• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kommer Alu profilen att gå av?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej igen....

Då jag inte har kunskapen att räkna ut om aluprofilen kommer att gå av eller hålla för scootern, Jag har försökt att hitta tabeller på nätet men efter 1 tim gav jag upp... så jag skulle bli himla tacksam om någon här på Hbk som har kunskapen kan informera mig om detta funkar (se bild) ...
Jag skall ta bort den gamla klumpiga lyften till scootern och försöka göra den eklare och ca 35kg lättare :eek:......... det skall vara 2 st 80x40x4 mm sorry glömde skriva detta tidigare...

Tusen tack på förhand
Peter N scootern på husbilen.jpg
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag kan inte heller hållfasthetslära.
Men jag har ungefär de dimensioner på mitt original moppeställ, det tål enligt Hymer-manualen 140kg.

2014-05-02 12.39.45.jpg 2014-05-02 12.39.33.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er det firkantrør profiler? Forskjellig bærestyrke om de monteres på høyde eller bredde. Du kan og øke styrken vesentlig uten å øke vekten mye ved å fylle rørene med ekspanderende fugeskum.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Den sortens profiler är strängsprutade & materialet är oftast duraluminium som har en mycket högre brottgräns, alltså hårdare. Denna typ av aluminium går inte att bocka eller böja. Överbelastar man dessa så kommer dom att spricka & gå av. Ju fler ytor på profilen som tar upp lasten ju starkare är den
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Eulers knäckning är för stående profiler, inte applicerbar här.

2mm godstjocklek tror jag tyvärr är alldeles för klen, men om du verkligen vill kan jag beräkna det åt dig. Det är gymnasienivå på denna typ av balkböjning.

Det svåra är att veta exakt E-modul och brottstyrka för metallen i dina profiler, har man inte den då måste man anta det värsta.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Eulers knäckning är för stående profiler, inte applicerbar här.

2mm godstjocklek tror jag tyvärr är alldeles för klen, men om du verkligen vill kan jag beräkna det åt dig. Det är gymnasienivå på denna typ av balkböjning.

Det svåra är att veta exakt E-modul och brottstyrka för metallen i dina profiler, har man inte den då måste man anta det värsta.

Hej
Som vanligt skrev jag fel.... Tjockleken skall vara 4 mm och inte 2
Om det inte är för mycket jobb så är jag himla tacksam om du vill beräkna profilen, som du ser på bilden (inlägg 1) så blir det en hävstångsefekt på 50cm, sen får vi inte glömma att lasten på profilerna är i rörelse framförallt upp och ner.... så kan vi då får en utmattning i profilen med tiden ? eller är en 80x40x4mm kraftig nog ?

Tusen tack på förhand
Peter N

80x40x4 mm Alu profil data.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tycker du ska använda profiler av stål istället ! SS2133 (rostfritt)

Nu vet jag inte vad 2133 står för när det gäller rostfritt stål.... men en gång i tiden sa någon till mig att S.S är för hårt och det kommer att spricka snabbare är järn om det kommer i rörelse... men samtidigt vet jag inte hur snabbt alu profil spricker :eek:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Er det firkantrør profiler? Forskjellig bærestyrke om de monteres på høyde eller bredde. Du kan og øke styrken vesentlig uten å øke vekten mye ved å fylle rørene med ekspanderende fugeskum.

Det var ett bra tipps... blir det alu profilen så skall jag se om jag kan köpa polyuretan skum i två kompunent. Köpte en gång 75 liter två kompunent pur skum men säljaren sa att jag skulle vara tyst eftersom jag inte hade någon licens så var det omöjligt på den tiden att köpa Pu 2 kompunent skum (det var på 1900-talet) kanske det har ändrats idag....
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
4 mm. godstjocklek blir bättre! Det är klart att det finns lättmetallprofiler som klarar den efterfrågade belastningen. Att göra en hållfasthetsberäkning är inte särskild meningsfullt utan att veta materialets och profilens data. Enklast är väl att prova sig fram. Ta 1 m. av tänkt profil, kör in den så långt det går i "hållaren" och ställ dina 120 Kg på änden. Håller det inte får du gå upp i dimension. Personligen hade jag föredragit en rostfri profil, obetydligt tyngre i förhållande till tjockare/dyrare aluminium men betydligt större belastningsförmåga.
Även lamellimmat trä hade varit att föredra i min mening (eller kolfiber i epoxi:)). Testa, vetja!
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Apropå lamellimmat och utmattning! Jag har några lamellimmade stolar som har profil 25x65 mm. Den fjädrande böjningen(2st.) har hållit i >30 år för >100 Kg. Makalöst material! 80x40mm lamellimmat hade klarat en flodhäst! Du som gillar trä och att limma! Vad väntar du på? OBS! Limma på höjden!:)
Julian
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Skal en virkelig være ekstrem så lamellimer en bambus og limer med epoksy. Om jeg har lest rett så er strekkfastheten for bambus høyere enn for stål i samme dimensjon - nesten like høy som for karbonfiber. I epoksy lamellimt er det strekkfasthet som gjelder. For dere fiskere så finnes det lette fluestenger i lamellimt bambus.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Bambu är fantastiskt fint material när det gäller belastningar, dessutom lätt att hyvla och limma. Tyvärr lite tyngre än kolfiber annars helt OK för flugfiske med spön upp till 9 foot. Undrar hur man skulle kunna hyvla bambu och i vilken tjocklek för att bygga en ramp som Peter är ute after? Knut, nu har du satt griller i huvet på mig... Men det finns färdigkokta & limmade bambu plankor, frågan är bara om priset och vikten kan konkurrera ut duraluminium & rostfritt.

upload_2019-7-9_16-15-29.png
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Nu är jag här igen! Jag tänker på och åt dig, kompis!
Kom att tänka på en annan fördel med lamellimmat. Man kan lägga fanerbanorna i en sabelformat böj uppåt och minska tjockleken i ytterändan (gradvis avsmalnande; "taper" på engelska). Då kommer hela mc-stödet lite högre än fästet, m.a.o. mindre risk att fastna i färjelemmar eller branta upp-/neråtsvängda backar (både du och jag har den förmågan!:D). Använd 40x3 mm. remsor av ett segt träslag, limma med epoxi (självklart!) i en böjd form och behandla med epoxi lack/lim för att få en vattentätt konstruktion.
Lite jobb ja, men jag vet att du klarar sådana arbeten och tid har du tillräckligt. Finns säkert nått snickeri på Limnos som kan "hyvla till" remsorna. Epoxin har du väl i förrådet liksom tvingarna !?!?
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
För att återkoppla till tradens fråga! JA! Jag antar det! Om det inte är byggt av särskild dur- (och dyr) aluminium 7075. Försök få tag i det du, i profilen 80 x 40 x X !!
Julian
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Intressant Ranko! Finns det lättillgänglig, i Sverige eller Grekland? That's the question!
:bye:Julian
Jag köpte min bambu av en snubbe i Småland som importerat kvalitetsbambu (flera års torktid) från Kina, när jag höll på med mina fiskespö. Det var kul att bygga fiskespön under vinter halvåret, nu är det bara historia... Kanske bäst köpa färdig plank (Peter fixar allt) eller spinna vidare på lättillgänglig aluminium?

upload_2019-7-9_16-48-44.png
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Mkt intressant fråga!
Tog nyss några bilder på mitt konsoll-stativ som bär upp min 125 kg värmepump.
Bilder kommer senare.
Generella profilhöjden är ca 30 mm, rostfritt U-profil.
Bytte pump förra året, modifierade då med i-skjut 4-kantrör av 25x25
och en breddningsbalk av 50x25 (BxH).
Originalet har suttit uppe sen 2002.
Visserligen mkt mindre vibrationer, men året runt i 17 år.
Så en balkhöjd på hela 80 mm plus ett gods på 4 mm
är redan superstarkt.
Samlar man sen all visdom i tråden ovan, så landar jag naturligtvis i:
Bygg en tunn H-profil av bambu o epoxi, trög skjutpassning in i Alu-profilen.
Fyll sedan med PU-skum o täta av med mera epoxi o gavlar av Alu-plåt.
Förstärk dessutom vid anliggnings o fäst-punkter.
Njut sedan av tanken: När resten av världen gått under står dina balkar kvar!
Länge leve all sanwich-teknik
EA 20190709_west.jpg EA 20190709.jpg
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Varför inte ta två fjäderblad (långa) från en bakfjäder till någon skrotad pick-up ed. Både elastiskt och starkt men tyngre.
 
Toppen