• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lofoten vill införa turistskatt

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Hejsan
Såg på nrk nyheter att Lofoten vill införa turistskatt för att kunna möta upp för att hantera alla turister som besöker lofoten, sophantering och andra faciliteter behöver förbättras då det blir allt populärare som turistmål.
Hur upplever ni det som varit eller är i lofoten, är det trångt, finns det tillräckligt med faciliteter för tömning m.m?
 

Bilagor

  • IMG_20190709_091431__01.jpg
    IMG_20190709_091431__01.jpg
    1,8 MB · Visningar: 17

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Var alldeles nyss där och upplevde att det var mycket turister. Problemen var nog störst i samhällena men nog fanns det plats på campingarna och ställplatserna. Med de priserna de tar ut borde väl verksamheten gå runt. Problemet kanske är, precis som för kommunen Malung-Sälen, att de privata aktörerna reder sig mycket väl, medan kommunen/kommunerna inte får in skatteunderlag för sköta sin del av servicen så som sophantering och vatten och avlopp (om det liknar som i Sverige).
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det är inte vi turister som har problem på Lofoten, det är kommunen som har problem med oss, precis som Jokin beskriver. Marianne & jag, vi producerar kanske en soppåse om dagen och den kan vi inte ha inne i husbilen hur länge som helst när vi är på resande fot...
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Besöksnäringen lär väl även generera inkomster som kommer kommunen till gagn. Går det bra för de privata aktörerna så betalar de väl antagligen en del av detta i skatt.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Besöksnäringen lär väl även generera inkomster som kommer kommunen till gagn. Går det bra för de privata aktörerna så betalar de väl antagligen en del av detta i skatt.

Det kanske är där problemet finns, att aktörerna inte betalar så mycket i skatt så att det räcker. Som jag tidigare relaterade till går det inte så bra för Malung-Sälens kommun som den sista tiden har fått skära ned och gjort stora besparingar. Inte så konstigt för en glesbygdskommun kanske, men skidturismen går, vad jag förstår, väldigt bra. Företaget Skistar, exempelvis, blir bara större och större och anläggningarna byggs ut. Fler stugor byggs men VVS-systemen hänger inte med. Är det inte så att stugägare betalar inte skatt i denna kommun och de inte är skrivna där?

Hur det är i Norge och Lofoten vet jag alltså inte men skulle inte bli förvånad om de har ett liknande system.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det kanske är där problemet finns, att aktörerna inte betalar så mycket i skatt så att det räcker. Som jag tidigare relaterade till går det inte så bra för Malung-Sälens kommun som den sista tiden har fått skära ned och gjort stora besparingar. Inte så konstigt för en glesbygdskommun kanske, men skidturismen går, vad jag förstår, väldigt bra. Företaget Skistar, exempelvis, blir bara större och större och anläggningarna byggs ut. Fler stugor byggs men VVS-systemen hänger inte med. Är det inte så att stugägare betalar inte skatt i denna kommun och de inte är skrivna där?

Hur det är i Norge och Lofoten vet jag alltså inte men skulle inte bli förvånad om de har ett liknande system.

Med risk att jag har fel, jag har inte kollat detta på ett tag, så är det stora skillnader mellan Sverige och Norge i det avseendet. I Sverige betalar företag skatt där huvudkontoret ligger, medan de i Norge betalar där verksamheten ligger (det var så även i Sverige fram till början på sjuttiotalet ). Det innebär som i exemplet med Sälen / Malung att det inte är säkert att Skistar betalar någon skatt alls där medan om det legat i Norge så hade de skattat där verksamheten bedrevs. (Vilket jag tycker är ett bättre system).
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Då undrar jag om Skistar betalar skatt i Trysil, för de är väl de som äger anläggningen där? ...Då har jag kommit ifrån ämnet igen...Hur som helst är det väl okey med en turistskatt på sådana ställen som Lofoten om de bygger ut sitt system med tömning etc. Turistskatt har man betalt i Tyskland (Kurortavgift heter det kanske) och det var ju inte så dyrt, men i Norge kanske det skulle bli något annat.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Turistskatt i olika former finner vi på många platser, t.ex i Tyskland som redan är omnämnt, men även Barcelona, Mallorca, Rom, Venedig, Kroatien, Cascais och nu diskuteras det även på Kanarieöarna.

I Europa är det vad jag vet en kommunal eller statlig skatt, som man debiterar besökarna och motiveras genom ökade kostnader som turismen medför. I vassa fall som t,ex. i fallet Barcelona är skatten primärt införd för att få ner antalet besökare, samma förklaring har jag hört om Palma de Mallorca. Trycket från turismen har passerat gränser på vad lokalsamhället accepterar, eftersom det betyder ökade kostnader på boende, trängsel, fylleri, osv.

Tyvärr så lämnar inte turisten efter sig så mycket pengar i form av skatter som man kanske tror. På charterdestinationerna ses t.ex. ”All inclusive resorts” inte med blida ögon av lokalsamhället, eftersom det ger väldigt lite tillbaka till orten. Ofta är resorten ägd av researrangören eller större kedja, som inte skattar lokalt, kanske inte ens i landet,

Turistskatter har även namn som t.ex. i Mexico och Las Vegas har jag mött begreppet ”Resortfee” som egentligen bara är ett sätt för hotellet att salta notan.

I New York möts man med inte mindre än av tre skatter som man skall betala när man checkar ut från hotellet, NYC hotel room occupancy tax of 5.875%; NYC hotel room occupancy fee of $2/rumsnatt och New York State hotel unit fee of $1.50/dag.

USA tar faktiskt ut en ”Turistskatt” redan innan man ankommer landet, det s.k. ESTA, inresetillståndet vi måste ansöka om när vi vill besöka USA. Kostnaden är 14 USD och jag har läst att 4 USD går till administration av ansökningarna, medan 10 USD går till marknadsföring av USA. Läste tidigare någonstans att President Trump avsåg att ändra på det, eftersom USA inte behövde någon marknadsföring längre nu när han på 3 år gjort ”America great again”.

I Karibien har jag mött en skatt som kallas ”departuretax” som man betalade på flygplatsen när man lämnade ön.

Att man diskuterar det i Lofoten är kanske inte så konstigt, vissa perioder är trycket för hårt, det betyder att den existerande infrastrukturen som t.ex. vägar och sophantering helt enkelt inte klarar av det. Att bygga ut för 3 veckors hårt tryck är varken samhällsekonomiskt görligt eller försvarbart.

Därför tror jag att en av orsakerna att man diskuterar det är helt enkelt för att göra sig mindre attraktiva, få färre besökare i absoluta högsäsongen. Sedan är det väl så att man i Norge har en modell där man tar ut avgifter när man konsumerar, tänker på väg-/broavgifterna och vägtullar som man debiterat sedan lång tid tillbaka, medan det är en rätt ny företeelse i Sverige.

Förresten såg ett förslag att man på Gotland ville införa en turistskatt på 20 kr/dygn, men vet inte hur seriöst det förslaget var.

Fördelen med Turistskatten i jämförelse med andra skatter är att det är enkelt att slippa betala den genom att helt enkelt stanna hemma. :)

TommyD
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er svært lite av skattene som går til kommunene, mesteparten av kommunenes inntekter kommer fra avgifter på renovasjon, vann og avløp sammen med overføringer fra staten. Endel kommuner i Norge har innført eiendomsskatt. Det hjelper lite at bedrifter skatter I komunen når skatten går til staten.
 
Toppen