• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dimensionering kabel solcell-regulator

S

Svedde83

Guest
Hej.

Jag har köpt en portabel solcell på 160w.
Ska göra en förlängningskabel mellan solcell och regulator som sitter pp snabbfästen. Vilken spänning ska jag räkna på för att dimensionera kabel rätt? Tänker mig att det borde bli 160w/18V. 8,88 A som går igenom kabeln max. Eller tänker jag fel och ska räkna med 13,5-14V.
Har tänkt 5meter kabel och 6mm2.

Står på solcellen Maximum power point voltage(Vmpp):18V
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag vet inte om det är bättre att dimesionera efter max 8 A..... och då tror jag du klarar dig bra med en 4mm2 kabel, men tänk på att det finns många kablar med dålig kvalite. Själv har jag en vikbar på 100W och med 4 meter kabel på 2.5mm2. Även om din panel ger max 8.8 så tror jag att du aldrig kommer upp i mer än max 6 kanske 7.A
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Man skall ha ett öga på spänningsfallet i kabeln också och inte bara titta på strömmen. Räkna på hur mycket effekt som förvinner i kabeln (strömmen * spänningsfallet) och gör en bedömning om det spelar någon roll. En riktlinje (från båtvärlden) kan vara att försöka hålla spänningsfallet under 0.2 volt.

MVH
Hans
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Använder ofta nån av dessa kablar från Biltema för husbilsinstallationer, borde passa med 4,5 mm2 i ditt fall. Normalt får du nog ut max 5A. /G

Kabel, twin
Just den där biltema-kabeln provade jag i förra husbilen, den klarar inte alls UV-ljus, så varning för den! Efter bara en säsong var den röda kabeln gul där den löpte synligt på taket. Till min nuvarande installation beställde jag solarkabel, den är UV- och nötningsbeständig.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
EK, FK etc. har ingen betydelse. Det är ström, area och längd som spelar roll för spänningsfallet.

Spänningsfallet = 0.0164 * strömmen * längden / arean
Effektförlusten i kabeln = spänningsfallet * strömmen, som sedan kan jämföras med effekten man räknar med att få ut av solpanelerna.

Observera att längden måste mätas som summan av plus- och minusledarna. Dvs. normalt 2 gånger kabelns längd.

EK, FK etc. har betydelse för hur böjlig kabeln är. Koppar har den egenheten att det blir hårdare och sprödare vid upprepade böjningar och kan gå av efter ett tag. Man brukar därför undvika EK och FK vid t.ex. vibrerande omgivningar och bara använda det för fast förläggning (kabeln är ordentligt fixerad). I husbilar skulle jag själv bara använda MK eller RK.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
För en kabel med viss given diameter så leder EK bättre än MK men det beror på att arean för en enkelledare blir större än den totala arean för alla kardelerna i en MK med samma diameter.

Omvänt så har en EK-kabel med viss area mindre diameter än en MK med samma area.

MVH
Hans
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Häkan, vad du far efter är nog yteffekten som uppstår vid höga frekvenser. Elektronerna går då mera åt ytan i ledaren. Det är därför man använder litztråd i spolar för högfrekvens, dvs kardelerna är isolerade från varandra och bara sammankopplade i ändarna. Eller kopparrör i t.ex. sändare med höga effekter.
Källa: "mitt minne" (pålitligt?)
Litztråd – Wikipedia
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Med tanke på att det inte är en fast installation så utesluter man Ek samt fk-kabel som mycket riktigt Skalman52 skriver. Anledningen är kabelns hanterbarhet och att den böjs eller viks ofta.
Tommy. (gammal industrieletriker med 49 års erfarenhet)
 
Toppen