• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mygg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Ja, nog är det mycket mygg och knott i Norrland. Det sägs att regnet har gjort att översvämningmyggorna har kläckts bra. Men vem kan säga hur det ser ut i hela Norrland. I Björkliden var det i alla fall gott om myggor i förra veckan.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Känner igen din fråga, vi har haft en plan på en Sverige resa i många många år. Och under dessa år så frågade jag många om dessa mygg, fick aldrig något redigt svar. Vi körde Bjärred, Göteborg, Gävle, Haparanda, Treriksröset, Kiruna, Östersund och hem. Där var helt myggfritt på vår resa 2016 utom på ett enda ställe. När vi steg av båten för att gå sista biten till Treriksröset så var alla mygg där, riktigt jobbigt där men det var dom timmarna där och helt fritt på resan i övrigt.
 

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Varit många gånger i Norrland i slutet av Juli och i Augusti. Inte haft besvär av myggen då. Kanske haft tur eller så har dom flugit söderut.
 

Oboyen

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Sollefteå
HBK-Nr
25684
Medlemskap
2024
Just nu är knotten värst tycker jag, myggen var som fasiken på en vid midsommar men de e lugnare nu. Köp teetree olja, tar bort klådan o ev svullnad på någon minut.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.568
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Det där går nog inte att svara på. Var vid Nordkapp för två år sedan och de första myggen vi såg var i Kiruna där vi firade midsommar på återvägen. Körde 45:an söderut och åkte runt Vildmarksvägen. Inga problem med mygg någonstans.

I år övernattade vi utanför Storuman några dagar före midsommar. Var inte att tänka att sticka ut näsan ur husbilen.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Fricampar just nu vid Ammerån söder om Hammerdal. Jo, det finns lite mygg men inget som inte lite myggmedel och en thermacell klarar av.

Stod vid Ljungan vid Ytterturingen för ett par veckor sedan och där var knotten riktigt elaka. Framför allt mot hundarna.

Men: Norrland är stort. Mygg o knott är lokala företeelser.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nog fasiken var det mygg/knott i skogen vid treriksröset. På tillbakavägen tände jag min thermacell och det blev en otrolig skillnad.

Men överlägset värst på våran resa "hittills" är det i karesuando och 10-15 mil mot kirkenäs, vi lämnade karesuando mitt i natten och det gjorde 2 andra husbilar också..

Men innan jag åkte så testade jag en myggskrämmare, vi hade 20 blodtörstiga myggor som studsade mot takluckans myggnät, dom var som tokiga varulvar.. Efter 10-15 minuter hade ALLA dragit till någon annans husbil för att göra inbrott. Men nu var vi klarvakna så vi fortsatte resan efter intagen frukost kl 03.00.:)

156386820253376977189.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen