• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behövs reservhjulet?

NiclasSve

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Jönköping
Reservdäcket på vår husbil är tillverkat augusti 2001. Väger 28,7 kg
Är det dumt att lämna hemma och förlita sig på läckagespray vid pyspunka och vägassistans om däcket blir totalkvaddat?
Ska till Tyskland om en vecka.
Tänkte spara lite vikt så vi kan ta med cyklar med gott samvete.
Är det dumt att chansa eller är det t.o.m krav på att medföra reservhjul?
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej japo 1,vi har haft samtal med h-b-vänner angående nipplar ,vissa nipplar pallar inte för högre tryck än ca 2-kg högre tryck läcker dom ,vissa säger lastbils ventil när det behövs högre tryck, andra säger skit mellan ventil o fälg, men oavsett så pyspunka är ett elände.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Idag åkte reservhjulet med hållare in i förrådet. Jag har i stället reparationssats & kompressor. Däcket Pirelli Citynet var sprillans nytt, aldrig använt utan låg bandat i hållaren. Åldersmärkningen var 2900, alltså 19 år gammalt. Jag har synat däcket väldigt noga med förstorningsglas, inte minsta spricka någonstans.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Jag har ett oanvänt reservhjul som är 16 år utan sprickor och har legat under bilen hela tiden. Min fundering är om detta kan användas i nödfall om jag håller låg fart för säkerhets skull
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Intressant diskussion detta! Har en plåtis med inte så hög totalvikt och funderar förstås på vad som ska med och inte för att spara kilon (valde tex att direktlimma tunna flexibla solpaneler istället för rammonterade pga detta).
Men om man nu vill lämna reserven hemma, vad ska man då ha med för lagningsutrustning istället?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag har vägt mitt 235/75 R15C på plåtfälg väger det 38,5kg.
Tack för info! Det stämmer ju bra med resultatet när jag vägde bilen "tom". 40 kg mer på höger än på vänster bak, reservhjulet (16") sitter längst bak till höger...
Men om man nu vill lämna reserven hemma, vad ska man då ha med för lagningsutrustning istället?
Domkraft och modern fusklagningsats, antar jag. Har dock inte kollat vad som finns att välja på ;)

/Ingvar
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Intressant diskussion detta! Har en plåtis med inte så hög totalvikt och funderar förstås på vad som ska med och inte för att spara kilon (valde tex att direktlimma tunna flexibla solpaneler istället för rammonterade pga detta).
Men om man nu vill lämna reserven hemma, vad ska man då ha med för lagningsutrustning istället?
Eller också nöjer man sig med en assistans försäkring;)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Intressant diskussion detta! Har en plåtis med inte så hög totalvikt och funderar förstås på vad som ska med och inte för att spara kilon (valde tex att direktlimma tunna flexibla solpaneler istället för rammonterade pga detta).
Men om man nu vill lämna reserven hemma, vad ska man då ha med för lagningsutrustning istället?
Jag har dumpat både reservhjul, upphängningsanordning, domkraft och tillhörande verktygssats.
Istället har jag kompletterat med en liten verktygslåda i plast med en 3/8”hylsnyckelsats, u-ringnycklar, ett par mejslar, ficklampa, kniv, några universal slangklammer, en rulle ”typ” silvertejp fast bättre, minikompressor (inte en sådan i plast för 100kr, 2 burkar punkaspray samt en liten däcklagningssats (några korvar och vulkmedel mm) samt assistansförsäkring.
Med detta kit har jag bytt en startmotor på en mörk parkering samt lagat en punka på en husvagn, båda sakerna åt strandsatta pensionärer :) som man gett en hjälpande hand.
Rent viktmässigt blev det ca minus 45kg.
 
F

F.d. 56211

Guest
Har alltid tänkt att reservdäcket inte behövs när man har assistansförsäkring men ack vad jag ångrar det. Däckexplosion kl 23.30 i söndags på E4 mot Helsingborg. Ringde Watercircle som skulle skicka ut bärgare. Efter två timmar har ingen kommit. Ringer igen och det har blivit nåt missförstånd.... Kl 04.30 dyker bärgaren upp och tar oss till verkstaden som öppnar kl 07.00 men de har inga däck hemma i rätt dimension. Beställer nya som lyckligtvis kommer dagen efter. Allt monterat och klart ca 14.30. Hade jag haft reservdäck hade jag varit på rull MYCKET tidigare och dessutom hade det inte kostat lika mycket.
 

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Har alltid tänkt att reservdäcket inte behövs när man har assistansförsäkring men ack vad jag ångrar det. Däckexplosion kl 23.30 i söndags på E4 mot Helsingborg. Ringde Watercircle som skulle skicka ut bärgare. Efter två timmar har ingen kommit. Ringer igen och det har blivit nåt missförstånd.... Kl 04.30 dyker bärgaren upp och tar oss till verkstaden som öppnar kl 07.00 men de har inga däck hemma i rätt dimension. Beställer nya som lyckligtvis kommer dagen efter. Allt monterat och klart ca 14.30. Hade jag haft reservdäck hade jag varit på rull MYCKET tidigare och dessutom hade det inte kostat lika mycket.
Där ser man BRA med resevhjul.
 

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
Har alltid tänkt att reservdäcket inte behövs när man har assistansförsäkring men ack vad jag ångrar det. Däckexplosion kl 23.30 i söndags på E4 mot Helsingborg. Ringde Watercircle som skulle skicka ut bärgare. Efter två timmar har ingen kommit. Ringer igen och det har blivit nåt missförstånd.... Kl 04.30 dyker bärgaren upp och tar oss till verkstaden som öppnar kl 07.00 men de har inga däck hemma i rätt dimension. Beställer nya som lyckligtvis kommer dagen efter. Allt monterat och klart ca 14.30. Hade jag haft reservdäck hade jag varit på rull MYCKET tidigare och dessutom hade det inte kostat lika mycket.
I detta fall kan jag hålla med om att det varit bra med ett reservhjul. Märkligt att det tog över ett dygn att få fram ett däck i Helsingborg! Totalt sätt verkar det ju ändå funkat med assistans även om det tog tid. Det är säkert vanligare med normal punka än däckexplosion. Därför kommer jag inte ha med reservhjul vid resor inom Sverige.Assistansförsäkring och FixandGo får räcka. Ett däck utan fälg åker med på resor i Europa däremot..
 
Toppen