak 2014 när vi köpte vår bil. Varken Fiat eller leverantören godtog reklamationen. Vi kunde ju ha kört på en kantsten eller i en grop på vägen. Detta trots att bilen bara gått 7 mil vid reklamationstillfället. Nu efter 6000 mil står ratten lika snett. Dock drar inte bilen åt något håll. Bytte framdäck i våras och då fanns ingen snedförslitning, så hjulinställningen är nog korrekt. Jag lever med den sneda ratten.
 

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Om inte TUMBO fixar problemet så handla inte där mer. Jag hade sne ratt på en Fiat halvintegrerad årsm 18. Min säljare skickade mig till verkstad i min hemstad och löste problemet och tog fakturan. GOOD WILL.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
För att konstatera om ratten sitter fel el inte
Kolla så du kan snurra lika många varv på vart håll kan du det,sitter ratten fel
Rattaxlen har ett mittläge
Känns bilen bra och köra så håll koll på däckslitage
J-V småaktigt av Fiat
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag skulle aldrig acceptera ett sånt fel på ny bil,åk till Fiatverkstad skicka räkningen till Tumbo, en återförsäljare som beter sig på detta sätt har inte på marknaden att göra,bygga stora glashallar och tro att man kan tjäna stora pengar, utan att ta hand om sina kunder.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, i normala fall men på FIAT måste en hjulinställning ske!

Varför? Om hjulen står rakt & man endast tar av rattkåpan, lossar muttern på rattaxeln, lyfter upp ratten & ställer den rätt för att sedan återdra åt muttern. Hur kan detta påverka hjulens inställning? Hjulen sitter väl inte fast i ratten. Nej, det är nog ett sätt för FIAT att lugga konsumenten på mer pengar.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har påtalat att ratten på vår nya Dreamer sitter snett och det upptäcktes redan de första milen.
FIAT Italien uppger bestämt att bilen levereras med rakt monterad ratt och felet har uppstått på Dreamerfabriken eller hos återförsäljaren som i vårt fall är Tumbo. Någon garanti gäller inte på detta!
Jag ska bevisa att jag inte kört på kant eller i en grop?!
Ännu en Dreamer har kommit med sned ratt, finns det flera sådana leveranser?

Kör inte en meter om ni upptäcker detta! Anmäl direkt till säljaren! På sikt kommer däcken att slitas ojämnt.
Om du inte har pratat med Jan, vd på Tumbo, så tycker jag att du skall göra det. Hade själv problem med en husbil från Tumbo, men efter direktkontakt med Jan så löstes allt till belåtenhet. Stå på dig. Den typ av fel du råkat ut för är inget som du själv skall behöva lösa eller bekosta. Hade kontakt med Fiat i Italien i ett annat ärende och fick mycket bra hjälp därifrån. Vill minnas att kvinnan som hjälpte mig hette Christin......
Kjell
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Vi är i den digitala och elektroniska tiden nu. Gamla mekaniska prylar är en svunnen tid!
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Varför? Om hjulen står rakt & man endast tar av rattkåpan, lossar muttern på rattaxeln, lyfter upp ratten & ställer den rätt för att sedan återdra åt muttern. Hur kan detta påverka hjulens inställning? Hjulen sitter väl inte fast i ratten. Nej, det är nog ett sätt för FIAT att lugga konsumenten på mer pengar.
Det gjorde man förr i tiden.Nu sitter det det airbag och i vissa bilar annan elektronik t.e.x radikontroller och annat i rattnavet.Under min yrkesverksamma tid kom det ibland bilägare med svansen mellan benen med utlöst airbag.Frågade man att vad som hänt, fick man lite skamset till svar.Jag skulle bara ta bort rattnavet och ställa ratten rakt.
Mvh.s670sl
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det gjorde man förr i tiden.Nu sitter det det airbag och i vissa bilar annan elektronik t.e.x radikontroller och annat i rattnavet.Under min yrkesverksamma tid kom det ibland bilägare med svansen mellan benen med utlöst airbag.Frågade man att vad som hänt, fick man lite skamset till svar.Jag skulle bara ta bort rattnavet och ställa ratten rakt.
Mvh.s670sl

Sådant känner väl en kvalificerad mekaniker till?

Till och med "grannar från öst" klarar ju av att demontera ratt och annan utrustning i mörker och under stress, utan att något sådant händer.

Pålle
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sådant känner väl en kvalificerad mekaniker till?

Till och med "grannar från öst" klarar ju av att demontera ratt och annan utrustning i mörker och under stress, utan att något sådant händer.

Pålle
Sådant känner väl en kvalificerad mekaniker till?

Till och med "grannar från öst" klarar ju av att demontera ratt och annan utrustning i mörker och under stress, utan att något sådant händer.

Pålle
Det verkar nog så att du aldrig har sett "öststatsmekanikers" verktygsutrustning.Dom har de rätta verktygen och kan öppna lås och stänga larm samt ta ut utrustning som proffs.Råkade se hos polisen en beslagtagen"verktygsportfölj" blev riktigt avundsjuk.Visst går det att ta bort navet själv med rätt utrusning och montera tillbaka men varningslampan för airbagen måste återställas.
S670sl
 
Toppen