• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lyfta tung kajak upp på husbilen

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Kajak finns på min lista att prova på innan det är för sent. Är det helt värdelöst med en uppblåsbar?
 

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Nu är jag ingen expert på kajaker men har inte uppblåsbara kajaker sämre paddlingsegenskaper samt en risk att få punka när man paddlar nära land och fiskar om det sticker upp en gren eller annat bröte? Den delbara kajaken såg trevlig ut,behöver man byta låsanorningar ibland ifall de slits och hur är den och paddla när det går lite vågor,glappar den i skarvarna då?
 

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Vi köpte en advancedframe convertible uppblåsbar kajak och blev positivt överraskade, jämfört med en kanot så var den riktigt bra, kan inte jämföra med kajak för vi har inte testat några.
Man satt skönt, den gick lätt och rakt i vattnet, och var stabil (frugan är rädd för att välta) med man behövde inte sitta och spänna sig och parera för gungningar.
Den kanske var lite bred för att få effektiv paddling men man ska väl inte tävla med den?
Angående punka så är det flera lager och flera olika kammare så den ska tåla rätt hårda tag.
Och den packas ner i en väska och tar inte så mycket plats.
Kolla på youtube där finns flera filmer om hur den funkar .

Obs vi säljer inte produkten och är inte heller sponsrade av dem, vi är bara rätt nöjda;-)
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Det går att lyfta upp och ned kajaker för hand också. Denna kajak är kanske inte lika tung som trådskaparens. I övrigt har vi en en så kallade hopfällbar faltkajak från Pouch också.

Lossning HBK.jpg
 

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Jag hade en lättare kajak förut och den lastade jag själv för hand utan lyft men den här fiskekajaken feel free lure 11.5 väger 34 kg och den får jag inte upp själv på taket utan lyft
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag hade en lättare kajak förut och den lastade jag själv för hand utan lyft men den här fiskekajaken feel free lure 11.5 väger 34 kg och den får jag inte upp själv på taket utan lyft

Jag förstår dig då jag tidigare försökt att lyfta upp en dubbelkajak med samma vikt som din på taket. Då köpte jag istället en faltkajak som får plats garaget. Men den ska ju förstås monteras också.


Pussel HBK.jpg I vattenbrynet HBK.jpg
 
Toppen