• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kommer Alu profilen att gå av?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Den som haft stödpinnar av bambu för växter i trädgården vet hur väder & fukt mm. påverkar bambun.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Nu är jag här igen! Jag tänker på och åt dig, kompis!
Kom att tänka på en annan fördel med lamellimmat. Man kan lägga fanerbanorna i en sabelformat böj uppåt och minska tjockleken i ytterändan (gradvis avsmalnande; "taper" på engelska). Då kommer hela mc-stödet lite högre än fästet, m.a.o. mindre risk att fastna i färjelemmar eller branta upp-/neråtsvängda backar (både du och jag har den förmågan!:D). Använd 40x3 mm. remsor av ett segt träslag, limma med epoxi (självklart!) i en böjd form och behandla med epoxi lack/lim för att få en vattentätt konstruktion.
Lite jobb ja, men jag vet att du klarar sådana arbeten och tid har du tillräckligt. Finns säkert nått snickeri på Limnos som kan "hyvla till" remsorna. Epoxin har du väl i förrådet liksom tvingarna !?!?
Julian

Jag tog en bild på en fransk HB som hade upphöjt mc ställ...ram material va 4 mm aluminium
 

Bilagor

  • C7BC5B77-CEA9-4683-8560-3748724C3BE6.jpeg
    C7BC5B77-CEA9-4683-8560-3748724C3BE6.jpeg
    525,2 KB · Visningar: 100

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Den här modellen har jag sett på flera engelska husbilar. Undrar om man kan få det godkänt om man bygger själv?D3AA95A5-F85D-49FC-84D8-8C09CFC65D9E.jpegA19BB240-BD9F-4D5A-AA94-34097A86BAC6.jpeg
Den sitter fast i bilen och hjulen svänger som på en kundvagn.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Belastningen på anordningen står inte stilla!!! Skoter+gummibåt väger ca. 150kg, momentet bakom siste axeln, ca. 3m., som fjädrar ca. 0,25 m. upp och ner ganska ofta på grekiska bergsvägar.
4,5kN i 0,5 m. vertikal rörelse! Även om det är uppskattade siffror så är krafterna mycket stora. En kärra hade löst problemet men jag gissar att Peter inte vill ha någon kärra efter bilen. Och det får heller inte kosta för mycket! Begagnade bladfjäder låter hållbart men tyngden??? :)
Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I dag har jag demonterat det gamla systemet som säkert väger 40kg, fördelen med detta var att det gick att sänka ner till marknivå och sen höja det hydrauliskt... så jag behövde inte anstränga mig för att få upp scootern... Efter alla smällar det har fått så satt det orobligt fast, så jag fick kapa två 5mm sprintar som hindrar att stativet ramlar av... sen var det omöjligt att lyfta av så jag tog min 6 ton´s domkrat och tryckte på ... och så hoppade det plötsligt av :)
Jag står ca 5 meter ifrån den närmsta båten i hamnen, och idag kom två killar som skulle ut och fiska, så jag frågade lite om fisket här, tyvärr kunde de ingen engelska så jag fick använda de få grekiska ord jag kan, och sån tur är så lär jag mig alltid först orden som handlar om fisk och fiske i de olika länder jag varit i.... De fiskar jiging med silicon lurer... och jag har ganska många sådana så de fick titta på mina ... då undrar ena killen om de fick testa mina "drag"... vist sa jag ... är du kvar i natt frågade de ...jodå jag är kvar sa jag och hoppas de inte kommer mitt i natten....
De kom ca 22.30 precis när jag håller på att ta in all verktyg... de visar sina fiskar..... två små Litrini på ca 1/2kg och en bläckfisk på under 1 kg....nä fiske lyckan i dag var inte bra sa de.... sen frågar jag om de vet någon i närheten som kan svetsa.... Ja. vi båda är svetsare.:eek: .... Det är som många tidigare sagt... att när man väl behöver någon så ser han där uppe till att han kommer till dig... så nu har jag kommit mer än 50% av jobbet... beställer aluminiumet i kväll från Polen och har det här om ca 10 dagar.... hållarna till alu. profilerna tillverkar de i rostfritt :D så då blir där inga problem mellan järnet och alu.
Sen tycker jag om alla fina förslag ni gett mig, men när jag nu bor som jag gör så gör jag den enklaste lösningen. Sen kom jag på att jag kan förstärka alu profilen genom att stoppa in en regel i alu profilen, för då blir det nog svårt att böja alu profilen...
Så nu är det bara att sitta ner och vänta på nästa steg.... om ca 10-14 dagar när jag har alu profilerna...

Så nu säger vi godnatt för denna gång och sov gott....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag efter ovädert så fortsatte jag med att försöka få loss de 6 bultar som håller järnramen bakpå HB:en... tyvärr har jag inte verktyg som gör jobbet lätt, men två skruvar fick jag av i går.. så nu har jag hela dagen på mig att få loss de 4 som är kvar... rosten har angripit skruvarna och med min lilla skiftnyckel och ett litet spärrskaft så känns det lite ganska så hopplöst.... jag har förlängt ena skaftet så jag får bättre kraft, för annars hade det alldrig gått... då här är ganska trång så blir det ett klick åt gången... och ändå så blir antingen bultskallen eller muttern rund.... så jag får verkligen arbeta sakta sakta...det tog hela fm att få loss två skruvar.... sen var det dags för käk så jag fick energi..... nästa bult sitter som f.. men jag använder både arma och ben för att försöka få loss skruven.... efter ca 45 min så går plötsligt bulten av, jag hade dragit av en M10 bult .... sen håller jag på med den sista,,,, men efter ca 0.5 tim så är bultskallen rund och bulten har inte rubbat sig... då är där bara en sak att göra ....fram med vinkelslipen :eek: och snart var sista bulten av....
Nu har jag fått av ca 60-70 kg järnskrot från HB:en.... Kvar sitter nu två kraftiga balkar... som jag måste ha kvar.... men jag börja fundera om jag inte kan göra det lite annorlunda.... bort med ramverket där dragkroken också satt... sen göra 4 st fästen där jag kan dra rätt ut alu balkarna, har kollar att där är fritt 1M rätt in under HB:en, så det skall funka i vart fall, tänkte skaffa 2 st glidfästen i järn 100x50x5mm fästa inne i dessa teflon så alubalken kan dragas ut och skjutas in och ioch med att jag klär insidan av fästen med teflon så behöver jag inte vara rädd för att järnet skall angripa aluminiumbalkarna... med detta systen så spar jag en massa kg och det är sen bara att skjuta in mot bakänden när jag inte har scootern med, det kommer att sticka ut ca 20 cm bakom, men det gjorde också järnramen.... så nu gäller det bara att se hur jag löser detta här i Plaka på Limnos....i hamnen..... känner just nu att jag skulle vilja haft min gamla verkstad :rolleyes:
 

Bilagor

  • IMG_0797.JPG
    IMG_0797.JPG
    1.023,1 KB · Visningar: 142
  • nytt stativ för scootern.jpg
    nytt stativ för scootern.jpg
    516,5 KB · Visningar: 140

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Jag byggde en mopperamp till min förra husbil Eura 575 -91 av aluprofiler 50x30x3,5 med en aluplåt ovanpå, jag stack in 50x30 profilerna in i dragkrok rören så utsticket var ca 50cm,det höll min EU moppe, körde även en bilmotor jag köpt på den, Inga problem!!

Vart bor du? 50x30 profiler har vi i 6m längder..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack Affe..... du är lite sent ute, för jobbet är klart....

Såhär blev det.... Då bilen står stilla och kommer göra det ett par månader till så har jag inte "provkört" det..... och som ni ser på ett foto så kan jag trycka in hela alubalken på 1 meter , om jag skulle köra utan scootern... allt som fattas är nu lite PTFE plattor mellan alum. och järnet där balkarnar sitter för att eleminera risken för galvanisk ström (så inte järnet äter upp alum.) ....

IMG_0817.JPG
IMG_0819.JPG
IMG_0820.JPG
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Kan du inte bara dra en jordsladd men såklart teflon är trevligt map att minska friktionen också.

Men du är en hejjare på att fixa och dona :)
 
Toppen